kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۱۲۷
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۶
معاون گمرک در گفت‌وگو با کیهان:

واردات لوازم خانگی کره‌ای از مسیر کوله‌بری و ته‌لنجی صورت می‌گیرد

در حالی که اظهارات ضد و نقیضی درباره واردات لوازم خانگی کره‌ای ال‌جی به کشور مطرح می‌شود، معاون گمرک از ورود این کالاها از مسیرهای کوله‌بری و ته‌لنجی خبر داد.


روز شنبه خبری منتشر شد مبنی بر اینکه با وجود ممنوعیت واردات کالاهای گروه چهار و دستور اکید رئیس‌جمهور مبنی بر ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره‌ای شواهد نشان می‌دهد که این کالاها از وزارت صمت ثبت سفارش دریافت می‌کنند و از طریق گمرک نیز ترخیص می‌شود.
خبرگزاری فارس گزارش داد: طی روزهای اخیر از برخی گمرکات مرزی خبر می‌رسد عده‌ای از واردکنندگان توانسته‌اند مجوز ثبت سفارش لوازم خانگی کره‌ای از وزارت صمت دریافت کنند و کالاهای خود را به گمرک برسانند. اخبار و شواهد نشان می‌دهد در روزهای ابتدایی مهرماه امسال ثبت سفارش برخی کالاها از جمله یخچال ساید بالغ بر ۱۶۰۰ تن، ظرفشویی و لباسشویی ال‌جی صادر شده است. حمیدرضا غزنوی سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی با تایید این مسئله گفت: محصولاتی شامل یخچال، ماشین لباسشویی، ظرفشویی و سایر اقلام به تازگی به گمرکات وارد شده در حالی که ثبت سفارش و واردات ممنوع است.
در پی انتشار این گزارش، سعید عباسپور مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت انتشار برخی شایعات درخصوص ثبت سفارش و به دنبال آن واردات لوازم خانگی خارجی را تکذیب کرد و گفت: از سال ۱۳۹۷ هیچ گونه ثبت سفارشی در لوازم خانگی کره‌ای و خارجی نداشته‌ایم.
با این حال خبرنگار کیهان جزئیات این اتفاق را از معاون فنی گمرک جویا شد که مهرداد جمال ارونقی با تأیید موضوع واردات کالاهای کره ای مدعی شد این کالاها از مسیر کوله‌بری و ته‌لنجی واردات می‌شود. البته وی از آمار دقیق حجم واردات از این مسیر اظهار بی‌اطلاعی کرد.
باشگاه خبرنگاران جوان هم طی گزارشی عنوان کرد: «درحالی که ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره‌ای از چند روز گذشته ابلاغ شده است اما اسنادی که به دست خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان رسیده است نشان می‌دهد این ممنوعیت بر برخی‌ها تاثیر نداشته و ثبت سفارش واردات لوازم خانگی کره‌ای در سامانه جامع تجارت به ثبت رسیده است. این اسناد از ثبت و خرید چند لوازم خارجی سامسونگ و ال‌جی خبر می‌دهد».
به نظر می‌رسد این موضوع نیاز به بررسی جدی نهادهای نظارتی دارد تا روشن شود ماجرا از چه قرار بوده و در صورت تأیید نهایی خبر، مسئولان وزارت صمت بازخواست شوند.
شایان ذکر است در همین زمینه یک تولیدکننده لوازم خانگی با بیان اینکه فقط به صورت ته‌لنجی یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار لوازم خانگی وارد کشور شده است، گفت: بنابراین بازار فعلا در انحصار تولید‌کنندگان داخلی نیست و این کالاهای قاچاق هستند که در بازار جولان می‌دهند.
حسین فتاحی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم، اظهار کرد: در حال حاضر در صنعت لوازم خانگی سرمایه‌گذاری زیادی صورت گرفته و امیدواریم بتوانیم بعد از رفع نیاز داخل، صادرات بیشتری را ثبت کنیم. در همین زمینه دستور اخیر رهبری هم باعث دلگرمی بیشتری برای تولیدکنندگان جهت سرمایه‌گذاری در این صنعت شده است.