kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۰۰۴
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۵
محسنی اژه‌ای در دیدار با اقشار مختلف مردم قزوین:

همدلی و هماهنگی امروز قوای سه‌گانه در ۴۰ سال گذشته بی‌نظیر بوده است

رئیس ‌قوه قضائیه در ادامه برنامه‌های تحولی برای بهبود خدمت‌رسانی و تسریع در حل مشکلات قضایی مردم در دوره مسئولیت خود، روز پنجشنبه در راس هیئتی به استان قزوین سفر کرد.


به‌ گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای صبح پنجشنبه در بدو ورود به شهر قزوین با‌اشاره به ویژگی‌های این استان گفت: نباید در استانی با چنین ظرفیت‌های انسانی و طبیعی، مشکلی وجود داشته باشد. استان قزوین یکی‌ از قطب‌های اقتصادی و صنعتی و کشاورزی است که بیش از سه هزار واحد صنعتی و تولیدی و دشت‌های فراوان حاصلخیز و مراکز علمی و شخصیت‌های شاخصی دارد.
دیدار با اقشار مختلف مردم قزوین
اژه‌ای همچنین طی سخنانی در دیدار با اقشار مختلف مردم قزوین که در محل دانشگاه آزاد اسلامی این شهر برگزار شد، همدلی و هماهنگی قوای سه‌گانه در سه ماهه اخیر را نسبت به چهار دهه گذشته بی‌نظیر توصیف کرد و اظهارداشت: در این مدت مسائل و مشکلات مهم کشور در نشست‌هایی سه‌جانبه و دوجانبه با روسای قوا، وزرا، نمایندگان مجلس و گروه‌های مختلف نخبگانی بررسی و پیگیری شده است.
باید در صدور مجوزهای
ناظر بر فعالیت‌های تولیدی و صنعتی
تسریع صورت گیرد
رئیس‌قوه قضائیه در ادامه سفر یک روزه خود به قزوین در دیدار با فعالان اقتصادی، صنعتگران، تولیدکنندگان و کارآفرینان این استان با تاکید بر ضرورت تسریع اقدام دستگاه‌های اجرایی در صدور مجوزها برای فعالان اقتصادی، از مجلس خواست به وظیفه نظارتی خود در جهت حمایت از فعالان اقتصادی برای اخذ مجوزهای لازم عمل کند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: سازمان بازرسی کل کشور با کسانی که در شرایط حساس جنگ اقتصادی بهانه‌تراشی کرده و در صدور مجوزها تعلل می‌کنند و از اجرای قانون سر باز می‌زنند برخورد خواهد کرد.
اژه‌ای همچنین از دادستانی کل کشور، سازمان بازرسی و سایر واحدهای قضایی خواست با تشکیل کارگروهی به سرعت در جهت شناسایی سنگ‌اندازان و اخلالگران در مسیر تولید و رفع موانع تولید در کشور اقدام کنند.
رئیس‌دستگاه قضا همچنین از دستگاه‌های ذی‌ربط همچون وزارتخانه‌های اقتصاد و صمت و گمرکات خواست که با تسهیل در فرآیند واردات مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان برای تولید و صادرات کالاهای داخلی، موانع این کار را برطرف کنند.
وی با‌اشاره به اختلاف برداشت‌ها و تفسیرها از قوانین در حوزه‌های مختلف مانند قوانین بانکی و مالیاتی و برخی واگذاری‌ها، از آمادگی دستگاه قضا برای تشکیل کارگروه‌های مشترک به منظور بررسی و حل و فصل این اختلافات خبر داد.
محسنی اژه‌ای به عنوان نمونه یکی از موضوعات اختلافی را اعتبار برگ سبز خودرو عنوان کرد و گفت: چنانچه این مسئله با سرعت عمل مجلس در صدور رای تفسیری همراه شود مشکل حل خواهد شد.
مردم نسبت به دولت
قوه قضائیه و مجلس امیدوار شده‌اند
رئیس‌قوه قضائیه همچنین طی سخنانی در دیدار با قضات و کارکنان قضایی استان قزوین، اظهار داشت: امروز مردم نسبت به دولت، قوه قضائیه و مجلس امیدوار شده‌اند و این امیدواری و اعتماد آنها تکلیف ما را سنگین‌تر می‌کند.
