kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۴۳۳
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۷
از استعفای احتمالی رئیس‌فدراسیون دوچرخه‌سواری تا تایید حکم انفصال از خدمت

مشکلات ریز و درشت پیش روی وزارت ورزش/چرا وزیر باید کارآمدترین افراد را به همکاری دعوت کند؟!

تایید حکم انفصال از خدمت یکی از رؤسای فدراسیون‌ها و همچنین احتمال تعلیق یا استعفای رئیس‌فدراسیون دوچرخه‌سواری از جمله مشکلات پیش روی وزیر جدید ورزش است.

 

سرویس ورزشی-

این روزها فدراسیون دوچرخه‌سواری ایران و عدم تایید رئیس‌جدید آن از سوی اتحادیه جهانی در کانون توجهات قرار گرفته است. دیروز خبرگزاری تسنیم در خبری یادآور شد که اتحادیه جهانی دوچرخه‌سواری برای تعیین تکلیف فدراسیون ایران ضرب الاجل تعیین کرده است. در این خبر آمده بود: «چهارشنبه 5 خرداد ماه مجمع انتخاباتی فدراسیون دوچرخه‌سواری برگزار و محمود رشیدی در رقابت با عبدالرحمن قاسمی و نوربخش عسگری موفق به کسب 27 رأی از مجموع 43 رأی مأخوذه شد تا برای چهار سال پیش‌رو ریاست این فدراسیون را برعهده بگیرد.
پس از گذشت نزدیک به چهار ماه، ریاست رشیدی همچنان از سوی اتحادیه جهانی دوچرخه‌سواری به رسمیت شناخته نشده است. این انتخابات از همان ابتدا با حرف و حدیث‌های بسیار زیادی همراه بود و اتحادیه جهانی از فدراسیون ایران سؤالاتی را درباره نحوه برگزاری انتخابات، دخالت دولت و... پرسید.
به دنبال این موضوع رضا صالحی امیری رئیس‌کمیته ملی المپیک مجبور به گفت‌وگو و رایزنی با مسئولان اتحادیه جهانی دوچرخه‌سواری شد. این گفت‌وگوها، نامه‌نگاری‌ها و مکاتبات در 4 ماه اخیر ادامه داشته، اما به نتیجه مدنظر مسئولان ورزش ایران منجر نشده است.
اتحادیه جهانی با نپذیرفتن دلایل مسئولان ورزش ایران، ضرب‌الاجلی را برای تعیین تکلیف مشخص کرده که این ضرب‌الاجل چندی دیگر به پایان می‌رسد. در صورتی که رشیدی از سمت خود استعفا کند مشکلات حل می‌شود و خطری فدراسیون دوچرخه‌سواری ایران را تهدید نخواهد کرد در غیر این صورت اوضاع خطرناک خواهد شد و موضوع تعلیق به میان کشیده می‌شود.
فدراسیون جهانی اعلام کرده در صورت ادامه حضور رشیدی تا پایان زمان تعیین شده، جلسه کمیته انضباطی درخصوص فدراسیون دوچرخه‌سواری ایران برگزار خواهد شد و همین امر ممکن است دوچرخه‌سواری ایران را دچار مشکل جدی کند. باید دید رئیس‌فدراسیون دوچرخه‌سواری و مسئولان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک به چه جمع‌بندی در این خصوص می‌رسند و در نهایت چه تصمیمی گرفته می‌شود تا ورزش ایران از یک اتفاق بد فرار کند.»
تایید حکم انفصال از خدمت
در کنار تعلیق احتمالی یا استعفای رئیس‌فدراسیون دوچرخه‌سواری، خبرگزاری مهر هم در گزارشی از حکم انفصال از خدمت یک رئیس‌فدراسیون ورزشی خبر داد. در گزارش منتشر شده آمده است: «چند سال پیش و زمانی که یکی از رؤسای فعلی فدراسیون‌ها در مسئولیت دیگری حضور داشت مشکلاتی در مورد یک پرونده مالی برایش ایجاد شد که همان زمان ابهامات در مورد وی برطرف و این فرد مسئول به فعالیت‌هایش در ورزش ادامه داد.
این رئیس‌فدراسیون از حدود سه سال پیش عزم ریاست در یکی از فدراسیون‌ها کرد و مراحل قانونی ثبت‌نام و انتخابات هم به روال عادی و بدون هیچ مشکلی برگزار شد و وی ریاست این فدراسیون را برعهده گرفت.در حالی که رئیس‌جوان امورات فدراسیون را به خوبی پیش می‌برد و شرایط تیم‌های ملی تحت مدیریت او هم مطلوب بود، رسیدن نامه‌ای به وی اوضاع را بحرانی کرد.
در این نامه تاکید شده بود که این رئیس‌به دلیل مشکلات و ابهامات مالی که در پرونده چند سال قبل وجود داشته است باید از مسئولیتش کناره‌گیری کند. اعلام حکم انفصال از خدمت این رئیس‌را دچار مشکل کرد با این حال او تصمیم گرفت به رأی صادره اعتراض کند تا مشکلش حل شود.پیگیری‌های رئیس‌فدراسیون برای حل این مشکل به جایی نرسیده و رأی انفصال از خدمت تأیید شد تا این رئیس‌آرام و بی‌حاشیه ناچار به ترک مسئولیت خود در آینده‌ای نزدیک شود.
در این مورد گفته می‌شود یکی از قهرمانان مطرح این رشته به عنوان سرپرست فدراسیون انتخاب خواهد شد تا شرایط برگزاری انتخابات برای رئیس‌آینده را فراهم کند.باید دید وزارت ورزش که حمید سجادی را به عنوان وزیر در رأس امور خود می‌بیند اما هنوز معاونانش مشخص نشده‌اند چه تدبیری این حل این مشکل خواهند کرد.
به نظر می‌رسد با توجه به شرایط اساسنامه جدید فدراسیون‌ها و تصمیم مسئولان ورزش برای عبور از دوران سرپرستی، وزارت ورزش به دنبال برگزاری هر چه سریع‌تر انتخابات این فدراسیون خواهد بود تا رئیس‌جدید در کمترین فاصله زمانی انتخاب شود.»
اهمیت پست معاونت قهرمانی
بی دلیل نیست که کارشناسان اهل فن در همین دو‌، سه هفته‌ای که حمید سجادی به عنوان وزیر ورزش انتخاب شده دائم بر این نکته تاکید دارند که وزیر ورزش باید کارآمدترین افراد را به همکاری و یاری فراخواند و بهترین اقدامات را انجام دهد. به عنوان نمونه معاونت ورزش قهرمانی یکی از پست‌های کلیدی و مهم وزارت ورزش است که مسئول آن با فدراسیون‌های ورزشی سر و کار دارد.
مهدی علی نژاد زمانی به عنوان معاون ورزش قهرمانی انتخاب شد که کارنامه قابل دفاعی در فدراسیون ووشو داشت. او با آن همه تجربه نتوانست آن طور که باید و شاید این معاونت مهم را اداره کند که از جمله نشانه‌های آن می‌توان به داستان عجیب انتخابات فدراسیون دوومیدانی اشاره کرد که یک بار رئیس‌اش انتخاب شد اما در نهایت مجمع باطل شد. همچنین انتخابات فدراسیون دوچرخه‌سواری که حالا سایه تعلیق بالای سرش است، انتخابات فدراسیون ووشو که درباره آن اما و اگر است، انتخابات فدراسیون پرورش‌اندام و بدن‌سازی که حکم ابطال آن از سوی دیوان عدالت اداری صادر شده، انتخابات فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای که زمزمه ابطالش مطرح است و... اشاره کرد.