kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۷۰۹
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۷
مدیرعامل سازمان تعاون روستایی اعلام کرد

آغاز خرید سیب صنعتی غرب کشور از امروز

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: از امروز سه شنبه (ششم مهر) عملیات خرید سیب صنعتی و درجه سه از باغداران غرب کشور آغاز می‌شود.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، اسماعیل قادری‌فر اظهار کرد: با وجود خشکسالی‌هایی که در کشور وجود داشت، اما در دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، تولیدات کشاورزی و سیب بیش از انتظار و ظرفیت بوده و برآورد شده حدود ۴۰۰ هزار تن سیب صنعتی این روزها بر روی دست کشاورزان بماند. وی افزود: به عنوان مسئولی که روزهای اول و دوم خود را در این سمت سپری می‌کنم این نوید را به کشاورزان می‌دهم که یک برنامه ضربتی با تدبیر وزیر جهاد کشاورزی اندیشیده شده که در آن قیمت گذاری و استفاده از این سیب‌ها برای کنستانتره، مدیریت و هدفمند شده است به طوری که مقداری از آن برای مصرف داخلی و صنایع تبدیلی اندکی که در کشور وجود دارد استفاده خواهد شد.
این مسئول ادامه داد: متاسفانه در زمینه صنایع تبدیلی در کشور زیرساخت‌های خوبی نداریم و باید در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم انجام
شود. قادری‌فر یادآور شد: دستورالعمل خرید سیب از روز شنبه از سوی وزیر جهاد کشاورزی مصوب و ابلاغ شده و در آستانه عملیاتی شدن قرار گرفته است.
وی عنوان کرد: ظرف یکی دو روز آینده، عملیات خرید از کشاورزان با واسطه اتحادیه تعاونی روستایی شروع خواهد شد و تلاش داریم که امروز سه‌شنبه عملیات خرید را شروع کنیم.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران توضیح داد: همکاران ما در سازمان مرکزی و نیز در تعاونی روستایی استان، مشغول تدارک و آماده‌سازی انبارها و تمهید مقدمات جابه‌جایی و حمل‌ونقل هستند.
به گفته قادری‌فر، نکته ریشه‌ای که باید سال‌های قبل فکری برای آن می‌شد نبود صنایع تبدیلی مناسب است که بتوانیم از این محصولات و زحمات کشاورزان استفاده کنیم.
وی اضافه کرد: ما در گام نخست و به صورت مقطعی، شروع به تحویل سیب به صنایع تبدیلی کرده‌ایم و بعد از تکمیل ظرفیت کارخانه‌ها، یک بازار صادراتی هم در کشورهای ترکیه و روسیه تمهید کرده‌ایم که با هماهنگی رایزن‌های اقتصادی، این محصولات زود فاسدشونده را به سرعت بتوانیم صادر کنیم. مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: نگاه ما نباید به خام فروشی عادت کند و قطعا در قرارداد صادرات محصولات موضوع مهم انتقال فناوری، هدف گذاری شده و باید در این زمینه برنامه منسجم و هدفمند داشته باشیم. قادری فر خاطرنشان کرد: صنایع تبدیلی ما و فناوری آن باید در استان‌های کرمان، مازندران و دیگر استان‌هایی که محصولات فراوان کشاورزی دارند، ایجاد شود.
وی افزود: هوشمند سازی زنجیره تولید، تامین و توزیع محصولات کشاورزی در دستور کار جدی قرار دارد و امیدواریم در یکسال آینده خبرهای خوبی را برای کشاورزان و مردم داشته باشیم.