kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۹۷۴
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۲
گزارش کیهان از رزمایش بزرگ ارتش در شمال غرب کشور

فاتحان خیبر آماده مجازات صهیونیست‌ها

در پی شیطنت‌های رژیم صهیونیستی در منطقه به‌عنوان یک عنصر ناخوانده و برهم‌زننده امنیت، رزمایش «فاتحان خیبر» با هدف ارسال پیامی صریح به رژیم صهیونیستی و متحدان آن یعنی باکو و آنکارا برگزار شد.

 

سرویس سیاسی-

رژیم صهیونیستی در ادامه شکست‌های متعدد و مکرر خود از محور مقاومت و همچنین ناکامی در تضعیف عمق نفوذ ایران در منطقه در تکاپوی آن است تا با فتنه‌انگیزی و تطمیع و تشویق برخی کشورهای همسایه، پروژه‌های شکست‌خورده خود در قبال ایران را دنبال کند. بر همین اساس و در این مقطع زمانی که برخی کشورهای همسایه خواسته یا ناخواسته دل به رژیم منحوس صهیونیستی داده‌اند، جمهوری اسلامی ایران ضمن تأکید بر ضرورت اتحاد مسلمانان منطقه، به مسئولان آن کشورها هشدار می‌دهد که مبادا اسیر دسیسه و فتنه‌انگیزی‌های رژیم‌اشغالگر صهیونیستی شوند.
همانطور که مقامات ارشد کشوری و لشکری تاکید کرده‌اند، ایران حضور پررنگ رژیم کودک کوش و‌اشغالگر صهیونیستی در مرزهای خود را نمی‌پذیرد و اجازه نمی‌دهد که متخاصمان ملت و نظام اسلامی، خود را در اطراف مرزهای ایران تجهیز و یا کشورهای دیگر را علیه جمهوری اسلامی تحریک کنند.
آغاز رزمایش «فاتحان خیبر»
در شمال غرب کشور
بر همین اساس رزمایش «فاتحان خیبر» نیروی زمینی ارتش در منطقه عمومی شمال غرب کشور آغاز شد تا این پیام را ارسال کند که فاتحان خیبر، چنانکه از نامش برمی‌آید در برابر اختلاف‌افکنی و فتنه‌گری‌های یهودیان و مجازات آنها آماده و دست بر ماشه هستند.
بر اساس گزارش رسانه‌ها، رزمایش «فاتحان خیبر» نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران دیروز با حضور امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش و نمایندگان ستاد کل نیروهای مسلح، در منطقه عمومی شمال غرب کشور آغاز شد.
این رزمایش با حضور تیپ‌های ۲۱۶ زرهی، ۳۱۶ زرهی، تیپ ۲۵، گروه ۱۱ توپخانه، گروه پهپاد، گروه ۴۳۳ مهندسی رزمی و با پشتیبانی بالگردهای هوانیروز در منطقه عمومی شمال غرب کشور برگزار شد. در این رزمایش، ابتدا یگان پهپاد نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به شناسایی کلی منطقه پرداخته و پس از ارسال تصاویر به قرارگاه فرماندهی، تیپ ۲۵ واکنش سریع با هلی‌برن نیروها در منطقه رزمایش، به اجرای عملیات رزم پرداختند.
در ادامه رزمایش، یگان توپخانه به اجرای آتش تهیه بر مواضع و اهداف از پیش تعین شده پرداخت و همزمان با آتش تهیه یگان‌های توپخانه، یگان‌های زرهی عملیات قدرت ضربت زرهی را اجرا کردند.
در تمام مراحل رزمایش فاتحان خیبر، بالگردهای کبرای هوانیروز ارتش، با اجرای آتش یگان‌های عمل‌کننده را پشتیبانی کردند.
امیر حیدری: رزمایش پیامی برای داعش
و صهیونیسم دارد
امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش هدف از برگزاری رزمایش «فاتحان خیبر» را این‌گونه عنوان کرد که در پایان هر دوره آموزشی و هر موقع که دستاورد ویژه‌ای داشته باشیم با برگزاری یک رزمایش از تجهیزات و تسلیحات ساخته‌شده آزمون به عمل می‌آوریم.
