kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۳۲۹
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۲

آمریکا و انگلیس خیانت کردند نشریات غربگرا، سانسور!(خبر ویژه)

آمریکا و انگلیس با قاپیدن معامله نظامی 56 میلیاردی فرانسه با استرالیا، از پشت به این متحد خود خنجر زده‌اند. اما این خبر و بازتاب‌های فراوان آن، توسط نشریات غربگرای مدعی اصلاح‌طلب سانسور شد و جایی در صفحات اول این رسانه‌ها نداشت!

ماجرا از این قرار است که چند روز قبل اعلام شد آمریکا و انگلیس برای ایجاد ناوگان زیردریایی‌های با سوخت هسته‌ای در استرالیا، با این کشور به توافق رسیده‌اند. این توافق که به عنوان آکوس معروف شده، در حالی اعلام شد که فرانسه برای فروش زیردریایی‌های دیزلی با استرالیا مذاکره کرده بود. بنابراین انتشار این خبر واکنش تند فرانسه را به دنبال داشت.
ژان ایو لودریان عملکرد این سه کشور را «دروغگویی، دورویی، تخطی بزرگ از اعتماد، و تحقیر» خواند و امانوئل ماکرون در اقدامی بی‌سابقه، سفیران کشورش را از واشنگتن و کانبرا فراخواند. خیانت آمریکا و انگلیس، به جز فرانسه، خشم برخی دیگر از اعضای ناتو را هم برانگیخته است.
فرانسه فسخ یکجانبه این قرارداد را که «قرارداد قرن» برای صنعت این کشور نامیده می‌شد و ارزش آن بالغ بر ۵۶ میلیارد یورو بود، به منزله «خنجر از پشت» به دست یکی از کشورهای متحد خود قلمداد کرده است.
پاریس دیدار وزرای دفاع فرانسه و انگلیس که قرار بود هفته آینده برگزار شود را به صورت یک طرفه لغو کرد. فرانسه غیر از احساس خیانت سیاسی، از اینکه از یک قرارداد اقتصادی پر سود آن هم در شرایط رکود سخت اقتصادی محروم شده، عصبانی است.
روزنامه‌هاى سوئيسى نوشتند مکرون ممکن است همه رویدادهای مهم دیپلماتیک با سوئیس را تا فصل تابستان سال آینده لغو کند. دلیل این تصمیم خشم مکرون از مخالفت سوئیس با خرید جنگنده‌های رافائل ساخت فرانسه اعلام شده است.
شبکه فرانس ۲۴ درباره این رویداد گفت: عاقبت اعتماد به آمریکا همین است. آمریکا از پشت به فرانسه خنجر زد. توافقنامه جدید آمریکا با انگلیس و استرالیا نشان می‌دهد که بایدن با ترامپ هیچ فرقی نمی‌کند و باید برای فرانسه درس عبرتی شود که دیگر به آمریکا اعتماد نکند. این ضربه‌ای بزرگ به اقتصاد فرانسه است.
حالا محافل فرانسوی می‌گویند آمریکا دروغگو و غیر قابل اعتماد نیست و بایدن، همان ترامپ است و تنها تفاوتش، داشتن توییتر است.
آنچه در این میان قابل تامل است، اهتمام نشریات غربگرای مدعی اصلاح‌طلبی برای سانسور و کتمان این خیانت بزرگ آمریکا و انگلیس به یک متحد نزدیکشان است. این نشریات البته در ماجرای خیانت آمریکا و انگلیس به دولت غربگرای‌اشرف غنی هم سیاست بی‌اعتنایی و کتمان و سانسور را در پیش گرفتند و حال آنکه اگر بی‌غرض و مرض بودند و صداقت داشتند، باید عبرت‌ها را بازخوانی می‌کردند.