kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۵۹۰
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۵

اعتراض‌ها به اظهارات تفرقه‌انگیزانه نماینده مجلس جمهوری آذربایجان

به دنبال اظهارات اقدامات ضدایرانی اخیر دولت آذربایجان نظیر ایجاد مانع در مسیر حمل‌ونقل کالا به ارمنستان و همچنین اظهارات تفرقه‌انگیزانه یکی از نمایندگان جمهوری آذربایجان، چند نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و امام‌جمعه اردبیل در واکنش‌هایی به مقامات آذربایجان هشدار دادند.

 


سرویس سیاسی-

روح‌الله متفکرآزاد، عضو هیئت‌رئیسه مجلس در واکنش به اظهارات تفرقه‌انگیزانه یکی از نمایندگان جمهوری آذربایجان اظهار داشت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی در دوره جدید، توجه بیشتر به کشورهای منطقه و گسترش هر چه بیش‌تر روابط با همسایگان است، لذا اظهارات شاذ درخصوص روابط دو کشور توسط یکی از نمایندگان جمهوری آذربایجان به‌دوراز حسن همجواری و روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور است و مسئولان جمهوری آذربایجان باید در این زمینه واکنش نشان دهند. وی سخنان نماینده پارلمان را به تحریک کسانی دانست که در پی ایجاد خدشه در روابط دوستانه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان هستند، گفت: مسئولین امر در کشور همسایه ما بایستی ضمن گوشزد کردن اهمیت روابط دوجانبه و روابط خوب بین دو کشور به عناصر موجود در حاکمیتشان و سازوکار احترام متقابل را به آنان یادآور شده و اجازه تنش‌آفرینی به آنها را ندهند، چراکه این به نفع هیچ‌یک از دو طرف نیست.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه خویشتن‌داری جمهوری اسلامی در برابر این‌گونه اظهارات تفرقه‌افکن، ناشی از سه اصل عزت، حکمت و مصلحت است، تصریح کرد: همگان باید آشکارا بدانند که امنیت ملی و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران، اصل بنیادین و خدشه‌ناپذیر سیاست خارجی ایران عزیز است و ما در مسیر حفظ آن هرلحظه آماده استفاده از ابزارهای در اختیار خود هستیم.
وی با ‌اشاره به اینکه امنیتِ ایران، همسایگان و منطقه برای ما اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: در کنار رویکرد خویشتن‌دارانه و برادرانه، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران هم آماده هستند تا هرگونه تحرک علیه امنیت ملی ایران را با صلابت و در مبدأ پاسخ دهند که در این زمینه همسایگان ما نباید اجازه دهند نیروهای فرامنطقه‌ای و متخاصم در خاکشان حضور یابند.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه با توجه به عبور و مرور چندین ساله کامیون‌های تجاری دو کشور در خاک همدیگر و احترام توأمان ایران به کامیون‌داران جمهوری آذربایجان گفت: ما خواهان جبران هرچه سریع‌تر رفتار خارج از شأن مسئولان آذربایجان با اتباع ایرانی هستیم.
ایران همه تحرکات
آن‌سوی مرزها را رصد می‌کند
فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملّی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با‌اشاره به اقدامات ضدایرانی اخیر دولت آذربایجان نظیر ایجاد مانع در مسیر حمل‌ونقل کالا به ارمنستان، گفت: مانوری که دولت‌های آذربایجان، پاکستان و ترکیه انجام داده‌اند نگران‌کننده است و ایران از کشور دوست و برادر، آذربایجان توقع بیشتری داشت. وی ادامه داد: مانور سه کشور آذربایجان، پاکستان و ترکیه تحت هر عنوانی انجام شده باشد، محافل امنیتی و نظامی جهان تصویر دیگری از آن خواهند داشت، اظهار داشت: باکو باید نسبت به برخی حرکت‌ها مراقب باشد چراکه معاندینی مثل رژیم صهیونیستی به دنبال این هستند که معادلات منطقه را به هم بزنند.
نماینده زاهدان ادامه داد: از کشورهایی مثل پاکستان و ترکیه هم انتظار داریم که اگر حرکتی می‌خواهند انجام دهند باید با نظر جمهوری اسلامی ایران باشد. مالکی با بیان اینکه مسدود کردن مسیر تبادلات تجاری ایران به ارمنستان اقدام درستی نیست، گفت: ارمنستان کشوری مستقل است و جمهوری اسلامی هم با کشورهای منطقه تبادلات تجاری دارد و باکو باید نسبت به اقدامات اخیر تجدیدنظر کند تا بهانه دست کشورهایی که به دنبال ایجاد مشکل در منطقه هستند ندهد چراکه دردسرش برای خود باکو بیشتر است.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: جمهوری اسلامی همان‌طور که این مانور را رصد کرد همه تحرکاتی که در آن‌سوی مرزها صورت می‌گیرد را رصد می‌کند و نسبت به برخی تحرکات شک‌برانگیز هشدار می‌دهد.

نادری: جمهوری آذربایجان صبر ایران را نشانه بزرگی‌اش بداند
احمد نادری، نماینده مردم تهران در مجلس در صفحه توییتر خود نوشت: «نماینده مجلس جمهوری باکو جوگیر شده و سخنانی بیش از ظرفیتش گفته است. صبر ایران را نشانه بزرگی‌اش بدانید. رعایت حسن همجواری وظیفه کشورهای دوست و همسایه است. در غیر این صورت دست به بازو می‌چسبد.»
واکنش امام‌جمعه اردبیل؛
ما و آذربایجان دشمن مشترک داریم، مراقب باشیم
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسن عاملی در خطبه‌های نماز جمعه اردبیل به اظهارات تفرقه‌انگیزانه یکی از نمایندگان جمهوری آذربایجان واکنش نشان داد و گفت: ملت آذربایجان و ایران باید شاخه زیتون را به دست بگیریم و از آن سخن بگوییم و شاخه زیتون را محور وحدت قرار بدهیم، نه این‌که موجودیت یک منطقه که بزرگ‌ترین حامی و دوست آذربایجان است، را تهدید کنیم
وی افزود: مردم به ما می‌گویند آیا در کشور کسی نیست به این تهدیدها جواب بدهد؟ ملت ما شدیداً از این جسارت‌ها ناراحت هستند؛ ایران‌دوست و ذخیره آذربایجان است و ما دشمن متحد داریم. من به سیاستمداران آذربایجان توصیه می‌کنم مراقب باشند و از اختلافات جلوگیری کنند، ملت ایران در هر دو جنگ قره‌باغ حامی و مدافع مردم آذربایجان بود و بنده قبل از وزارت خارجه بیانیه داده و اعلام کردم که قره‌باغ حق آذربایجان است و امروز مردم از ما سؤال می‌کنند که شما از آذربایجان حمایت کردید، اما چند نماینده مجلس آنها موجودیت ایران را تهدید می‌کنند.
امام‌جمعه اردبیل خطاب به ملت آذربایجان بیان کرد: ما باید با هم متحد باشیم. ما دشمن مشترک داریم، ایران ذخیره روز مبادای آذربایجان است. نه اینکه دو کشور را به طرف اختلاف سوق دهیم و دشمنی مثل اسرائیل را شاد کنیم.