kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۳۹۸
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۴
گزارش خبری تحلیلی کیهان

همه مردم زیر چتر واکسیناسیون محدودیت سنی برداشته شد

با تامین چشمگیر واکسن توسط دولت در هفته‌های اخیر و سرعت گرفتن قابل توجه واکسیناسیون، محدودیت سنی برای دریافت واکسن برداشته شد تا همه افراد متولد سال 1383 و قبل از آن نیز واکسینه شوند.

 


سرویس اجتماعی-

این روزها جنب و جوش قابل توجهی در مراکز تزریق واکسن کرونا که روز به روز هم در حال افزایش هستند به چشم می‌خورد. پس از چند ماهی که از آغاز واردات واکسن کرونا به کشور و شروع واکسیناسیون بر اساس سن و اولویت گروه‌های پر خطر می‌گذرد، با رفع موانع و تسریع ورود انبوه واکسیناسیون در هفته‌های اخیر و آغاز فعالیت دولت سیزدهم، این روزها به مرحله‌ای رسیده ایم که در کنار آغاز واکسیناسیون دانش‌آموزان بر اساس اولویت، قرار است تزریق واکسن بدون محدودیت سنی برای متولدان 1383 و قبل از آن انجام شود. این خبری بود که وزیر بهداشت اعلام کرد.
بهرام عین اللهی دیروز در حاشیه جلسه کمیته کشوری علمی کووید۱۹، از برداشته شدن محدودیت و شرط سنی واکسیناسیون در سراسر کشور خبر داد و گفت: در مورد واکسیناسیون دیگر محدودیتی نداریم و از امروز تمام افراد بالای ١٨ سال می‌‌توانند به مراکز واکسیناسیون برای تزریق واکسن مراجعه کنند.
باز شدن نوبت‌دهی واکسن کرونا
برای افراد ۱۷ سال به بالا در سراسر کشور
پس از اعلام این خبر از سوی وزیر بهداشت، عصر دیروز مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، در اطلاعیه‌ای از باز شدن نوبت‌دهی واکسن کرونا برای افراد ۱۷ سال به بالا در سراسر کشور خبر داد و اعلام کرد:« از هم‌اکنون متولدین سال ۱۳۸۳ و قبل از آن در سراسر کشور می‌توانند از طریق سامانه salamat.gov.ir محل و زمان تزریق واکسن را انتخاب کنند.»
انجام واکسیناسیون، شرط لغو محدودیت‌ها
حالا که واکسیناسیون بر مدار سرعت و افزایش ظرفیت قرار گرفته است، این امیدواری وجود دارد تا محدودیت‌های کرونایی لغو یا دچار تغییر شود.
وزیر بهداشت با تایید این موضوع گفت: در ستاد کرونا مطرح شد که محدودیت‌‌ها کاهش پیدا کند و در دو هفته آینده برنامه جدیدی برای کاهش و لغو محدودیت‌‌ها به ستاد کرونا خواهیم داد تا محدودیت‌‌هایی مانند منع تردد شبانه و سفر کاهش پیدا کنند یا برداشته شوند، البته مهم‌ترین مسئله برای ما واکسیناسیون است، مثلا دانش‌آموزان و دانشجویان برای حضور در فضا‌های جمعی باید واکسن تزریق کرده باشند.
50 درصد مردم واکسینه شده‌اند
عین اللهی با بیان اینکه 50 درصد مردم واکسینه شده‌اند، افزود: در حال حاضر به مرز تزریق ۴۵ میلیون دُز واکسن رسیده‌ ایم و هفته پیش ٨ میلیون دوز واکسن تزریق کردیم و امیدواریم در چند هفته آینده ٧٠ درصد جمعیت را واکسینه کنیم و از مشاهده صحنه‌‌های تلخ و مرگ و میر هموطنانمان جلوگیری کنیم، در تمام نقاط دنیا ثابت شده است واکسیناسیون از مرگ و میر جلوگیری می‌‌کند، البته رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و تهویه مناسب همچنان باید رعایت شود.
وی ادامه داد: ما در جلسه روز دوشنبه شورای عالی آموزش و پرورش اعلام کردیم که مدارس و آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌‌ها باید زمینه حضور دانش‌آموزان و دانشجویان را فراهم کنند؛ واکسیناسیون دانش‌آموزان از دو روز پیش آغاز شده است، اما فعلا واکسیناسیون کنکوری‌‌ها را آغاز کرده‌ایم و سن به تدریج کاهش پیدا خواهد کرد و برنامه داریم در دو تا سه هفته آینده واکسیناسیون دانش‌آموزان بین
١٢ تا ١٨ سال انجام شود.
