kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۸۲۱
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۵
رئيس‌جمهور فرانسه:

آمریکا به فکر منافع خود است اروپا باید مستقل شود

با عمیق شدن شکاف در جبهه غرب، «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه گفت، آمریکا به دنبال منافع خود است و اروپایی‌ها باید از این موضوع درس بگیرند و مسئولیت دفاع از خود را برعهده گیرند.


براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، ماکرون در مراسم امضای قرارداد خرید سه ناوشکن توسط یونان با «کریاکس میتسوتاکیس» نخست‌وزیر این کشور گفت: «آتن به عنوان بخشی از استراتژی تعمیق روابط میان دو کشور و در راستای دفاع از منافع مدیترانه‌ایِ خود سه ناوشکن از پاریس خواهد خرید.» او گفت:« آمریکا به دنبال منافع خود است، ما هم دنبال منافع خودمان هستیم. اروپایی‌ها باید از این موضوع درس بگیرند و مسئولیت دفاع از خود را برعهده بگیریم....»
رئیس‌جمهور فرانسه در واکنش به بحران پیش آمده با استرالیا بر سر خرید زیردریایی تاکید کرد که این موضوع استراتژی پاریس در منطقه
‌ایندو-پاسفیک را تغییر نخواهد داد. بحران در روابط پاریس با کانبرا و واشنگتن پس از آن پیش آمد که سران کشورهای آمریکا،‌ انگلیس و استرالیا اخیرا توافقنامه برای همکاری در حوزه‌های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام را امضا و اعلام کردند برنامه زیردریایی‌های اتمی استرالیا اولین پروژه بزرگ این توافق خواهد بود و کانبرا اعلام کرد که توافق چند میلیارد دلاری زیردریایی با پاریس را فسخ خواهد کرد.
گفتنی است، در زمان ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» نیز اختلافات آمریکا و اروپا در زمینه ناتو و مسائل امنیتی و نظامی باعث ایجاد شکافهای عمیق در روابط فراآتلانتیک شده بود. بسیاری از رهبران اروپایی با توجه به سیاست‌های ترامپ خواستار تشکیل نیروی دفاعی مستقل از ناتو شدند. این مسئله بعد از خروج فاجعه بار آمریکا از افغانستان نیز بار دیگر نمود یافت تا جاییکه «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار تشکیل فوری یک «نیروی واکنش سریع» اروپایی مستقل از آمریکا شد.