kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۸۶۸
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۹

قیمت هر شانه تخم‌مرغ به بیش از ۵۵ هزار تومان رسید

 


قیمت هر شانه تخم‌مرغ ۳۰ عددی در خرده‌فروشی‌های تهران ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان شده است.
به گزارش ایسنا، بر اساس مشاهدات میدانی از خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران قیمت هر شانه تخم‌مرغ ۳۰ عددی به وزن دو کیلوگرم متفاوت و در بازه قیمتی ۵۵ تا ۶۰ هزارتومان به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود.
گفتنی است حدود دو هفته پیش قیمت این کالای پرمصرف ۵۰ تا ۵۵ هزارتومان و بیش از یک ماه پیش نیز قیمت آن در بازار حدود
۴۵ هزارتومان بود. به عبارتی می‌توان گفت تخم‌مرغ از اواخر شهریور تاکنون پنج تا
۱۰ هزار تومان افزایش یافته است.
ناصر نبی‌پور؛ رئیس ‌هیئت ‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با‌ اشاره به چالش‌های مرغداران در تامین‌ نهاده‌های مورد نیاز اظهار کرد: طی ۷۰ تا ۸۰ روز اخیر نهاده ذرت به مرغداران داده نشده که با این وجود تولیدکنندگان چاره‌ای جز تامین ذرت با نرخ 6200 تومانی از بازار نداشتند.
او افزود: با استمرار روند کنونی تامین نهاده، تولید باید تعطیل شود؛ چرا که ۶۰ درصد جیره غذایی مرغ، ذرت است. در شهریورماه ۴۰ درصد ذرت تعیین سهمیه کردند که به مرغدار داده نشده است.
رئیس ‌هیئت ‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران، متوسط قیمت کنونی هر کیلوگرم تخم‌مرغ درب مرغداری را ۲۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر مرغداران هر شانه تخم‌مرغ را با نرخ ۳۸ هزار تومان درب مرغداری به وزارت جهادکشاورزی تحویل می‌دهند که با نرخ ۴۱ تا ۴۲ هزار تومان در میادین توزیع می‌شود.
به گفته نبی‌پور، با توجه به وضعیت کنونی تامین نهاده قیمت تمام شده هر کیلوگرم تخم‌مرغ بالای ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان است، در حالی که با تامین نهاده مورد نیاز از سامانه بازارگاه، قیمت تمام شده بالای ۱۹ هزار تومان است. ضمن اینکه قیمت مصوب هر کیلوگرم ذرت 1900 تومان است اما با نرخ 6200 تا 6300 تومان در بازار آزاد توزیع
می‌شود‌.
کمبود تخم‌مرغ نداریم
رئیس ‌هیئت ‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران با ‌اشاره به اینکه مشکلی در تولید تخم‌مرغ نداریم، افزود: بنابر آمار ماهانه ۸۳ تا ۸۴ هزار تن معادل روزانه 2700 تا 2800 تن تخم‌مرغ در کشور تولید می‌شود که با این وجود کمبودی در عرضه هم نداریم.
نبی‌پور با بیان اینکه التهابات قیمت تخم‌مرغ تا بهمن ماه ادامه دارد، افزود: جمعیت زیادی از مرغ‌های تخم‌گذار به کشتارگاه فرستاده شده و طبق اعلام مسئولان مربوطه فقط در استان خراسان رضوی که از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تخم‌مرغ کشور است، پنج میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار به کشتارگاه رفته. وی با ‌اشاره به اینکه از جمعیت حدود ۱۲ میلیونی مرغ تخم‌گذار استان خراسان رضوی تنها هفت میلیون قطعه مرغ باقی مانده است، افزود: طبق اعلام مسئولان استان ۳۷ تا ۴۰ درصد ظرفیت مرغداری‌های تولیدکننده تخم‌مرغ، در این استان هم اکنون خالی است.گفتنی است، رها کردن زنجیره تولید و توزیع مواد غذایی از جمله مرغ و تخم‌مرغ به نام خصوصی‌سازی، دلیل اصلی التهابات قیمتی در محصولات غذایی است. همچنین نگاه غلطی که معتقد است نوسانات اقتصادی باید در کالای غذایی دیده شود، دلیل دیگری است.
غذا، دلار نیست که با نوسانات اقتصادی بالا و پایین برود. وقتی کارگر و کارمند، سالی یکبار به درآمدش اضافه می‌شود، قیمت غذا هم سالانه یکبار و به میزان توان خرید اقشار کم درآمد باید افزایش یابد نه اینکه هر روز بالا برود و ثبات و آرامش اکثر مردم را بگیرد.