kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۶۸۸
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۷
مسابقات قهرمانی جهان 2021

تیم ملی کشتی آزاد فردا راهی نروژ می‌شود دبیر: برای رسیدن به سطح اول جهان 3 سال وقت می‌خواهیم

رئیس‌فدراسیون کشتی می‌گوید حداقل 3 سال زمان و کار می‌خواهد که بتوانیم از لحاظ فنی به سطح اول دنیا برسیم.

 

سرویس ورزشی-

اعضای تیم ملی کشتی آزاد ایران برای حضور در مسابقات قهرمانی جهان 2021 فردا چهارشنبه عازم اسلو پایتخت نروژ می‌شوند. پنجاهمین دوره مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان (2021) از شنبه دهم مهرماه به میزبانی اسلو نروژ شروع می‌شود. ترکیب تیم ایران برای حضور در این مسابقات به شرح زیر است:
57 کیلوگرم: علیرضا سرلک، 61 کیلوگرم: رحمان عموزاد، 65 کیلوگرم: امیرمحمد یزدانی‌، 70 کیلوگرم: عرفان الهی، 74 کیلوگرم: یونس امامی، 79 کیلوگرم: محمد نخودی، 86 کیلوگرم: حسن یزدانی، 92 کیلوگرم: کامران قاسم پور، 97 کیلوگرم: مجتبی گلیج و 125 کیلوگرم: امیرحسین زارع. سرمربیگری آزادکاران در این دوره از رقابت‌ها با پژمان درستکار است.
آخرین مدال طلای کشتی آزاد ایران در مسابقات قهرمانی جهان مربوط به سال 2019 است که حسن یزدانی موفق شد در نورسلطان به آن دست یابد.
تیم ملی کشتی فرنگی نیز برای حضور در رقابت‌های جهانی روز 12 مهرماه راهی کشور نروژ می‌شود. ترکیب فرنگی کاران ایران هم در این دوره از مسابقات جهانی به این شرح است:
55 کیلوگرم: سجاد عباس پور، 60 کیلوگرم: مهرداد مردانی، 63کیلوگرم: میثم دلخانی، 67 کیلوگرم: محمدرضا گرایی، 72 کیلوگرم: محمدرضا مختاری، 77 کیلوگرم: محمد علی گرایی، 82 کیلوگرم: پژمان پشتام، 87 کیلوگرم: رامین طاهری، 97 کیلوگرم: محمدهادی ساروی و
130 کیلوگرم: علی اکبر یوسفی. تا دو هفته قبل از اعزام تیم به این رقابت‌ها، میرزازاده نماینده سنگین وزن ایران بود که به دلیل ابتلای این کشتی‌گیر به کرونا، علی اکبر یوسفی جایگزین او شد. لازم به یادآوری است که هدایت فرنگی کاران ایران در این دوره از رقابت‌ها با محمد بنا است.
این دوره از مسابقات جهانی به مدت 8 روز از دهم تا هجدهم مهرماه در اسلو نروژ برگزار می‌شود. مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان از روز دهم مهر ماه آغاز خواهد شد و رحمان عموزاد، یونس امامی، حسن یزدانی و امیرحسین زارع، ملی‌پوشان ایرانی هستند که در روز اول رقابت‌ها در اوزان 61، 74، 86 و 125 کیلوگرم روی تشک خواهند رفت. هر دو مدال‌آور المپیکی کشتی ایران در روز اول رقابت‌ها به مصاف حریفان خواهند رفت.
بررسی آخرین دوره مسابقات
در آخرین دوره مسابقات که سال 2019 در نورسلطان قزاقستان برگزار شد، در کشتی آزاد ایران با 93 امتیاز در رده سوم قرار گرفت. در مسابقات نورسلطان 2019، آزادکاران ایران موفق به کسب یک طلا، یک نقره، 2 برنز شدند. تنها طلایی ایران در رقابت‌ها حسن یزدانی در وزن 86 بود که تمام حریفان خود را ضربه فنی کرد و در دیدار فینال با توجه به مصدومیت حریف هندی اش بدون انجام مسابقه صاحب مدال طلا شد.علیرضا کریمی در وزن 92، بهنام احسان پور در وزن 61 و یونس امامی در 70 کیلوگرم مدال آوران نقره و برنز ایران در رقابت‌های جهانی بودند.
در کشتی فرنگی و در رده‌بندی تیمی ایران با 75 امتیاز در مکان چهارم قرار گرفت در مسابقات جهانی 2019، علیرضا نجاتی در 60، محمدعلی گرایی در 77 و سعید عبدولی در 82 کیلوگرم به 3 مدال برنز رسید.
