kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۵۷۴
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۲
سخنگوی نیروهای مسلح یمن خبر داد

استان استراتژیک «البیضاء» به‌طور کامل آزاد شد

سخنگوی نیروهای مسلح یمن با اعلام آزاد‌سازی کامل استان راهبردی «البیضاء»، جزئیات عملیات موشکی و پهپادی علیه عناصر القاعده، داعش و همپیمانان ائتلاف سعودی در این استان را تشریح کرد.


استان البیضاء یمن از نظر جغرافیایی به دلیل قرار گرفتن در مرکز یمن و همسایگی 8 استان مهم صنعا، ذمار، مارب،إب، لحج، ابین، شبوه و ضالع از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار است. القاعده و داعش در بخش‌هایی از این استان در راستای منافع ائتلاف متجاوز سعودی فعالیت داشتند و ارتش و کمیته‌های مردمی یمن ماه‌ها در حال پیشروی در این استان برای آزاد‌سازی کامل آن از دست این تروریست‌ها بودند. سرانجام این استان به صورت کامل آزاد شد.
سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن طی بیانیه‌ای ضمن تبریک به مردم یمن به مناسبت سالگرد انقلاب ۲۱ سپتامبر یمن که از آن به عنوان «عید انقلاب آزادی و استقلال» یاد کرد، از پیروزی‌های جدید نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در مناطق باقیمانده در استان‌ استراتژیک البیضاء طی عملیات «فجر الحریه» خبر داد. به نوشته «المسیره»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت که در عملیات فجر الحریه در درجه نخست، بقایای لانه‌های عناصر القاعده و داعش که با ائتلاف متجاوز به یمن در ارتباطند، هدف قرار گرفت. نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن طی ۴۸ ساعت، بخش‌های «الصومعه» و «مسوره» و بخش‌هایی از «مکیراس» را آزاد کردند که مساحت کلی آن به ۲۷۰۰ کیلومتر مربع می‌رسد.
وی تصریح کرد: «طی پیشروی نیروهای ما برای از بین بردن عناصر تکفیری، هواپیماهای ائتلاف متجاوز بیش از
۳۰ حمله را برای حمایت از این عناصر و جلوگیری از پیشرفت نیروهای ما انجام دادند. نیروی موشکی و پهپادی ما،
۱۰ عملیات برای هدف قرار‌دادن مواضع دشمن طی این عملیات انجام داد. با این عملیات استان البیضاء به طور کامل آزاد شد».
سرتیپ سریع افزود:« نزدیک به ۲۳۰ تکفیری و مزدور دشمن در جریان عملیات فجر الحریه، کشته، زخمی و اسیر شدند. در این میان ۷۰ تکفیری و مزدور کشته، ۱۲۰ نفر زخمی و ۴۰ نفر از آنها به اسارت گرفته شدند. ۱۰ خودروی زرهی و غیرزرهی منهدم یا خسارت دید و نیروهای یمنی تجهیزات نظامی و مهمات زیادی را به غنیمت گرفتند و هفت اردوگاه تکفیری را تحت کنترل درآوردند. نیروهای ما همچنین موفق شدند شماری از شهروندان یمنی را که از سوی تکفیری‌ها به گروگان گرفته شده بودند، آزاد کنند».
سخنگوی نیروهای مسلح یمن تاکید کرد: «به محض آزاد‌سازی و پاک‌سازی این مناطق، طرف‌های مسئول و در رأس آن، دولت محلی در کنار نیروهای مسلح، ماموریت عادی‌‌سازی اوضاع را آغاز کرد. امروز مردم البیضاء در کنار برادرانشان در ارتش، کمیته‌های مردمی و نیروهای امنیتی برای حفظ امنیت و ثبات مناطقشان هستند. بر نقش مهم قبایل البیضاء، بزرگان، شخصیت‌های اجتماعی و شهروندان در این نبرد سرنوشت‌ساز ملی تاکید می‌کنیم».
پیشروی در استان مأرب
از سوی دیگر، منابع مطلع در استان یمن خبر دادند که نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن توانستند تمامی نقاط شهرستان «العبدیه» در جنوب استان مأرب را بدون مقاومت شبه‌نظامیان ائتلاف سعودی آزاد کنند. به نوشته وبگاه الخبر الیمنی، پس از اینکه نیروهای دولت صنعا تمامی خطوط کمک‌رسانی به شبه‌نظامیان دولت مستعفی در العبدیه را مسدود کردند، این شبه‌نظامیان مجبور شدند سلاح خود را بر زمین گذاشته و منطقه را دو دستی تقدیم نیروهای مقاومت یمن کنند. العبدیه دومین شهرستانی است که در چند روز اخیر به دست نیروهای ارتش و انصارالله یمن می‌افتد. پیش از این شهرستان «حریب» نیز از اشغال ائتلاف سعودی آزاد شده بود. درگیری‌های همزمان با استان مأرب، در استان «شبوه» نیز جریان دارد. شبوه نیز همچون مأرب دارای منابع غنی نفت و گاز است. نیروهای مقاومت یمن
