ایران در رسانههای جهان
سرویس سیاسی ـ
رسانههای بینالمللی و منطقهای روزانه اخبار و تحلیلهای مختلفی را درباره ایران منتشر میکنند. ترجمه گلچینی از این گزارشات و تحلیلها به معنای تایید محتوای آنها نبوده و صرفاً برای آشنایی مخاطبان با فضای رسانههای خارجی درباره کشورمان است.
نیوزویک: اقدام کنگره آمریکا
در راستای اهداف ایران است
نشریه آمریکایی «نیوزویک» در مطلبی به قلم « شوشانا براین»، مدیر پروژههای ویژه در «انستیتوی یهودی برای امور امنیت ملی» نوشت: تحت فشار بال دموکرات کنگره آمریکا، کمک یک میلیارد دلاری به سامانه گنبد آهنین اسرائیل از قانون بودجه آمریکا حذف شد. این امر به دنبال پیشنهاد «الکساندریا اوکاسیو کورتز» نماینده کنگره آمریکا مبنی بر توقف فروش 735 میلیون دلاری موشکهای هدایت شونده دقیق به اسرائیل رخ داد.
در ادامه این مطلب آمده است: این ایران است که میخواهد بودجه تخصیص یافته برای اسرائیل در مورد دفاع موشکی کاهش یابد و این ایران بود که میخواست سیستمهای پدافند هوایی پاتریوت آمریکا از عربستان سعودی خارج شود.
بودجه پیشنهادی دموکراتهای کنگره بسیار ناخوشایند است، اما هیچ کس بخوبی توضیح نداده است که چرا اسرائیل به شدت به پول پروژه گنبد آهنین نیاز دارد، که بیشتر آن در قالب تحقیق و توسعه و خرید به ایالات متحده بازگردانده میشود. و چرا این کار در زمانی انجام میشود که تعداد و پیچیدگی موشکهای دشمنان اسرائیل (ایران و محور مقاومت منطقه) افزایش مییابد؟ شلیک موشکهای حماس به سمت اسرائیل، درگیریهای جدیدی را برانگیخته است. رد توانایی دفاعی موجود اسرائیل (موشکهای هدایت شونده دقیق یا تحقیق و توسعه و تولید گنبد آهنین دفاعی) چگونه اوضاع را بهبود میبخشد؟
«الکساندریا اوکاسیو کورتز» از نمایندگان زن در کنگره آمریکا اسرائیل را متهم کرد که این رژیم «رسانههای بینالمللی، مدارس، بیمارستانها، مأموریتهای بشردوستانه و سایتهای غیرنظامی را برای بمباران هدف قرار داده است.» وی افزود: «ما مسئولیت حفاظت از حقوق بشر را داریم.» کاملا طبیعی است، اما این اولین بار نیست که یک نماینده کنگره از تاکتیکهای دولت اوباما در این مورد استقراض میکند و شاید هم او نمیداند که اسرائیل تهدید اوباما را با ساخت یک موشک بهتر پاسخ داد.
دلایل متعددی وجود دارد که اصلاحات اوکاسیو کورتز تصویب نشود. اول، این یک فروش است، نه هزینه بودجه. دوم، بایدن قبلاً آن را تأیید کرده است؛ بنابراین هنوز برخی از دموکراتها میخواهند از آن حمایت کنند. سوم، اکثریت قریب به اتفاق دموکراتها هنوز نمیخواهند با موضع آشکار ضد اسرائیلی برچسب خورده باشند.
با این حال، به نظر میرسد که در مسئله گنبد آهنین، رهبری مجلس دو موضع را در پیش میگیرد. «رزا دلورو» نماینده مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا گفت که پول تخصیص یافته از لایحه بودجه مجدداً در بودجه دفاعی ظاهر میشود، که چند ماه دیگر به رای گذاشته خواهد شد.