وی البته گفت: این رزمایش حساسیت ویژه‌ای نیز دارد و آن حضور پیدا و پنهان عناصر رژیم صهیونیستی و همچنین تعداد قابل‌توجهی از تروریست‌های داعشی در کشورهای منطقه است. داعشی‌ها به دعوت یکی از کشورهای منطقه و زمانی که بین ارمنستان و آذربایجان درگیری بود، وارد منطقه شدند. چون ما اطمینان نداریم که آنها از منطقه خارج شده باشند، با برگزاری این رزمایش پیامی به آنان مخابره خواهد شد. آنها و صهیونیست‌ها باید بدانند که جایی در منطقه ندارند و نیروهای مسلح نظام جمهوری اسلامی ایران نسبت به آنها حساسیت ویژه‌ای دارند و در هرکجا که آنها را ببینند، برخورد خواهند کرد.
فرمانده نیروی زمینی ارتش خاطرنشان کرد که محل برگزاری رزمایش در منطقه عمومی شمال غرب کشور و بین محور پلدشت - جلفاست.
رونمایی از ۲ سلاح ضد زره
در رزمایش نیروی زمینی ارتش
فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: دو سلاح ضد زره به همراه چند دستاورد دیگرِ نیروی زمینی ارتش و وزارت دفاع در رزمایش «فاتحان خیبر» رونمایی خواهد شد.
امیر حیدری گفت: تمام تجهیزاتی که توسط ارتش و نیروی زمینی ارتش ساخته‌شده در این رزمایش به کار گرفته خواهد شد. نیروی زمینی در 23 رسته و با تحرک دفاعی بالا که از آن برخوردار است در این رزمایش حضور دارد.
وی همچنین خبر داد: چهار دستاورد جدید تست میدانی می‌شود که شامل پهپاد دورزن و نقطه‌زن با برد بسیار بلند است که در نیروی زمینی ارتش طراحی و ساخته است، سامانه‌های جنگالی که می‌توانند در عرصه دفاع و جنگ بسیار مؤثر باشند و دو نوع سلاح ضد زره که توسط دانشمندان نیروی زمینی و وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است. برد و دقیق‌زنی آنها اندازه‌گیری خواهد شد. همچنین بخشی از کالیبرهای گلوله‌های توپخانه‌ها را که هوشمند کرده‌ایم، در این رزمایش هوشمندی آنها را خواهیم سنجید.
فعالیت‌های صهیونیست‌ها را
در مرزهای شمال غرب کاملاً رصد می‌کنیم
فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران و ایران عزیز ما در دو قرن اخیر هیچ‌گاه مهاجم نبوده و هیچ‌گونه چشم‌داشتی به خاک همسایگان نداشته و ندارد و صرفاً از خود دفاع کرده است. در مدت دوره طولانی‌اشغال قره‌باغ توسط ارمنستان نیز همواره بر تمامیت ارضی آذربایجان تأکید کرده و هیچ‌گاه‌اشغالگری را تأیید نکرده‌ایم.
وی افزود: رزمایش‌های نیروهای مسلح ما در این منطقه و سایر مناطق برابر یک برنامه‌ریزی دقیق و با هدف آزمایش سلاح‌ها و تجهیزات و ارزیابی آمادگی رزم نیروهای مسلح در هر صحنه از جغرافیا و مرزهای جمهوری اسلامی ایران است. زمان رزمایش‌ها، مکان رزمایش‌ها و اندازه نیروها، برابر تدابیر نیروهای مسلح است.
فرمانده نیروی زمینی ارتش تصریح کرد: انجام این رزمایش‌ها با هدف ارتقاء آمادگی است، همان‌طور که چندین رزمایش اجرا شده در کشور همسایه ما با اهداف خاص خودشان در حال انجام است. تعداد 4 الی 5 رزمایش طی ماه گذشته در شمال مرزهای جمهوری اسلامی ایران و همین‌الان یک رزمایش هم کشور همسایه ما در جوار مرزهای ما در ترکیه در حال اجراست و این روندها ادامه دارد.
امیر حیدری گفت: در این منطقه ما، یک عنصر ناخوانده و برهم زننده امنیت داریم که از جای دیگر آمده و آن رژیم نامشروع صهیونیستی است و از موقعی که این رژیم آمده، حساسیت ما به این مرز افزایش یافته، فعالیت آنها در اینجا کاملاً در رصد ماست.