هم اکنون در حال پیشروی در شهرستان «الجوبه» در استان شبوه هستند، پیش از آن دو شهرستان «عین» و «بیحان» آزاد شده بود.
حمله موشکی جدید ارتش یمن
خبر دیگر اینکه، منابع یمنی، بامداد جمعه، از وقوع چند انفجار مهیب در یکی از انبارهای تسلیحاتی دولت مستفعی یمن در جنوب استان مأرب خبر دادند. بر اساس گزارش پایگاه خبری «البوابه الاخباریه الیمنیه»، شامگاه پنجشنبه، چند انفجار مهیب یکی از پایگاه‌های نظامی نیروهای «عبدربه منصور‌هادی» رئیس‌دولت مستعفی یمن در ناحیه «الجوبه» به لرزه درآورده است. این پایگاه خبری به نقل از منابع محلی گزارش داد که صداهای انفجار به دنبال یک حمله با موشک بالستیک به گوش رسیده است. مطابق با این گزارش، پایگاه «الخشینه» واقع در جنوب ناحیه الجوبه با یک موشک بالستیک هدف قرار گرفته که در پی آن، عده‌ای از نیروهای دولت مستعفی کشته و مجروح شده‌اند؛ اما هنوز آمار دقیقی از شمار تلفات در دست نیست. این وبگاه یمنی همچنین گزارش داد که پایگاه مذکور، مقر تیپ ۲۶ نیروهای دولت مستعفی، یکی از مهم‌ترین تیپ‌های نظامی وابسته به منصور‌هادی در محور بیحان بوده است که فردی به نام «مفرح بحیبح» فرماندهی آن را برعهده‌دارد. البوابه الاخباریه الیمنیه در پایان نوشت این حمله در حالی صورت گرفته است که نیروهای یمنی پس از تسلط بر کوه‌های «ملعاء» به مرزهای ناحیه الجوبه نزدیک شده‌اند.
همچنین خبرگزاری رسمی عربستان (واس) به نقل از ائتلاف سعودی، ظهر پنجشنبه اعلام کرد که یک موشک بالستیک به منطقه «جیزان» در جنوب عربستان شلیک شده است. به ادعای ائتلاف سعودی، «شبه‌نظامیان حوثی» این موشک را به سمت جیزان شلیک کرده‌اند.
تجهیزات جاسوسی اسرائیل در سقطری
جزیره سقطری در جنوب یمن پنجشنبه شب شاهد تنش میان شبه نظامیان وابسته به امارات و نیروهای امنیتی وابسته به دولت مستعفی یمن بود. به نوشته وبگاه الخبر الیمنی، موضوع از این قرار بود که شبه‌نظامیان همسو با امارات مانع بازرسی محموله یک کشتی از سوی نهادهای اطلاعاتی دولت منصورهادی شدند و بار کشتی را به پایگاه‌های نظامی وابسته به امارات انتقال دادند. به گفته منابع محلی، شبه‌نظامی «شورای انتقالی جنوب» در تعداد بسیار بالا، اطراف بندر سقطری را محاصره کرده بودند و مانع تفتیش کشتی می‌شدند. به گفته آنها محموله داخل کشتی تجهیزات جاسوسی رژیم صهیونیستی بود. با نگاه به سایت‌های ردیابی حرکت کشتی‌ها اما مبدأ حرکت این کشتی مشخص نیست و صرفا محل پهلو گرفتن آن درج شده است. الخبر الیمنی همچنین به نقل از منابع محلی نوشت که در این کشتی کانتینرهایی با پرچم رژیم صهیونیستی بود که تحت تدابیر شدید امنیتی تخلیه شده‌اند و به نظر می‌رسد داخل کانتینرها تجهیزات جاسوسی اسرائیلی بوده باشد. پیش از این خبرهایی مبنی بر قصد تل‌آویو برای استقرار در جزیره سقطری منتشر شده بود. جزیره‌ای که به خلیج عدن و باب‌المندب اشراف دارد. وبگاه «وکاله الصحافه الیمنیه» در ۲۶ شهریور به نقل از منابع آگاه نوشت که شرکت الهلال امارات با رژیم صهیونیستی قراردادی را برای احداث یک مرکز جاسوسی و اطلاعاتی برای نیروی هوایی اسرائیل در فرودگاه شهر «حدیبو» مرکز جزیره سقطری منعقد کرده است. هفته گذشته نیز فرود یک هواپیمای باری در فرودگاه سقطری موجب تنش میان شبه‌نظامیان همسو با امارات با عناصر دولت منصورهادی شده بود.