kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۰۱۴
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۷
رئيس‌جمهور در سفر استانی به کهگیلویه و بویراحمد:

اجازه نمی‌دهیم حقی از کارگران در هیچ نقطه‌ای از کشور ضایع شود

رئیس‌جمهور در پنجمین سفر استانی خود به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرد تا ضمن بازدید از پروژه‌های عمرانی، دیدارهای چهره به چهره با مردم و حضور در شورای اداری، مسائل و مشکلات این استان را بررسی کند.


صبح دیروز جمعه پنجمین سفر آیت‌الله ابراهیم رئیسی به استان کهگیلویه و بویراحمد با هدف بازدید از برخی پروژه‌های عمرانی، حضور در شورای اداری استان کهگیلویه و بویراحمد و دیدارهای کوتاه و
چهره به چهره آغاز شد.
رئیس‌در بدو ورود به استان، در فرودگاه یاسوج گفت: مصوبات لازم برای رفع نیازمندی‌های این استان اتخاذ می‌شود و امیدواریم با همکاری نیروهای متخصص این استان و مسئولان، مشکلات استان را برطرف کنیم.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی افزود: قبل از سفر، مشکلات، نیازها و گزارش‌های لازم درخصوص استان را دوستان ارائه دادند و استاندار هم جمع‌بندی‌های لازم را در حوزه کشاورزی، نفت و گاز و گردشگری و سایر توانمندی‌های این استان، در جلسه دولت ارائه دادند.
بازدید از سد در حال ساخت تنگ‌ سرخ
رئیسی که در بازدید از سد
تنگ سرخ از سوی وزیر نیرو همراهی می‌شد با توضیحات مهندسان و دست‌اندرکاران از جزئیات ساخت این سد خاکی مطلع شد.
سد خاکی تنگ سرخ که با هسته رسی در این استان درحال ساخت است، ۶۶,۵ متر ارتفاع و ۹۱۷ متر در ناحیه تاج، طول خواهد شد و ظرفیت ذخیره‌سازی ۱۲۵ میلیون متر مکعب آب را دارد.
برای احداث این سد ۴۴۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده و با بهره‌برداری از آن برای ۳۰۰ هزار نفر اهالی استان آب شرب پایدار تأمین می‌شود و بخشی از نیازهای آب کشاورزی، صنعتی و محیط زیستی استان نیز از محل ذخایر این سد تأمین خواهد شد.
رئیس‌جمهور پس از بازدید از روند ساخت سد تنگ سرخ در سخنان کوتاهی در جمع کارگران و مهندسان فعال در این پروژه، گفت: متأسفانه اجرای این پروژه حدود
۱۰ سال از زمان پیش‌بینی شده عقب است، اما روحیه‌ای که امروز در شما دیدم این امیدواری را ایجاد می‌کند که این عقب‌افتادگی در فاصله زمانی کوتاهی جبران شود.
رئیسی افزود: بهره‌برداری سریع‌تر از این سد می‌توانست منافع زیادی را نصیب مردم استان کهگیلویه و بویراحمد و حتی بخش‌های شمالی استان فارس کند، لذا از شما کارگران و مهندسان زحمتکش و عزیز می‌خواهم که با توان و سرعتی مضاعف عملیات احداث این سد را به پیش ببرید تا هر چه زودتر شاهد اتمام عملیات احداث سد و بهره‌برداری از آن باشیم.
چارچوبی برای
احقاق حقوق کارگران
در کشور ایجاد می‌شود
رئیس‌جمهور همچنین در واکنش به اظهارات برخی از کارگران فعال در این پروژه درباره تأخیر در پرداخت حقوق و مزایا، گفت: حتماً به مسئولان تذکر می‌دهم و تأکید می‌کنم که اجازه ندهند هیچ حقی از شما کارگران عزیز ضایع شود. حتماً به دنبال ایجاد چارچوبی خواهیم بود تا حقی از هیچ کارگری در هیچ نقطه‌ای از کشور ضایع نشود.
رئیسی اظهار داشت: تلاش‌هایتان در این میدان را همچون جهاد در جبهه‌های دفاع مقدس ببینید و برای آبادانی کشور تلاش مضاعف کنید و یقین داشته باشید که اجازه نخواهیم داد حقی از هیچ یک از شما ضایع شود.
وی همچنین هنگام خروج از محدوده عمرانی سد تنگ سرخ با اجتماع مردم منطقه مواجه شد و بار دیگر در میان آنان حضور یافته و دقایقی از نزدیک با مردم صحبت و تأکید کرد که همکاران بخش ارتباطات مردمی ریاست‌جمهوری در این مکان باقی خواهند ماند تا نامه‌ها و درخواست‌های آنان را دریافت کنند.
دیدار رئیس‌جمهور
با عشایر منطقه گرگو
در بویراحمد
رئیس‌جمهور در ادامه برنامه‌های سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد در جمع گروهی از عشایر بویراحمدی در تنگه گرگو حضور یافت و بدون واسطه و رو در رو با آنان گفت‌وگو کرد.
