kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۰۱۹
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۶

تعلیق اعزام کارگران فیلیپینی به عربستان بعد از افشای برده‌داری سعودی‌ها

دولت فیلیپین به دنبال انتشار اخباری مبنی بر وضعیت بغرنج کارگران فیلیپینی در عربستان و بردگی برخی از آنها، اعزام کارگران خود به این کشور را به حالت تعلیق درآورد.

وزارت کار‌، اطلاعات اشتغال و خدمات عمومی فیلیپین اعلام کرد که این کشور اعزام کارگران خود به عربستان را متوقف می‌کند تا برای بازگشت دو کارگر فیلیپینی که به عنوان برده خانگی ژنرال سابق سعودی کار می‌کردند به عربستان فشار آورد. «رولی فرانسیا» رئیس‌اداره کار فیلیپین اعلام کرد: «دفتر کار فیلیپین توصیه‌های خود را به «سیلوسترو بلو» وزیر کار با هدف تعلیق اعزام کارگران فیلیپینی به عربستان، در صورتی که دو کارگر زن از عربستان بازنگردند، ارسال کرده است.» وی گفت: «وزیر کار فیلیپین هنوز در حال بررسی گزینه‌ها است و از آژانس‌های استخدامی خارجی و داخلی می‌خواهد که برای بازگشت ایمن کارگران فیلیپینی به کشور همکاری کنند.»
وب سایت «فیلیپین استار‌» اعلام کرد که یک ژنرال سابق سعودی 16 کارگر فیلیپینی را به خدمت گرفته و با آنها مانند برده‌ها رفتارمی‌کند و هنوز دو کارگر زن فیلیپینی برای او کار می‌کنند. آمارها حاکی است در سال 2019 عربستان یکی از مقاصد پرطرفدار برای اتباع فیلیپینی برای کار بوده است. از هر 5 فیلیپینی1 نفر در این کشور کار پیدا کرده است. بیش از یک میلیون فیلیپینی در عربستان در بخش‌های ساختمانی، خانگی و یا به عنوان پرستار مشغول به کار هستند.
در سال 2020‌، فیلیپینی‌ها 1 میلیارد و 800 میلیون دلار حواله مالی برای خانواده‌های خود ارسال کرده‌اند. این پرداخت‌ها به یکی از منابع مهم مبادله چرخش مالی خارجی در این کشور تبدیل شده است. پیش از این دادستان عمومی در شهر نانتره فرانسه اعلام کرد که 7 کارگر زن فیلیپینی در اکتبر 2018 شکایتی را علیه یکی از اعضای خانواده سلطنتی سعودی تنظیم و آنها را به بدرفتاری و شکنجه متهم کرد. این منبع افزود که این کارگران در عربستان برای خدمت به شاهزاده و خانواده‌اش استخدام شده‌اند اما آنها در سفرها با شاهزاده‌ها به کشورهای دیگر می‌رفتند.
با وجود ادعاهای مقامات آل‌سعود برای ایجاد اصلاحات در سیستم حمایت مالی، این سیستم جدید از خلأهای قانونی و بشردوستانه زیادی رنج می‌برد. اخیرا سازمان بین‌المللی کار اعلام کرد بعد از گذشت 10 سال از شغل اعلام شدن خدمتکاری منازل همچنان تعداد زیادی از خدمتکاران فیلیپینی در عربستان به شکل غیرانسانی به استثمار و بردگی کشیده شده و مورد تعرض قرار می‌گیرند. این سازمان افزود:« میزان غذایی که مسئولین سعودی برای آنها تهیه می‌کنند بسیار ناچیز است به نحوی که کل جیره تهیه شده برای تمامی‌آنها فقط کفاف 3 یا چهار نفر را می‌دهد، به این افراد صبح‌ها یک‌هات داگ داده می‌شود در حالی که نوبت بعدی غذای آنها بین ساعت‌های 10 تا 11 شب توزیع می‌شود.»
کارگران فیلیپینی هر روز از مشکل سوءاستفاده در عربستان رنج می‌برند. آنها نه تنها با مشکل ساده‌ عدم پرداخت مواجه هستند، بلکه خودشان را قربانی تجاوز، آزار جسمی و جنسی می‌یابند و به این دلیل فراری هستند و خودشان را در زندان به عنوان قربانی اتهامات نادرست می‌یابند. آمار نشان می‌دهد حدود 200 هزار زن فیلیپینی در خانه‌های سعودی‌ها به تحقیر‌آمیزترین شکل ممکن زندگی می‌کنند.