وزیر بهداشت درخصوص واکسن‌هایی که در دنیا برای دانش‌آموزان به تایید رسیده است، گفت: در حال حاضر در دنیا واکسن‌های سوبرانا و سینوفارم برای دانش‌آموزان تایید شده است.
موفقیت بزرگ در تامین واکسن
اما در شرایطی که پس از 7 ماه تلاش دولت دوازدهم از بهمن سال قبل تا مرداد امسال برای واردات واکسن تا این مقطع مجموعاً بیش از 26 میلیون دز واکسن خارجی تامین شد، پس از آن و با آغاز فعالیت دولت جدید این روند سرعتی چشمگیر گرفته است به حدی که دیروز با ورود پنجاه و پنجمین محموله وارداتی واکسن به کشور که شامل دو میلیون دز واکسن چینی سینوفارم بود، مجموع واکسن‌های وارداتی به کشور از 60 میلیون دز گذشت. این در حالی است که در کنار افزایش تولید واکسن داخلی برکت که تا کنون به 14 میلیون دز رسیده و ورود تعداد دیگری از واکسن‌های داخلی به چرخه تولید در روزهای پیش رو، برنامه‌ریزی‌های اعلام شده مسئولان وزارت بهداشت و هلال احمر و وزارت امور خارجه حکایت از واردات انبوه واکسن در ماه‌های آتی برای رفع کامل نیاز کشور دارد.
در این بین هرچند برخی چهره‌های سیاسی و رسانه‌ای اصلاح‌طلب پیش از این در زمان دولت همفکر خود دائم از روند کند واردات واکسن انتقاد می‌کردند، این روزها تلاش می‌کنند واردات انبوه و سرعت گرفته واکسن پس از روی کار آمدن دولت جدید را نتیجه کارهای دولت قبل بدانند!
هرچند عده‌ای از همین افراد هم پیش از این موانعی همچون نپیوستن ایران به FATF را مانع واردات انبوه واکسن می‌دانستند اما این روزها مشخص شد این ادعا واقعیت نداشته است چرا که ایران بدون پیوستن به FATF مشکل واردات واکسن را حل کرده است، موضوعی که رئیس‌جمهور هم روز دوشنبه به آن اشاره کرد و گفت:« متأسفانه شاهد بودیم که بعضی‌ها واردات واکسن یا حتی پیوستن کشور به سازمان شانگهای را متوقف بر پذیرش FATF کرده بودند و حتی در جلسات رسمی نیز بر موضع خود پافشاری می‌کردند.در فاصله کوتاه سپری شده از دولت سیزدهم اتفاق خاصی نیفتاده که باعث افزایش واردات واکسن و یا پذیرش عضویت کشورمان در سازمان شانگهای بشود، الا اینکه کشورهای همسایه و دوست ما دیدند که دیگر توجه ما صرفاً به غرب نیست و ارتباط با همسایگان و کشورهای منطقه اولویت سیاست خارجی ایران شده است.»
درخصوص واردات پرشمار واکسن در روزها و هفته‌های اخیر ذکر دلایلی از کسانی که خود درگیر ماجرا هستند قابل توجه است. یکی از این دلایل پیگیری مستمر رئیس‌جمهور در داخل یا ارتباط با سران کشورهای خارجی و هماهنگی بین ارکان مختلف دولت در انجام این وظیفه مهم است. این موضوعی است که در روزهای اخیر افرادی همچون رئیس‌سازمان غذا و دارو و رئیس‌جمعیت هلال احمر نیز به آن اذعان داشتند.
در مورد این ادعا که واردات این روزهای واکسن نتیجه سفارشات دولت قبل است هم می‌توان به یک نمونه از اظهارات فردی که خود از نزدیک با موضوع واردات واکسن درگیر است اشاره کرد.
قراردادهای واردات واکسن کرونا به‌روز است
محمد کشاورز‌زاده سفیر ایران در چین چند روز قبل درباره سرعت واردات واکسن در روز‌های اخیر اعلام کرد: هر مقدار که خریداری شده است آن را هم وارد کردیم و این قرارداد‌ها به روز می‌باشد و هر میزان درخواست کرده‌ایم همان موقع ظرف یک تا دو هفته انجام شده است و اکنون تولیدات کارخانه بهتر شده و مسیر مالی مشخصی را تعریف کرده‌ایم و مسیر مطمئنی داریم و به روی ریل‌گذاری قرار گرفته است.
واردات واکسن بیش از میزان پیش‌بینی شده