دو مشکل همزمان که در روز مقدس یهودیان سوکوت پدیدار شد و درست هنگامی که سازمانهای یهودی قادر به تشکیل جبهه مخالف نیستند، روشن میسازد که جناح «مترقی» حزب دموکرات مصمم است با حمله به اسرائیل «مشکلات را حل کند».
مرکز عربی واشنگتن دی سی: برای نزدیک شدن ایران به عربستان سعودی هنوز راه درازی در پیش است
«گریگوری آفتاندیلیان»، مشاور سابق وزارت امور خارجه آمریکا در وبگاه «مرکز عربی واشنگتن دی سی» نوشت: مذاکرات در بغداد میان مقامات سعودی و ایران، ممکن است این تصور را شکل دهد که این دو قدرت منطقهای برای کنار گذاشتن اختلافات خود آماده هستند. خروج آمریکاییها از افغانستان بر این گمانهزنی افزوده، که آنها ممکن است به سعودیها سیگنال بدهند که دیگر نمیتوانند مانند گذشته به چتر امنیتی ایالات متحده تکیه کنند؛ بنابراین این ایده تقویت میشود آنها باید تلاش کنند تا با دشمنان خود از در مصالحه درآیند.
اگرچه عربستان سعودی و ایران همیشه دشمن هم نبودهاند، اما تا بازگشت روابط عادی میان این دو کشور هنوز راه زیادی وجود دارد.
امروزه تا حد زیادی فراموش شده که عربستان سعودی و ایران زمانی در یک سو قرار داشتند. هر دو کشور از مخالفان شدید کمونیسم و اتحاد جماهیر شوروی بودند که در بیشتر دوران جنگ سرد با ایالات متحده و یکدیگر همکاری داشتند و حتی علیه رادیکالهای عرب مانند جمال عبدالناصر مصری که از مسکو کمک نظامی دریافت میکرد، همکاری میکردند. این اتحاد ضمنی با انقلاب ایران و سرنگونی محمدرضا شاه پهلوی در سال 1979 متلاشی شد.
از طرف دیگر حمله آمریکا به عراق در سال 2003 باعث تضاد بیشتر عربستان و ایران شد. وقتی ایران از خلأ قدرت بوجود آمده در عراق پس از سال 2003 استفاده کرد، عربستان سعودی نگرانیهایش بیشتر شد. عربستان حکومت جدید عراق را به عنوان ضمیمه ایران تلقی کرد و سالها حتی از اعزام سفیر خود به بغداد خودداری کرد.
کاتالیزور گسست در روابط عربستان و ایران، اعدام «نمر النمر» روحانی شیعه در اوایل سال 2016، توسط سعودی بود.
علاوهبر اختلافات شدید بر سر عراق، ایران و عربستان سعودی مدتهاست در مورد لبنان، جایی که سازمان حامی حزبالله ایران در حال پیشرفت است، اختلاف نظر دارند. سعودیها سعی کردهاند عناصر سنی و متحدان آنها در لبنان را به عنوان وزنه متضاد نفوذ ایران تقویت کنند اما تا حد زیادی ناموفق بودهاند. جنگ سوریه نقطه عطف دیگری بود. ایران به سرعت به کمک بشار اسد آمد و از سوی دیگر، عربستان سعودی به شورشیان که با اسد مبارزه میکردند کمک کرد.
با میانجیگری مصطفی الکاظمی، نخستوزیر عراق، مذاکرات میان ایران و عربستان در آوریل سال جاری در بغداد آغاز شد و اکنون که دولت جدید ایران مستقر شده است انتظار میرود به زودی از سر گرفته شود. مذاکرات مثبت اما بدون هیچ پیشرفتی توصیف شده است.
از دیدگاه عربستان سعودی، ایران در منطقه دست برتر را دارد. ایالات متحده دیگر به عنوان یک متحد قابل اعتماد شناخته نمیشود؛ به ویژه از زمانی که در سال 2019 با حمله به تاسیسات نفتی عربستان و بعدها با خروج از افغانستان نتوانست اقدام موثری را انجام دهد.
