kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۶۶۲
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۴

کمدی‌های یک‌بارمصرف جای سینمای دفاع مقدس را گرفته‌اند!(اخبار ادبی و هنری)

بازیگر با سابقه سینمای دفاع مقدس از وضعیت سینما و غلبه آنچه کمدی‌های یکبارمصرف می‌داند انتقاد کرد.


مهدی فقیه در گفت‌وگو با تسنیم ضمن انتقاد از وضعیت حاکم بر فرهنگ و هنر کشور افزود: انقلاب ما انقلابی فرهنگی بود اما اکنون باید این پرسش را مطرح کرد که ما در کدام نقطه از فرهنگ و هنر ایستاده‌ایم؟ آیا وضعیت فعلی سینما، تئاتر، موسیقی، هنرهای تجسمی ‌و... وضعیت مطلوب و مناسبی است؟ آیا آنچه تاکنون به دست آورده‌ایم همان چیزی بود که در آغاز انقلاب انتظارش را داشتیم؟ متأسفانه نگرش غالبی که طی سال‌های اخیر بر فضای فرهنگ و هنر حاکم بوده، باعث شده است که اینک فرهنگ و هنر ما در وضعیتی مطلوب و هم‌تراز با شأن و منزلت انقلاب اسلامی قرار نداشته باشد.
بازیگر نقش ماندگار بابا عقیل در فیلم «هور در آتش» در بخش دیگری از سخنان خود مطرح کرد: اکنون بسیاری از کارگردان‌های مطرح و مؤلف سینمای دفاع مقدس آمادگی دارند که بار دیگر آثار بدیع و ماندگاری در این حوزه خلق کنند اما متأسفانه اراده‌ای برای حمایت از آنها وجود ندارد. اکنون مهم‌ترین هدف این است فیلم‌هایی ساخته شود که صرفاً باعث خنده مردم شود نه اینکه به افزایش سطح معرفت و ادراک آنها منجر شود؛ آن‌هم نه کمدی‌های اصیل و فاخر بلکه کمدی‌هایی نازل و یکبارمصرف. در چنین فضایی بدیهی است که دیگر عرصه بر ظهور و بروز گوهر و مفاهیم ناب و درخشان دفاع مقدس تنگ شود و سینمای فعلی ما در چنین فقر معرفتی‌ای به سر ببرد.
فقیه تصریح کرد: متأسفانه سینمای امروز ما به میزان قابل توجهی از اندیشه و معرفت تهی شده و یکی از دلایل بروز این وضعیت، گسست عمیقی است که بین سینما و فرهنگ راستین دفاع مقدس ریشه دوانده است. اصلاً پدیده‌ انقلاب اسلامی را در نظر بگیریم. ما برای به تصویر کشیدن این پدیده عظیم چه کردیم؟ انقلاب ما انقلابی بزرگ، مردمی و در نوع خود بی‌نظیر بود. باید از خودمان بپرسیم که آیا توانستیم دین خود را به انقلاب اسلامی ادا کنیم؟ آیا توانستیم تصویری در شأن و منزلت انقلاب در فیلم‌ها و سریال‌هایمان خلق کنیم؟ متأسفانه کمیت و کیفیت آثار تولید شده درباره انقلاب اسلامی به قدری محدود و ضعیف است که بهتر است بگوییم کاری برای انقلاب نکرده‌ایم.