از سوی دیگر رئیس‌هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران با اشاره به اینکه تقریبا در یک ماه و نیم گذشته جلسات مستمری در سطوح عالی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر بهداشت برای تامین واکسن مورد نیاز کشور تشکیل شد و هماهنگی‌های لازم بین مهره‌های مختلفی همچون بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت امور خارجه و هلال احمر که برای تامین این کالا دخالت داشتند، صورت گرفت، اظهارداشت: پیش از 14 مرداد 1400 بیش از 21 میلیون دُز واکسن وارد کشور شده است و براساس برنامه قبلی، پیش‌بینی شده بود که پس از آن و در این بازه زمانی حدود 20 میلیون دُز واکسن وارد کشور می‌شود اما با تمهیدات ‌اندیشیده شده، میزان واردات دو برابر شد.
صفوی درباره تامین ارز واکسن در یک ماه گذشته، توضیح داد: بیش‌ترین ارز برای تامین واکسن تخصیص یافته است؛ به عنوان مثال میزان ارز اختصاصی واکسن در این ماه با کل ارز تخصیص یافته در ماه‌های گذشته که از سوی بانک مرکزی انجام شده، مساوی است.
واکسیناسیون، سریع‌تر از آنچه قبلاً تصور می‌شد
حال که واردات و انجام واکسیناسیون سرعت گرفته است این امیدواری وجود دارد که بتوان زودتر از آنچه پیش از این اعلام می‌شد واکسیناسیون سراسری را در کشور اجرا کرد.
در همین زمینه، شانه ساز رئیس‌سازمان غذا و دارو گفت: «در واردات واکسن در سایه همدلی و همکاری بین دستگاه‌های مختلف و دستور رئیس‌جمهور تحرک خوبی ایجاد شده است، روند افزایشی واردات واکسن هم نشان می‌دهد که می‌توانیم ظرف مدتی کوتاه‌تر از آنچه قبلا تصور می‌شد، واکسیناسیون را به یک نقطه اطمینان بخش در ظرف ماه‌های آتی برسانیم.»
حال و در شرایطی که بخش عمده کشور از پیک پنجم کرونا عبور کرده است اهمیت سرعت گرفتن واکسیناسیون در این است که طبق نظر کارشناسان، فاصله تقریبی 6 هفته‌ای که بین دو پیک اپیدمی قابل تصور می‌باشد زمان طلایی برای افزایش ایمنی جامعه و انجام واکسیناسیون است تا در صورت بروز احتمالی پیک جدید دچار تلفات و ابتلای بالایی نشویم.
آخرین وضعیت کرونا در کشور
مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت دیروز در تشریح اخرین وضعیت کرونا در کشور اعلام کرد:«تا کنون۳۱ میلیون و ۳۵۸ هزار و ۴۸۵ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۴ میلیون و ۴۱۶ هزار و ۸۵۱ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۴۵ میلیون و ۷۷۵ هزار و ۳۳۶ دُز رسید. در شبانه‌روز گذشته یک میلیون و ۳۵۱ هزار و ۳۸۸ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.
از 29تا۳۰ شهریور ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۷ هزار و ۵۶۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۵۸۱ نفر از آنها بستری شدند.مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۴۵۹ هزار و ۷۹۶ نفر رسید.متاسفانه در طول این بازه زمانی، ۳۷۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۱۷ هزار و ۹۰۵ نفر رسید.خوشبختانه تا کنون چهار میلیون ۸۱۹ هزار و ۲۲۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.
۶ هزار و ۶۶۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.تا کنون ۳۱ میلیون و ۲۲۳ هزار و ۴۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.
در حال حاضر ۵۷ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۳۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۳۶ شهر در وضعیت زرد و ۱۷ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.»
یک نکته مهم
البته نکته مهمی که باید مورد توجه همگان قرار بگیرد این است که در کنار سرعت گرفتن واکسیناسیون، نباید از لزوم ادامه رعایت پروتکل‌ها حتی در کسانی که واکسن دریافت کرده‌اند غافل شد. این امید وجود دارد تا در کنار رعایت شیوه نامه‌ها و گسترش پوشش واکسیناسیون بتوان به لطف الهی ویروس کرونا را شکست دهیم.