kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۴۸۷
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۷
با مبدأ تولید در بلژیک و آلمان

واکسن‌های «فایزر» و «جانسون‌ اند جانسون» مجوز مصرف اضطراری در ایران را گرفته‌اند

 

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره مبدا واردات احتمالی دو واکسن «فایزر» و «جانسون‌اند جانسون» توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، حیدر محمدی گفت: برای واکسن مدرنا فعلا برنامه‌ای نداریم ولی واکسن‌های «فایزر» و «جانسون‌اند جانسون» مجوز مصرف اضطراری ایران را گرفته‌اند اما چون خوش قول نیستند، خیلی روی آن حساب باز نمی‌کنیم. اگر طرف خارجی به وعده‌هایش عمل کند واردات آنها را خواهیم داشت.
محمدی تاکید کرد: از آمریکا، انگلیس، فرانسه و رژیم صهیونیستی واردات واکسن نخواهیم داشت. فایزر و جانسون‌اند جانسون را از بلژیک و احتمالا آلمان تهیه خواهیم کرد. وی افزود: این واکسن‌ها به عنوان دُز بوستر (سوم) کادر درمان استفاده خواهد شد.
همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل گفت: برای واردات دو میلیون دُز واکسن فایزر قراردادی با هیئت امنای ارزی کشور در حال تنظیم است تا در یک تا دو ماه آینده به‌شرطی که مشکلات بین‌المللی انتقال ارز و جابه‌جایی واکسن پیش نیاید از کشور بلژیک به ایران ارسال شود. واکسن جانسون‌اند جانسون هم در انتظار نهایی شدن قراردادهای بین‌المللی است. کشور تولیدکننده تا پنج میلیون دُز قول ارسال داده است و اگر طرف خارجی اقدام کند ما مشکلی از نظر تأمین ارزی نداریم. سینوفارم هم مثل سابق در حال واردشدن به کشور از طریق هیئت امنای ارزی، هلال احمر و شرکت‌های خصوصی است‌.