kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۹۴۷
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۹
3 ماه مانده به زمستان رخ می‌دهد

رکوردشکنی پی در پی قیمت گاز در اروپا

 


در معاملات روز گذشته بازار انرژی اروپا قیمت گاز طبیعی دوباره رکورد تاریخی خود را شکست و رقم 1100 دلار را لمس کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از راشاتودی، در معاملات روز پنجشنبه بازار انرژی در اروپا شاهد آن بودیم که قیمت گاز طبیعی در این اتحادیه رقم 1101 دلار برای هر یکهزار متر مکعب را لمس کرد. 
در معاملات بورس انرژی هلند، قیمت هر یکهزار مترمکعب گاز برای تحویل در ماه نوامبر به 1101 دلار رسید که در تاریخ  اتحادیه اروپا بی‌‌سابقه بوده است. به طور کلی از ابتدای سال جاری تاکنون و به خصوص طی یکی دو ماه اخیر قیمت گاز در اتحادیه اروپا نسبت به ابتدای سال حدود چهار برابر شده است. این قیمت نسبت به روز معاملاتی قبلی پنج درصد افزایش داشته است. 
روز دوشنبه بود که برای نخستین بار در تاریخ معاملات انرژی در اروپا قیمت گاز رقم یک هزار دلار را رد کرد. کارشناسان دلیل رشد قیمت گاز در اروپا را میزان ناکافی گاز انبار شده در انبارهای زیرزمینی این اتحادیه و همچنین عرضه پایین‌تر از میزان مورد انتظار گاز به بازار این اتحادیه عنوان کرده‌اند.
کارشناسان گفتند: با این اوصاف در صورتی که زمستان سردی پیش‌رو داشته باشیم اروپا با کمبود گاز برای تأمین تقاضای افزایشی با فروکش کردن کرونا مواجه خواهد شد.
در حالی قیمت گاز همین طور در بازار اروپا رکورد می‌زند که هنوز با اصل داستان که فصل زمستان است زمان زیادی باقی مانده است. 
گفتنی است، افزایش قیمت گاز در اروپا وضعیت این قاره از جمله انگلیس را بحرانی کرده است. روز شنبه هفته گذشته در خبرها آمده بود که کمبود رانندگان کامیون در انگلیس طی روزهای اخیر موجب کمبود شدید سوخت و مواد غذایی شده است و رانندگان انگلیسی از ترس کمبود سوخت صف‌های طولانی را در برابر پمپ بنزین‌های این کشور تشکیل داده‌اند و این احتمال وجود دارد که فروش سوخت در روز‌های آینده سهمیه‌‌بندی شود.
در پی بالا گرفتن وحشت مردم از بحران سوخت، «گرنت شپس»؛ وزیر حمل‌ونقل انگلیس روز یکشنبه از مردم کشورش که در صف‌های بنزین هستند، خواست که در زمان خرید بنزین عادی رفتار کنند!
حالا ارتش انگلیس برای مقابله با هرگونه ناآرامی احتمالی در پی بحران سوخت و کمبود بنزین در این کشور، به حالت آماده‌باش درآمده است.
رسانه‌های انگلیسی بامداد سه‌شنبه گزارش دادند که در پی خالی شدن پمپ‌های بنزین از سوخت و هجوم تعداد زیادی از خودروها، دولت از ارتش خواسته که به حالت آماده‌باش دربیاید. به گزارش فارس، رانندگان ‌تانکرهای ارتش انگلیس که با این حکم وارد حالت آماده‌باش شده‌اند، از روز سه‌شنبه آموزش‌های ویژه‌ای برای کمک به سوخت‌رسانی به پمپ‌های بنزین دریافت می‌کنند. پیش از این گزارش شده بود که «بوریس جانسون»؛ نخست‌وزیر انگلیس درحال بررسی استقرار نیروهای ارتش برای محافظت از کامیون‌های حامل بنزین است.
گفتنی است، در پی افزایش قیمت گاز، قیمت برق نیز در برخی نقاط اروپا از جمله انگلیس افزایش چشمگیری داشته است و در حالیکه کشورهای اروپایی در همراهی مطلق با آمریکا، خواهان کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی با هدف جلوگیری از پیشرفت کشورهای در حال توسعه هستند و طرفداران غرب در پوشش فعالیت‌های محیط زیستی، به دنبال جلوگیری از پیشرفت کشورهایشان افتاده‌اند، ممالک اروپایی برای تامین برق به مصرف زغال سنگ روی آورده‌اند!