وی افزود: در کنار این موضوعات، هنوز برای جمهوری اسلامی ایران خروج نیروهای تروریستی که از سوریه به این منطقه آمده‌اند، محرز نشده و جمهوری اسلامی ایران از این بابت حساس است.
امیر سرتیپ حیدری تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران کاملاً نسبت به تغییرات مرزهای رسمی کشورها در این منطقه حساس است و آن را قابل‌قبول نمی‌داند. فرمانده نیروی زمینی ارتش یادآور شد: همه مرزهای قانونی باید حفظ شود و ضعف احتمالی یک کشور در حفظ مرزهای خود دلیل نمی‌شود که کشور دیگری با کمک بیگانه، مرزها را به هم بریزد و جمهوری اسلامی ایران اجازه این کار را نمی‌دهد.
وی با بیان اینکه رزمایش‌های ما به‌تنهایی انجام می‌شود و انتظار داریم بیانات مسئولان کشورها در این رابطه از روی صدق باشد، اضافه کرد: زمانی در این منطقه جنگ بوده و الان زمان امنیت و بازسازی است و تاریخ کشور ما و رفتار کشور ما نسبت به همسایگان در این منطقه گواه بزرگی در جهت ثبات و امنیت است.
فرمانده نیروی زمینی ارتش اظهار داشت: تردد کامیون‌ها از خاک آذربایجان به جمهوری اسلامی ایران و از آنجا به ترکیه یا به نخجوان و یا از جمهوری اسلامی ایران به آذربایجان و ارمنستان، باید در امنیت و آرامش کامل صورت بگیرد. انتظار می‌رود کشورها در این رابطه به مسئولیت خودشان که احترام به امنیت و مسیرهای اقتصادی و انتقال انرژی است، توجه کنند و از بازی‌های رسانه‌ای خود را دور کنند.
کمتر از 48 ساعت نیروها و تجهیزات را
به منطقه رزمایش منتقل کردیم
به گزارش روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی، امیر سرتیپ علی حاجیلو فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال غرب نیروی زمینی ارتش گفت: ظرف مدت کمتر از 48 ساعت توانستیم نیروها و تجهیزات را از شمال غرب کشور به منطقه رزمایش فاتحان خیبر منتقل کرده و رزمایش را با موفقیت اجرا کنیم.
وی افزود: رزمایش فاتحان خیبر با به کارگیری بخشی از توان یگان‌های عمده شمال غرب کشور ازجمله یگان‌های مستقر در استان‌های قزوین، مرکزی، تهران، گروه پهپاد نزاجا و هوانیروز انجام
شد.
فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال غرب نیروی زمینی ارتش خاطرنشان کرد: رزمایش‌ها معمولاً مرحله تکمیلی آموزش‌ها هستند و چون نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران مرتباً در حال به‌روزرسانی ساختار و تجهیزات و توسعه دانش نظامی است، لذا در جهت هماهنگی ساختار جدید، آموزش‌ها و نیروها، لازم است در رزمایش‌های مختلف کارایی این به‌روزرسانی‌ها در میدان عمل تمرین شوند.
امیر سرتیپ حاجیلو ادامه داد: ما طبق دستوراتی که از سلسله‌مراتب فرماندهی دریافت می‌کنیم و در نقاط مختلفی که تشخیص داده شود رزمایش را اجرا می‌کنیم.
هشدار شدیداللحن آل‌هاشم
به فتنه‌انگیزی رژیم صهیونیستی
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی در حاشیه رزمایش فاتحان خیبر گفت: مناطق مرزی شمال غرب، مرزهای صلح و دوستی و برادری هستند و این را مسلمانان آن‌سوی مرز و این‌سوی مرز به‌خوبی می‌دانند و خواهان تداوم این برادری و دوستی هستند.
وی با‌اشاره به اینکه رژیم فتنه‌گر جهان در پی ایجاد اختلال و تنش در روابط حسنه کشورهای مسلمان است، افزود: هر چه به موعد 25 ساله مورداشاره
رهبر انقلاب یعنی پایان حیات این رژیم‌اشغالگر نزدیک می‌شویم این توطئه‌ها و دسیسه‌ها برای ایجاد اختلاف بین کشورهای مسلمان بیشتر می‌شود.
