kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۲۵۱
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۲
امیرعبداللهیان:

ایران در کنار لبنان خواهد ماند بیگانگان عامل تنش در منطقه هستند

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران با قدرت در کنار لبنان در تمام لحظات و بحران‌ها خواهد ایستاد گفت: اتفاق نظر داشتیم که مشکلات منطقه‌ای در درون منطقه باید حل و فصل شود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان روز پنجشنبه(15 مهرماه ) با هدف دیدار و رایزنی با مقام‌های لبنانی وارد بیروت شد.
همزمان با ورود وزیر خارجه کشورمان به بیروت، لبنانی‌ها با انتشار گسترده هشتک «خوش» آمدید از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران در شکست حصار آمریکا علیه این کشور قدردانی کردند.
امیر عبداللهیان در آغاز دیدارهای خود با مقامات لبنان، با میشل عون رئیس‌جمهوری آن کشور دیدار و پیرامون موضوعات روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای گفت‌وگو کرد.
در این ملاقات که در کاخ ریاست‌جمهوری لبنان برگزار شد، امیرعبداللهیان تشکیل دولت جدید در لبنان را تبریک گفت و ضمن تاکید بر حمایت قوی جمهوری اسلامی ایران از لبنان، آمادگی دولت برای ارائه حمایت همه‌جانبه به لبنان اعلام کرد.
‌ رئیس‌جمهور لبنان اظهار داشت در لبنان چه مردم و چه مسئولین، ایران را دوست خود می‌دانند و ما همواره حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران را در کنار خود احساس می‌کنیم.
میشل عون گفت‌وگوهای میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی را مهم خواند و ارتباطات نیک میان جمهوری اسلامی ایران را مایه خشنودی لبنان و عامل آرامش منطقه دانست.
وزیر امور خارجه کشورمان به توانمندی‌های فنی و مهندسی جمهوری اسلامی ایران‌اشاره کرد و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران آماده است تا در پروژه‌های توسعه‌ای لبنان حضور قوی داشته و به ویژه در پروژه‌های نیروگاهی این کشور شرکت‌های ایرانی در تراز بالای جهانی را در لبنان فعال کند.
آمادگی ایران برای اجرای
پروژه‌های نیروگاهی در لبنان
امیر عبداللهیان همچنین در دیدار با «نبیه بری» رئیس‌مجلس نمایندگان لبنان تقویت دوستان جمهوری اسلامی ایران را یکی از محورهای اصلی سیاست‌های دولت جدید ایران خواند و تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران آماده فراهم آوردن زمینه گسترش همکاری‌های دو کشور و تشویق فعالان اقتصادی ایران برای حضور در لبنان است.
امیرعبداللهیان تاکید کرد: وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد با اجرای پروژه‌های مختلف در لبنان مشکل کمبود برق این کشور را برطرف نماید. همچنین شرکت‌های فنی و مهندسی ایران توانایی ارائه خدمات به بازار لبنان با کیفیتی در سطح بالای جهانی و با قیمت پایین‌تر را دارند.
نبیه بری نیز ضمن تشکر از پیام‌های تبریک مقامات ایرانی به مناسبت تشکیل دولت جدید در لبنان و ابراز خرسندی از سفر وزیر امور خارجه کشورمان، روابط خوب و همکاری کشورش با ایران و روابط خوب و همکاری کشورش با جمهوری اسلامی ایران و دریافت خدمات فنی و مهندسی از ایران در زمینه‌های مختلف را یک ضرورت برای توسعه لبنان توصیف کرد.
وی افزود: ما معتقدیم که دوست را باید در زمان سختی‌ها شناخت و ایران کشوری بوده است که در زمان‌های دشوار در کنار لبنان بوده و به تحکیم و ارتقاء جایگاه آن در منطقه مساعدت کرده است.
ایران در هر عرصه‌ای
در کنار مردم لبنان ایستاده است
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در دیدار نجیب میقاتی نخست‌وزیر لبنان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مانند همیشه در هر عرصه‌ای در کنار مردم لبنان ایستاده است و آمادگی دارد به این کشور کمک کند.
