kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۶۵۵
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۳

دیپلمات ایرانی: روابط ایران و جمهوری آذربایجان مستحکم است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو با اشاره به اولویت دولت ایران در توسعه روابط با کشورهای همسایه گفت، روابط تهران و باکو توسعه و رشد خواهد کرد.

 


«سید عباس موسوی» سفیر جمهوری ایران در جمهوری آذربایجان به خبرنگاران گفت: روابط ایران و جمهوری آذربایجان به ‌قدری قوی است که هیچ تلاشی برای آسیب رساندن به آنها نمی‌تواند به نتیجه برسد.
به گزارش خبرگزاری «ترند نیوز» «سید عباس موسوی» سفیر جمهوری ایران در جمهوری آذربایجان روز شنبه گفت: ایران 15 کشور همسایه دارد و ارمنستان یکی از آنهاست، بنابراین طبیعتاً روابط تجاری وجود دارد، اما ایران با هرگونه تجزیه‌طلبی، اشغال و تجاوز مخالف است و آن را محکوم می‌کند.
وی گفت: «سیاست‌های کلان ایران توسط رهبر معظم انقلاب ایران تعیین می‌شود. او فرمانده عالی‌قدر و رهبر سیاسی ایران است. سال گذشته، رهبر ایران به‌صراحت اعلام کرد که تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان باید محفوظ بماند، با احترام رفتار شود و همه سرزمین‌های اشغالی توسط ارمنستان باید به جمهوری آذربایجان بازگردانده شود. ایران معتقد است که باید تمام خاک جمهوری آذربایجان به این کشور بازگردانده شود. البته، بهتر است این کار به شیوه‌ای مسالمت‌آمیز انجام گیرد.»
موسوی افزود روابط ایران و جمهوری آذربایجان به‌قدری قوی است که هیچ تلاشی برای آسیب رساندن به آن‌ها نمی‌تواند به نتیجه برسد.
وی گفت: «مقام‌های ایرانی و جمهوری آذربایجان می‌دانند که این روابط دشمنانی دارد. اخیراً دو دیدار با «حکمت حاجی‌اف»، دستیار رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان، رئیس بخش سیاست خارجی دولت ریاست جمهوری و مسائل مختلف سیاسی، اقتصادی و روابط فرهنگی مورد بحث قرار گرفت.»
موسوی تأکید کرد که ایران اولین کشوری است که از پیشنهاد «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان برای بستر همکاری شش‌جانبه منطقه‌ای («3+3» روسیه، ایران و ترکیه، به‌علاوه 3 کشور قفقاز – جمهوری آذربایجان، گرجستان و ارمنستان) استقبال کرد و آن را به نفع همه کشورهای منطقه می‌داند.»
وی در خاتمه گفت: اولویت دولت جدید ایران توسعه بیشتر روابط با کشورهای همسایه است. من مطمئن هستم که روابط ایران و جمهوری آذربایجان همچنان توسعه و رشد خواهد کرد.