امام‌جمعه تبریز، با بیان اینکه نیروهای مسلح ایران اسلامی حافظان صلح هستند، خاطرنشان کرد: این رزمایش‌ها با پیام صلح و دوستی برای کشورهای همسایه و جهت ارتقاء آمادگی نظامیان است.
وی افزود: پیام دیگر این رزمایش به رژیم غاصب و کودک کش اسرائیل این است که توطئه‌ها و نیرنگ‌هایشان نمی‌تواند موعد 25 ساله برای پایان حیاتشان را عقب بیندازد شاید نزدیک‌تر هم کرد.
نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی تصریح کرد: به مسئولین کشورهای همسایه توصیه می‌کنم در دام توطئه‌های رژیم صهیونیستی نیفتند، اتحاد مسلمانان جهان باید برای مبارزه با استعمار و‌اشغالگری حفظ شود.
رزمایش فاتحان خیبر
هشداری به رژیم صهیونیستی است
سید محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در مطلبی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «عنوان رزمایش ارتش کاملاً هوشمندانه انتخاب شده است. پیامبر اکرم توطئه سران یهود را با فتح خیبر خنثی کرد، رزمایش فاتحان خیبر نیز هشداری به رژیم صهیونیستی است که اگر پیرامون مرزهای جمهوری اسلامی ایران دست از پا خطا کند، با چنان واکنش کوبنده‌ای مواجه می‌شود که دیگر به انتظار ۲۵ نیازی نیست.»
رزمایش داخل مرزهای ایران
ربطی به کسی ندارد
محمود عباس‌زاده مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با‌اشاره به رزمایش فاتحان خیبر که در شمال غرب کشور در جریان است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران نظامی مستقل و بدون وابستگی بر اساس مردم‌سالاری است و در طول تاریخ هیچ کشوری به‌اندازه ما با تحریم و تهدید و ترور و جنگ مواجه نشده و این تهدیدات باعث شده که ظرفیت دفاعی ما تقویت و بومی‌شود و امروز کشور ما به یکی از مقتدرترین کشورهای جهان تبدیل شده است و ما قدرتمندترین کشور منطقه و یکی از قدرتمندترین‌های دنیا هستیم.
وی افزود: ما در جنگ، سیم‌خاردار وارد می‌کردیم و برای واردات آن ما را اذیت می‌کردند ولی امروز صادرکننده پیشرفته‌ترین سلاح‌ها به بیش از
42 کشور جهان هستیم و معمولاً در سال چندین مانور نظامی در همه مناطق کشور داریم و به‌طور طبیعی در چارچوب مرزهای خودمان رزمایش برگزار کنیم و این ربطی به کسی ندارد.
عباس‌زاده مشکینی که با فارس گفت‌وگو می‌کرد، با‌اشاره به پیام رزمایش نیروی زمینی ارتش در شمال غرب کشور تصریح کرد: از منظرهای مختلف این رزمایش می‌تواند پیام‌های مختلفی داشته باشد و اولین پیام آن قدرت و اقتدار جمهوری اسلامی و نمایش دستاوردهای نظامی ایران است و اگر در شمال غرب برگزار شده است می‌تواند پیام خوبی برای همسایگان شمالی ما داشته باشد و آن اینکه این کشورها یک جمهوری اسلامی قدرتمند در کنار خودشان دارند که این جمهوری اسلامی قدرتمند می‌تواند حامی و ضامن امنیت این کشورها باشد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران باوجوداین قدرت همیشه از خود دفاع کرده و هیچ‌گاه شروع‌کننده هیچ جنگی نبوده است و قدرت و دستاورد نظامی ما حامی امنیت همسایگان ما باشد و یک پیامی هم می‌تواند به قدرت‌های بیگانه فرا منطقه‌ای و رژیم‌های نامشروع و کودک‌کش که در منطقه حضور دارند و می‌خواهند قدرت خود را بزرگنمایی کنند، داشته باشد و آن اینکه همسایگان ما در کنار خود یک ایران قدرتمند دارند که در صورت نیاز در مواقع خطر می‌تواند به یاری این ملت‌ها و همسایگان بشتابد.