امیرعبداللهیان زمینه‌های همکاری دو کشور در زمینه انرژی برق نفت و گاز را تشریح و آمادگی کشورمان را برای کمک به حل مشکل کمبود برق در لبنان و همچنین تامین نفت و گاز مورد نیاز این کشور در چارچوب حقوق بین‌المللی را مورد‌اشاره قرار داد.
نخست‌وزیر لبنان ضمن ابراز قدردانی از اراده نیک جمهوری اسلامی ایران در گسترش روابط با کشورش، ایران را قدرت بزرگ اقتصادی و فعال توصیف و تاکید کرد ایران در زمینه‌های اقتصادی از قدرتمندی برخوردار است.
وی همکاری کشورهای منطقه و ایران را برای کل منطقه مفید ارزیابی کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان در بخشی از این دیدار، سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با گسترش مناسبات دوستانه با کشورهای منطقه و نحوه بازگشت به مذاکرات هسته‌ای و تحولات افغانستان را تشریح کرد.
مشکلات منطقه‌ای در درون منطقه
باید حل و فصل شود
امیر عبداللهیان سپس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همکاری‌های بسیاری با لبنان در زمینه‌های مختلف خواهد داشت. ایران پر قدرت در کنار لبنان خواهد ماند.
وی عنوان کرد: در گفت‌وگوها بر ضرورت توسعه همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف تاکید داشتیم و از نقش ویژه مقاومت درمقابل رژیم صهیونیستی تجلیل به عمل آوردیم.
امیرعبداللهیان با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران با قدرت در کنار لبنان در تمام لحظات و بحران‌ها خواهد ایستاد گفت: اتفاق نظر داشتیم که مشکلات منطقه‌ای در درون منطقه باید حل و فصل شود.
وی اضافه کرد: تداوم گفت‌وگوهای ایرانی و سعودی را مثبت ارزیابی کردیم و معتقدیم حضور نیروهای خارجی و بیگانگان عامل اصلی مشکلات و تنش‌ها در منطقه ماست.
وزیر امور خارجه کشورمان در پایان گفت: همچنین در مورد تحولات در افغانستان گفت‌وگوهای مفصلی با یکدیگر داشتیم و بار دیگر تاکید می‌کنیم جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد برای عبور لبنان از شرایط کنونی هر گونه مساعدتی را به عمل بیاورد.
دیدار امیر عبداللهیان
با سید حسن نصرالله
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان که به منظور دیدار با مقامات لبنانی به بیروت سفر کرده است ، با سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.
دیدار با زیاد نخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و دیدار با جمعی از سران و نمایندگان احزاب، نمایندگان مجلس، وزرای سابق و شخصیت‌های برجسته لبنان از دیگر برنامه‌های وزیر امور خارجه کشورمان در لبنان بود.
حسین امیرعبداللهیان همچنین به منظور تسلیت به مناسبت درگذشت همسر امام موسی صدر و شیخ عبدالامیر قبلان رئیس‌سابق مجلس اعلای شیعیان لبنان در محل این مجلس در بیروت حاضر و با مسئولین مجلس اعلای شیعیان لبنان و خانواده امام موسی صدر دیدار و گفت‌وگو کرد.
نمی‌گذاریم جنگ اقتصادی آمریکا
علیه کشورهای منطقه به نتیجه برسد
امیرعبداللهیان ادامه داد: رهبران و ملت‌های منطقه اجازه نخواهند داد که جنگ اقتصادی آمریکا علیه ملت‌های منطقه به نتیجه برسد و اجازه موفقیت به آنان داده نخواهد شد. ما معتقدیم از مسیر همکاری‌ها و گفت‌وگوهای منطقه‌ای می‌توان بر همه مشکلات فائق آمد.
وی در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات بین ایران و عربستان سعودی گفت: گفت‌وگوهای ایرانی و سعودی در مسیر درست خودش قرار دارد. ما نیازمند گفت‌وگوهای بیشتر هستیم. به نتایج و توافقاتی تا این مرحله رسیدیم. نسبت به اجرای آن توافقات در زمان مناسب خودش دو طرف اقدام و اطلاع‌رسانی خواهند کرد.
