kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۲۴۶
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۰

ایران در رسانه‌های جهان

 

سرویس سیاسی _
رسانه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای روزانه اخبار و تحلیل‌های مختلفی را درباره ایران منتشر می‌کنند. ترجمه گلچینی از این گزارشات و تحلیل‌ها به معنای تایید محتوای آنها نبوده و صرفاً برای آشنایی مخاطبان با فضای رسانه‌های خارجی درباره کشورمان است.
فارین پالیسی:‌
هاروارد ایران موفق بوده است
نشریه آمریکایی «فارین پالیسی» در مطلبی نوشت:‌ هاروارد تهران، دولت جدید ایران را تصاحب کرده است. مأموریت این دانشگاه از زمان تاسیس خود، یافتن با استعدادترین ایرانیان مایل به خدمت به دولت و دسترسی آنها به قدرت است.
پردیس دانشگاه امام صادق(ع) که در منطقه‌ای مرفه در شمال تهران واقع شده است، یکی از نمونه‌های فریبنده معماری مدرن پایتخت است. این دانشگاه در ابتدا به‌عنوان شعبه‌ای از مطالعات مدیریت دانشگاه‌ هاروارد آغاز به کار کرد و به‌عنوان یک فضای آموزشی برای آموزش مدیران اقتصادی ایران پیش‌بینی شده بود. اما انقلاب اسلامی 1979 این برنامه‌ها را تغییر داد. اما این دانشگاه همچنان به‌عنوان خط ارتباطی برای نخبگان ایران یعنی نخبگان سیاسی عمل می‌کند. این دانشگاه در سال‌های پس از انقلاب به آموزش «سیاستمداران و حقوقدانان موعظه‌گر اسلام» با تمرکز بر الهیات، علوم سیاسی و حقوق اختصاص یافته است. بعدها، ارتباطات، مدیریت و امور مالی نیز به سرفصل رشته‌ها اضافه شد. امروزه تأمین مالی فعالیت‌های این دانشگاه، از طریق مجاری مختلف و همچنین بودجه بنیاد مذهبی قدرتمند آستان قدس رضوی می‌باشد.
شبکه‌های فوق‌العاده عمیق ایجاد شده در این دانشگاه از دیرباز کلیدی برای رسیدن به رده‌های بالای سیاسی در ایران بوده است. بسیاری از فارغ‌التحصیلان امام صادق(ع) در ایران صاحب مناصب مختلف بوده‌اند.
اخذ پذیرش از دانشگاه امام صادق(ع) آسان نیست. داوطلبان احتمالی باید در امتحان ورودی و همچنین در آزمون سختگیرانه‌ای که طی آن با گرایش‌ها و اعتقادات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و مذهبی مصاحبه می‌شوند، قبول شوند. نامزدها همچنین برای تأیید وفاداری قاطع خود با ایدئولوژی این نهاد اسلامی، مورد بررسی سابقه قرار می‌گیرند. به‌طور خاص، مسائل مذهبی، معیار تعیین‌کننده نیستند. دانشگاه واقعاًً به دنبال با استعدادترین و باهوش‌ترین جوانان است؛ تا زمانی که آنها مایل به خدمت به کشور بر اساس قانون اساسی کنونی آن باشند.
در ميان فارغ‌التحصیلان این دانشگاه همواره تعداد معقولي بوده‌اند كه اصلاح‌طلب بوده‌اند. در واقع سیاست دانشگاه بطور سنتی استقبال از دیدگاه‌های مختلف سیاسی برای آماده‌سازی رهبران آینده برای حکومت اسلامی بوده است.
آنچه طی سال‌ها در بدنه دانشگاه ثابت مانده است، هویت جمعی است که توسط دانشگاه از طریق تقویت شبکه‌های عمیق میان دانشجویان و فارغ‌التحصیلان در سراسر نهاد‌های سیاسی پیگیری می‌شود. فارغ‌التحصیلان امام صادق از یکدیگر حمایت می‌کنند، هر چند که ممکن است اختلاف‌نظر و دیدگاه داشته باشند.
دو وزیر جوان در دولت رئیسی، احسان خاندوزی، وزیر دارایی و امور اقتصادی و حجت‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از فارغ‌التحصیلان جوان امام صادق هستند. هر دو قبل از تصفیه ایدئولوژیک دانشگاه در دهه 2000 فارغ‌التحصیل شدند، اگرچه عبدالمالکی دارای دیدگاه‌های جزمی‌خاص است. رئیسی همچنین میثم لطیفی، یکی از اعضای هیئت علمی‌امام صادق را به‌عنوان رئیس سازمان امور اداری و استخدامی‌منصوب کرد. انتظار می‌رود لطیفی فارغ‌التحصیلان بیشتری از این دانشگاه را استخدام کند تا زیر نظر وی خدمت کنند.
در میان بسیاری دیگر، رئیسی همچنین از معتمدین دوستان قدیمی ‌خود و فارغ‌التحصیل امام صادق، غلامحسین اسماعیلی، به‌عنوان رئیس دفتر خود نام برد. اسماعیلی پیش از این سخنگوی قوه قضائیه در دوران رئیسی به‌عنوان قاضی عالی ایران بود.
اگرچه نمی‌توان نفوذ فارغ‌التحصیلان امام صادق در دولت رئیسی را انکار کرد، اما هرگونه موفقیت یا شکست در مذاکرات هسته‌ای یا سایر وعده‌های انتخاباتی رئیسی به عوامل دیگر هم بستگی دارد؛ زیرا نهادهای قدرتمند موازی نقش مهمی ‌در فرایندهای تصمیم‌گیری ایفا می‌کنند.
با این حال، درست خواهد بود که محافظه‌کاران ایرانی دانشگاه امام صادق را یک داستان موفقیت‌آمیز در این کشور بدانند. زیرا اگر هدف دانشگاه پرورش مدیران اجرایی و صاحبان قدرت برای اداره امور دولتی بود، بدون شک موفقیت‌آمیز بوده است.