دبیر: بودجه کشتی عادلانه نیست
اما در آستانه آغاز مسابقات قهرمانی جهان 2021 علیرضا دبیر رئیس‌فدراسیون کشتی به تشریح آخرین شرایط این رشته ورزشی پرداخت. دبیر گفت: با تیم جوانی راهی این مسابقات می‌شویم به طوری که میانگین سنی کشتی‌گیران ما نزدیک به 23 سال است و 5، 6 نفر از ملی‌پوشان ما نفرات زیر 20 سال هستند.
رئیس‌فدراسیون کشتی در مورد سطح کشتی ایران و نتایج احتمالی تیم ملی کشتی آزاد در رقابت‌های جهانی نروژ گفت: قبلا هم گفتم و الان هم می‌گویم که در حال حاضر کشتی آزاد ما از کشورهای روسیه و آمریکا عقب است اما فاصله ما نسبت به گذشته کم شده و حداقل 3 سال زمان و کار می‌خواهد که بتوانیم از لحاظ فنی به سطح اول دنیا برسیم و این کار مانند ساختمان ‌سازی نیست که بگویم در یک سال انجام می‌شود.
دبیر در مورد شرایط تیم امید تصریح کرد: در کشتی آزاد یک مرحله انتخابی انجام شده و یک مرحله دیگر نیز در اواسط مهرماه برگزار می‌شود، در کشتی فرنگی نیز کادر فنی قرار است نحوه انتخاب نفرات را به فدراسیون کشتی اعلام کند. ضمن اینکه اردوهای تیم‌های زیر ۲۳ سال در حال برگزاری است، ما میزبان تیم‌های کشتی آزاد و فرنگی نیروهای مسلح هستیم و کمتر از ۲ ماه دیگر نیز ایران میزبان این مسابقات خواهد بود.
رئیس‌فدراسیون کشتی با توجه به اهمیت اعزام کشتی‌گیران به رقابت‌های بین‌المللی به جهت کسب تجربه و آمادگی لازم برای حضور در مسابقات بزرگ گفت: کشتی‌گیران ما باید به مسابقات بین‌المللی اعزام شوند و تنشان به تن حریفان خورده و اگر قرار است ببازند باید در این رقابت‌ها ببازند و اگر این کار انجام نشود قطعاً در رقابت‌های جهانی و المپیک خواهند باخت. البته هزینه‌های اعزام بسیار بالاست و به‌عنوان مثال بلیت هواپیمای هر نفر برای اعزام به جام مدوید بلاروس نزدیک به ۳۲ میلیون تومان شد.
دبیر با بیان ظرفیت‌های بالای کشتی در ورزش کشور اظهار داشت: کشتی رشته‌ای است که فدراسیون‌های ملی برای حضور در رقابت‌های بین‌المللی آن باید هزینه شرکت و هزینه اسکان پرداخت کنند که این جدای هزینه تهیه بلیط هواپیماست و ما برای حضور نفراتمان در رقابت‌های جهانی نروژ بیش از ۱۰۰ هزار یورو به جهت ثبت‌نام پرداخت کردیم.
وی ادامه داد: کشتی ورزش درآمدزایی نیست و مانند فوتبال یا برخی از رشته‌ها نیست که همه از آن منفعت ببرند.وقتی بیش از ۶۰ درصد مدال‌های المپیک را کشتی گرفته آیا بودجه‌ای که وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک در اختیار ما قرار‌داده متناسب با این توانایی بوده است. در حالی که بیشتر افتخارات ورزش کشور از آن کشتی است، اما هزینه‌های آن بسیار بالاست و تنها ۵ درصد بودجه ما از طریق وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک تأمین می‌شود.
دبیر بیان داشت: از صحبت‌های من برداشت اشتباه نشود، من نمی‌گویم به ورزش‌های دیگر توجه نشود اتفاقاً وظیفه دستگاه ورزش است که به همه رشته‌ها و فدراسیون‌ها توجه داشته باشد اما نگاه باید نسبت به مدال‌آوری و افتخارآفرینی هر رشته عادلانه باشد.
رئیس‌فدراسیون کشتی در پایان در مورد ملاقات با سفیر نروژ گفت: جلسه بسیار خوبی برگزار شد و ما در این جلسه به دنبال نحوه برقرار ارتباط با جامعه‌ کشتی نروژ بودیم و قرار شد در ادامه نشستی نیز با مسئولان کشتی این کشور داشته باشیم. قصد داریم با فدراسیون‌های مطرح کشتی دنیا سند همکاری به منظور توسعه کشتی به امضا برسانیم و امیدوارم که در آینده به این هدف برسیم.