محسنی اژه‌ای، اعتماد مردم را بزرگ‌ترین سرمایه نظام عنوان کرد و گفت: اعتمادسازی با حرف ممکن نیست و باید در عمل کارآمدی نظام را نشان دهیم چراکه اکنون باوفاق و همکاری ایجاد شده طی سه ماه گذشته اگر خدای نکرده‌ امید مردم از بین برود بیش از گذشته ضرر خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه قضات، بازپرس‌ها و دادیاران خواست که حتی‌المقدور از صدور قرار بازداشت اجتناب کنند، گفت: اگر نیاز به صدور قرار بازداشت موقت بود باید شرایطی فراهم شود که افراد بتوانند در اولین فرصت ممکن تامین وثیقه کنند و به محض تامین وثیقه نیز رفع بازداشت صورت گیرد. در مواردی که قانون اجازه می‌دهد و بیم تبانی و فرار متهم وجود ندارد و‌ یا حکم زندان بازدارنده است، از مجازات‌های جایگزین حبس استفاده شود.
رئیس‌قوه قضائیه با تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته برای پایش زندانیان و آزادی‌های اخیر زندانیان در استان‌های مختلف، بر سرکشی از زندان‌ها تاکید کرد و گفت: نباید به گزارش قاضی زندان اکتفا شود و مبادا کسی بلاوجه در زندان بماند و حقی از کسی ضایع شود خصوصا کسانی‌که توان دفاع از حق خود را ندارند.
برخورد با کسانی که در دستگاه‌های اداری
چوب لای چرخ مردم می‌گذارند
اژه‌ای طی سخنانی در جلسه شورای اداری استان قزوین، از آمادگی دستگاه قضایی برای تشکیل کارگروه‌های مشترک تخصصی جهت رفع مشکلات خبر‌ داد و از افراد، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی خواست که باندهای مافیایی، جریان‌های سازمان یافته، کسانی که در دستگاه‌های اداری چوب لای چرخ مردم می‌گذارند و با عمل نکردن به وظیفه به مردم خسارت می‌زنند و کسانی که با ترک فعل به مردم آسیب می‌زنند را شناسایی و آنها را به قوه قضائیه معرفی کنند تا دستگاه قضا بتواند به وظیفه خود عمل کند.
تخصیص ۱۵۶ میلیارد تومان
برای کمک به واحدهای قضایی استان قزوین
رئیس‌قوه قضائیه در نشست خبری پایان سفر به استان قزوین، با‌اشاره به ملاقات‌های حضوری مردم استان قزوین با معاونین و‌ مسئولان عالی دستگاه قضا خصوصا دادستان کل کشور و رئیس‌دیوان عالی کشور گفت: طی این سفر، تعداد قابل توجهی از مردم استان قزوین مسائل و مشکلات خود را با معاونین و مسئولان عالی قوه قضائیه مطرح و راهنمایی‌های لازم را دریافت کردند.
محسنی اژه‌ای با‌ اشاره به نشست‌های خود با نخبگان، خانواده‌های شهدا و ایثارگران، تولیدکنندگان، قضات و کارکنان قضایی و همچنین اقشار مختلف مردم قزوین اظهارداشت: نقطه‌نظرات و نقدهای گروه‌های مختلف مردم قزوین در جلسات امروز شنیده و برای آنها تصمیم‌گیری شد.
وی با‌اشاره به دیدارهای انفرادی و چهره به چهره خود با برخی از مردم قزوین گفت: پس از این دیدارها، راهنمایی‌ها و دستورات لازم صادر شد.
رئیس‌دستگاه قضا با بیان اینکه استان قزوین با دارا بودن سه هزار واحد تولیدی، یکی از قطب‌های صنعتی کشور است ادامه داد: با وجود آنکه استان قزوین یک درصد جمعیت کشور را دارد اما در عین حال درآمد این استان چهار درصد کل کشور است.
اژه‌ای با ‌اشاره به برگزاری جلسه شورای قضایی استان قزوین که با حضور نماینده ولی‌فقیه، استاندار، تعدادی از اعضای شورای عالی قوه قضائیه و جمعی از مسئولان قضایی قزوین برگزار شد، گفت: در این جلسه مجموعه گزارش‌هایی که از حوزه‌های قضایی استان قزوین احصاء شده بود قرائت و تصمیمات لازم درخصوص آنها اتخاذ شد‌.
وی در همین رابطه، از تخصیص ۱۵۶ میلیارد تومان برای کمک به دادگستری، سازمان زندان‌ها، پزشکی قانونی و سایر واحدهای قضایی استان قزوین خبر داد و افزود: از این رقم استانداری قزوین ۳۲ میلیارد تومان را از محل بودجه‌های استانی پرداخت خواهد کرد. امیدواریم با این بودجه ۱۵۶ میلیارد تومانی، قدم بلندی برای رفع مشکلات مردم در ۶ ماه باقی‌مانده از سال جاری برداشته و سلسله اقداماتی برای سال ۱۴۰۱ پایه‌ریزی شود.