kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۹۸۱
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۷

شرایط اهدای خون پس از تزریق واکسن کرونا اعلام شد

 

سخنگوی سازمان انتقال خون درباره امکان اهدای خون بعد از تزریق واکسن کرونا توضیحاتی را ارائه کرد.
بشیر حاجی بیگی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، از مراجعه یک میلیون و ۲۴۴ هزار و ۱۰۶ نفر برای اهدای خون در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ در کل کشور خبر داد و گفت: از این تعداد یک میلیون و ۷۰ هزار و ۵۶ واحد خون اهدا شده است. همچنین ۱۴۵ هزار و ۵۵۶ نفر در ۶ ماهه اول امسال برای بار اول اهدای خون داشتند. در عین حال از یک میلیون و ۷۰ هزار و ۵۶ واحد خون اهدایی در ۶ ماهه اول امسال ۴۵ هزار و ۱۴۳ واحد یعنی ۴.۴۸ درصد مربوط به اهدای خون بانوان بوده است.
حاجی بیگی همچنین با بیان اینکه با توجه به افزایش اعمال جراحی و افزایش نیاز به خون و فرآورده‌های آن، مردم نوع‌دوست و ایثارگر کشور باید اقبال بیشتری به اهدای خون داشته باشند، درباره امکان اهدای خون در افرادی که واکسن کرونا دریافت کرده‌اند، ‌اظهارداشت: باید توجه کرد که تنها افرادی که واکسن‌های اسپوتنیک و آسترازنکا دریافت کرده‌اند تا دو هفته از اهدای خون معافند و بعد از ۱۴ روز شرایط اهدای خون را دارند، اما تزریق دیگر واکسن‌های کرونا منعی برای اهدای خون ندارد. همچنین بهبود یافتگان از کرونا یک ماه بعد از بهبودی می‌توانند برای اهدای خون مراجعه کنند.
وی درباره وضعیت اهدای خون در اربعین حسینی امسال نیز گفت: امسال رشد ۵۰ درصدی اهدای خون در روز اربعین را نسبت به سال قبل شاهد بودیم. همچنین استان‌های مازندران، هرمزگان و گیلان بیشترین میزان رشد اهدای خون را در روز اربعین داشته‌اند و بیشترین میزان اهدای خون در روز اربعین حسینی نیز مربوط به استان‌های تهران، آذربایجان غربی، اصفهان، خراسان رضوی و اردبیل بوده است. باید توجه کرد که در روز اربعین بیش از ۶ هزار واحد خون در کشور اهدا شد.