به همین دلایل، ممکن است رهبری عربستان سعودی به دنبال نوعی سازش با ایران باشد. علاوه بر این، عربستان سعودی از تجربههای تلخ خود آموخته است که حتی در داخل شورای همکاری خلیجفارس، نمیتواند مانع از ایجاد روابط خوب ایران با کشورهای کوچکتر مانند قطر شود.
با وجود این منافع، سازش برای دو کشور آسان نخواهد بود. بیاعتمادی به مقاصد یکدیگر هنوز بالاست. ایران نمیخواهد مبادلات تجاری و دیپلماتیک و تجاری منظم را که این کشور را به عراق متصل میکند، لغو کند. بعلاوه، بعید است که ایران حمایت خود از حزبالله و حکومت سوریه را متوقف کند.
دولت بایدن از مذاکرات عربستان و ایران در بغداد استقبال کرده است، به این دلیل که این مذاکرات میتواند تنشهای منطقهای را کاهش دهد. اگر ایالات متحده واقعاً قصد دارد بر روی آسیا متمرکز شود، خروج نظامی از خاورمیانه، در صورت از بین رفتن یکی از منابع اصلی تنش (درگیری عربستان و ایران) آسانتر خواهد بود.
طنزآمیز است که وقتی باراک اوباما، رئیسجمهور سابق آمریکا در مصاحبهای در سال 2016 گفت که ایران و عربستان باید «همسایگی» را بیاموزند، مقامات ریاض با نگرانی به این موضع نگریستند. اکنون به نظر میرسد که سعودیها و ایرانیان اساساً منطق این پیشنهاد را پذیرفتهاند. در این میان، عربستان سعودی و ایران در گفتوگوهای خود صبور باشند تا طبیعتاً موضوعات متعددی که برای هر دو کشور مهم است را پوشش داده و پویاییهای حساس داخلی و منطقهای را در نظر بگیرند.
آسیاتایمز: ایران عامل ایکس
در تغییر قدرت آسیای میانه است
«بهادرا کومار» دیپلمات پیشین هند و سفیر این کشور در ترکیه و ازبکستان در یادداشت خود در پایگاه خبری هنگکنگی «آسیاتایمز» نوشت: میتوان گفت که تأیید عضویت ایران در شانگهای دارای انگیزه ژئواکونومیکی است. سازمان همکاری شانگهای به رهبری چین و روسیه 13 سال صبر کرد تا به این لحظه سرنوشتساز برسد.
مسکو و پکن برای ورود ایران به چادر شانگهای عجله دارند.مسکو امیدوار است که توافق تجاری میان اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران را تقویت کند و یک سهم مهم در ایران داشته باشد. در مورد چین، این کشور امیدوار است قرارداد اقتصادی 25 ساله و 400 میلیارد دلاری با ایران را اجرا کند که درآمد زیادی را ایجاد میکند.
در همین حال، ظهور دولت جدید در تهران به یک عامل اطمینانبخش برای آنها تبدیل شده است. دولت رئیسی علاقمند به برقراری روابط نزدیک با کشورهای شرق بوده و منطقی به نظر میرسد که مسکو و پکن در این مورد با ایران همکاری کنند.
در حالیکه روسیه و چین سیاستهای خود را با هم هماهنگ میکنند، ایران در اینجا به «عامل ایکس» تبدیل میشود. انتظار اینکه عضویت در سازمان همکاری شانگهای باعث ایجاد انگیزه برای همکاری تهران با مسکو و پکن شود، در حال حاضر یک فرضیه است. تا کنون، ایران تا حد زیادی یک سیاست مستقل در قبال افغانستان در پیش گرفته است. افزایش یکپارچگی با جامعه جهانی، چه در سوریه، چه در عراق و چه در افغانستان، از خودمختاری استراتژیک ایران کم نمیکند.