وزیر امور خارجه افزود: ما از استمرار گفت‌وگوها و نتایج عملی که به نفع دو طرف و منطقه باشد، استقبال می‌کنیم. ایران قطع‌کننده رابطه دیپلماتیک با عربستان نبود بلکه این تصمیمی بود که عربستان سعودی چند سال پیش اتخاذ کرد.
وقت خود را
در مذاکرات تلف نمی‌کنیم
رئیس‌دستگاه دیپلماسی درباره مذاکرات وین اظهار داشت: ما به مذاکرات وین باز می‌گردیم. در دولت جدید به جمع‌بندی نهایی در این زمینه نزدیک می‌شویم. برای دولت جدید ایران که یک دولت عملگرا و نتیجه گرا است، بسیار مهم است که در مذاکرات منافع و حقوق ملت ایران به طور کامل تأمین شود.
امیرعبداللهیان ادامه داد: ما وقت خودمان را در مذاکرات تلف نخواهیم کرد. برای ما مهم است که نشانه‌هایی از طرف مقابل از جمله آمریکا دریافت کنیم که نشان دهنده نیت جدی آمریکایی‌ها برای بازگشت کامل به تعهداتشان باشد.
دعوت از وزیر خارجه لبنان
برای سفر به تهران
وزیر امورخارجه کشورمان همچنین با «عبدالله بو حبیب» وزیر امور خارجه لبنان دیدار کردند و موضوعات مورد علاقه مشترک دو کشور را مورد ارزیابی و تبادل نظر قرار دادند.
در این دیدار، امیرعبداللهیان تشکیل دولت جدید در لبنان را به همتای خود تبریک گفت و آن را گام مهمی برای رسیدن به وحدت ملی در لبنان توصیف کرد.
وزیر خارجه کشورمان همچنین اراده جمهوری اسلامی ایران برای استمرار پشتیبانی از لبنان در عرصه‌های مختلف را مورد تاکید قرار داد و افزود: ظرفیت‌های بزرگ برای گسترش همه‌جانبه مناسبات میان دو کشور وجود دارد.
رئیسی و پوتین دیدار می‌کنند؛
تغییر ژئوپلیتیک قفقاز را نمی‌پذیریم
حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان که پیش از سفر به لبنان برای دیدار و رایزنی با همتای روسی خود به روسیه سفر کرده بود، در نشست خبری مشترک با سرگی لاوروف تصریح کرد: ما روسیه را یک شریک راهبردی برای جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم و معتقدیم در سیاست خارجی متوازن دولت سیزدهم، روسیه در اولویت قرار دارد و امیدواریم همکاری‌های روبه رشد دو کشور در آینده نه چندان دور در همه زمینه‌ها به بهترین سطح خودش ارتقا پیدا کند.
وزیر امور خارجه گفت: اعلام می‌کنیم که در آینده‌ای نه چندان دور روسای جمهور دو کشور در پایتخت یکی از دو کشور با هم دیدار خواهند کرد.
امیرعبداللهیان ادامه داد: توافق ما بر سر این موضوع هم یکی دیگر از نشانه‌هایی است که تایید‌کننده روابط ممتاز و راهبردی بین ایران و روسیه است.
وزیر امور خارجه با‌اشاره به تحولات قفقاز گفت: در مسئله قفقاز جنوبی ما نگرانی‌هایی داریم و این نگرانی‌ها را با جناب آقای لاوروف در میان گذاشته و معتقدیم که منطقه تحمل زیاده‌خواهی‌های جدید را ندارد.
امیرعبداللهیان ادامه داد: نگاه ما به همه همسایگان نگاه دوستی و برادری همراه با حسن همجواری و توسعه روابط است و از این خرسند نیستیم که برخی اظهارات مایه دلسردی در توسعه روابط ایران و یکی از همسایگان شود. معتقدیم که کشورها باید در پاسخ به سیاست خارجه مثبت ایران عمل کرده و سخن بگویند.
وی تاکید کرد: تحت هیچ شرایطی تغییر ژئوپلتیک و تغییر نقشه را در قفقاز نخواهیم پذیرفت و نگرانی‌های جدی از حضور صهیونیست‌ها و تروریست‌ها در این منطقه داریم.