در برابر طرح ‌«اسرائیل»
دست‌بسته نخواهیم بود
آیت‌الله سید حسن عاملی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه اردبیل با‌اشاره به تحرکات اخیر صهیونیست‌ها در منطقه بیان کرد: ریشه اصلی ناامنی و نابسامانی منطقه رژیم صهیونیستی است اسرائیل پایش به هرکجا رسیده آنجا را ناامن کرده است او چندین بار در تأسیسات هسته‌ای ایران خرابکاری کرده چرا شما تابه‌حال این اقدام تروریستی را محکوم نکرده‌اید؟ و حاضر به محکوم کردن هم نیستید؟
وی افزود: اخیراً نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با رئیس‌جمهور آمریکا ملاقات کرده و درخصوص طرح «مرگ ایران با راهبرد هزاران خنجر» با رئیس‌جمهور آمریکا مذاکره کرده است. طرح مرگ ایران با راهبرد هزاران خنجر یعنی اسرائیل از هزار طرف به طرف ایران خنجر خود را پرتاب خواهد کرد بنابراین ایران حق دارد که از حضور اسرائیل در کشورهای همسایه خود نگران باشد و قطعاً ایران در برابر این طرح ساکت و دست‌بسته نخواهد ماند.
همچنین آیت‌الله سید محمدمهدی حسینی‌همدانی در خطبه‌های نماز جمعه کرج با بیان اینکه امنیت موضوع مهمی است که با تلاش و کوشش نیروی انتظامی تأمین می‌شود، ادامه داد: هفته نیروی انتظامی فرصت مناسبی است که از زحمات این نیرو توسط مردم تقدیر شود و این نیرو در این هفته فرصت دارد که نقاط ضعف و قوت خود را ارزیابی و نسبت به رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت خود اقدام کند.
رئیس‌شورای فرهنگ عمومی استان البرز با‌اشاره به تحرکات و توطئه آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه و اطراف کشور، گفت: این تحرکات به‌وسیله نیروهای مسلح کاملاً تحت رصد است. حسینی‌همدانی با بیان اینکه بنای ایران در مورد همسایگان رعایت حسن همجواری و تقویت روابط و حفظ منافع مشترک با رعایت همه شئون است، متذکر شد: به رژیم غاصب و جعلی صهیونیستی هشدار می‌دهیم که اگر به دنبال تحقق خیال خامی در مورد ایران به‌واسطه وابستگان خود در مورد ایران باشد تمام منافع این رژیم در منطقه در معرض نابودی قرار می‌گیرد.
امام‌جمعه کرج با‌اشاره به آغاز رزمایش فاتحان ارتش جمهوری اسلامی ایران در غرب کشور و تذکر سختی که با حمله به مقر تروریست‌ها در شمال غرب کشور به این گروه تروریست داده شد، عنوان کرد: ایران در مورد امنیت خود با هیچ کشوری تعارف ندارد.
امام‌جمعه کرج با بیان اینکه سران کشورهای همسایه مراقب حرف زدنشان علیه ایران باشند، گفت: سربازان گمنام امام زمان (عج) اقدامات دشمن را رصد می‌کنند و نسبت به خنثی‌سازی این تحرکات اقدامات مناسبی را انجام داده است.
رزمایش ارتش پاسخی قاطع
به هرگونه تحرک اسرائیلی‌هاست
آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی، نماینده ولی‌فقیه در همدان نیز در خطبه‌های نماز جمعه این شهر درباره تحرکات اخیر کشور جمهوری آذربایجان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران حسن همجواری و توسعه روابط با همسایگان را در دستور کار خود قرار داده است که البته سیاست اسلامی نیز مبتنی بر همین مسائل است اما باید همسایه شمالی ما توجه کند که وارد زمین بازی صهیونیست‌ها نشده و فریب آنها را نخورد.
شعبانی با این توضیح که رزمایشی که در شمال غرب برگزار شده برای بازدارندگی است تا کشور اسلامی نشان دهد که در عرصه‌های مختلف آمادگی دارد عنوان کرد: رژیم صهیونیستی بداند اگر بخواهد به مرزهای ما نزدیک شود به پایان عمر خود نزدیک شده است.