رئیسی در بدو ورود به منطقه استقرار عشایر، مانع از اقدام یکی از خانواده‌های عشایر برای سر بریدن گوسفند قربانی شد و با قدردانی از ابراز محبت آنان با حضور در چادر این خانواده پای سخنان‌شان نشست و با گرمی با آنان گفت‌وگو کرد.
رئیسی همچنین در چادر دیگری در جمع معتمدین و بزرگان عشایر بویراحمدی حضور یافت و درباره مشکلات و درخواست‌های آنان و راهکارهای حل و فصل مشکلات مطرح شده با بزرگان عشایر به گفت‌وگو پرداخت.
وی در جمع عشایر بویر احمدی با بیان اینکه عشایر همواره در عرصه‌های دفاع و حمایت از انقلاب، نظام اسلامی و آرمان‌ها و ارزش‌ها خوش درخشیده‌اند، گفت: عشایر همواره با جان، مال و هستی خود از انقلاب اسلامی حمایت کرده‌اند و امروز نیز حرکت عظیم اقتصادی آنان نقش موثری در تحقق رونق اقتصادی کشور دارد.
رئیسی افزود: عشایر کشور اعم از پیر و جوان و زن و مرد در حرکت عظیم اقتصادی و تولیدی فعال و نقش‌آفرین هستند و می‌توان آنها را الگویی از هم‌افزایی در تولید نام برد.
می‌کوشیم نقش دلالان
در فروش محصولات عشایر
از بین برود
رئیس‌جمهور با‌اشاره به درخواست‌های مطرح شده از سوی معتمدین و سران عشایر در این دیدار، گفت: به طور جدی پیگیر حل مشکلات شما در زمینه
کم‌آبی هستیم و از سوی دیگر تلاش خواهیم کرد نقش واسطه‌ها و دلالان در فروش صنایع دستی و محصولات غذایی عشایر حذف شود تا سود اصلی زحمات و تلاش‌های زنان و مردان کوچ‌نشین نصیب خودشان شود.
رئیس‌جمهور به استاندار کهگیلویه و بویراحمد دستور داد در کوتاه‌ترین زمان ممکن و در روزهای آینده جلسات و نشست‌هایی با عشایر برگزار کند تا مشکلات آنان را در حضور خودشان مورد بررسی قرار داده و آن دسته از مشکلات که در خود استان قابل حل و فصل هستند، به سرعت حل شده و مشکلاتی که نیاز به تصمیم‌گیری دولت دارد نیز به هیئت دولت ارائه شوند.
جهاد سازندگی به زودی احیا می‌شود
رئیسی همچنین در نشست نخبگان استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در دولت بنا داریم حرکت براساس آمایش سرزمین باشد و توجه عمیق به مسئله عدالت داشته باشیم؛ همانطورکه رهبری فرمودند هر کار ما باید پیوست عدالت داشته باشد، ما نیز بنا داریم این امر را اجرا کنیم.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از اظهارات خود در جمع نخبگان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: زیرساخت‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مورد توجه و تاکید است و معتقدم باید جهاد سازندگی احیاء شود و ما به زودی این کار را انجام می‌دهیم.
وی گفت: جهاد سازندگی ساماندهی به نیروهای جوان برای آباد کردن مناطق محروم می‌شود برخی فکر می‌کردند با ادغام جهاد و کشاورزی می‌توان کارساز شد اما باید بخش جهاد روستا را احیاء کنیم و البته منظور جهاد سازندگی نه در شکل تعاون روستایی است.
رفع بیکاری و موانع تولید
اولویت اصلی دولت در این استان
رئیسی همچنین بعدازظهر جمعه در دیدار نخبگان، علما، خانواده شهدا و ایثارگران و جمعی از اقشار مختلف مردم کهگیلویه و بویراحمد، با بیان اینکه همه مدیران اجرایی کشور مکلف به همراهی مراکز علمی و دانشگاهی کشور با مسیر تحول هستند، افزود:حلقه مفقوده محرومیت استان غنی و توانمند کهگیلویه و بویراحمد استفاده نکردن از ظرفیت‌های استان به‌صورت صحیح است.
وی تاکید کرد: دولت توسعه صنایع پایین‌دستی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، تکمیل سدها و پروژه‌های نیمه‌تمام و احیای صنایع غیرفعال در کهگیلویه و بویراحمد را با جدیت دنبال خواهد کرد.
رئیس‌جمهور رفع بیکاری و موانع تولید را از اولویت‌های کاری و اصلی دولت در کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد و گفت: بر اساس بررسی‌هایی که قبل از سفر به استان انجام شده است، ظرفیت‌های معطل یا تعطیل زیادی در استان در حوزه‌های مختلف تولیدی، صنعتی و عمرانی وجود دارد که باید هر چه سریع‌تر آنها را فعال یا احیا کرد.