kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۳۲۳
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۱

تدبیر و امید با مدیریت جهادی (نگاه)

مسعود اکبری
در هفته‌های اخیر چندین میلیون دوز واکسن کرونا به کشور وارد شده و تولید واکسن داخلی نیز با شتاب ادامه دارد. علاوه‌بر این در هفته‌های گذشته رکورد تزریق یک میلیون دوز واکسن در روز شکسته شده و هدف‌گذاری تزریق دو میلیون دوز واکسن نیز در آینده نزدیک قابل تحقق است.
این روند موجب کاهش چشمگیر مبتلایان شده و تعداد فوتی‌ها نیز روز به روز در حال کاهش است. پیگیری شخص رئیس‌جمهور در کنار اقدامات ویژه وزارت امور خارجه در افزایش مراودات سیاسی و هماهنگی میان وزارت خارجه و وزارت بهداشت از عوامل اصلی این تحول است.
این در حالی است که در دولت قبل، برخی دولتمردان در کنار رسانه‌های زنجیره‌ای و فعالین مدعی اصلاحات، تسریع در واکسیناسیون سراسری را به مسائلی از جمله احیای برجام و تصویب لوایح مرتبط با FATF منوط کرده بودند.
علاوه‌بر این توقف قطعی برق، روند خسارت‌بار در فعالیت واحدهای تولیدی را متوقف کرد. در یک نمونه، با توقف قطعی برق، قیمت سیمان با کاهش
قابل توجه مواجه شد. این روند در بازار آهن و فولاد نیز رخ داد.
فعالان بازار معتقدند چنانچه کشور بحران قطعی برق را نداشت امسال قیمت سیمان و دیگر مصالح ساختمانی به صورت جزئی تغییر می‌کرد و به دست عوامل توزیع می‌رسید، اما قطعی برق سبب کمبود سیمان در بازار شد و این مصالح ساختمانی با قیمت نجومی به بازار عرضه شد.
به عقیده فعالان بازار، افزایش قیمت سیمان برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان سودی نداشته و تنها واسطه‌گران و دلالان از این بازار نفع می‌بردند.
تسریع در ترخیص کالاهای اساسی دپو شده در گمرک و همچنین تسریع در روند ترخیص حدود 4 هزار کامیون دپو شده در گمرکات نیز از جمله اقداماتی است که پس از روی کارآمدن دولت سیزدهم انجام شده است و این روند ضمن کاهش قیمت کالاها در بازار، در نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای نیز تأثیر قابل توجهی خواهد داشت.
سفرهای استانی رئیس‌جمهور و بازدید میدانی دولتمردان از مناطق محروم و دیدار بدون واسطه با کارگران و تولیدکنندگان و دیگر اقشار محترم و زحمتکش کشورمان نیز بازخوردهای مثبتی داشته و ان شاءالله با همت مسئولان شاهد به ثمر نشستن این سفرها و بازدیدهای میدانی در آینده نزدیک خواهیم بود.
در دولت جدید همچنین رویکرد غلط بکارگیری «مدیران پروازی» مورد تجدیدنظر قرار گرفت و بنا بر آن شده است تا در استان‌ها، مدیران بومی منصوب شده و از انتصاب مدیران پروازی پرهیز شود.
دولت جدید مسئله بسیار مهم «نهضت ساخت مسکن» را هم در صدر امور قرار داده و ساخت یک میلیون مسکن به طور جدی از سوی دولت در حال پیگیری است. این اقدام علاوه‌بر کاهش قیمت مسکن و خانه‌دار شدن بخش قابل توجهی از مردم، باعث رونق تولید شده و در‌ اشتغال‌آفرینی نیز نقش قابل توجهی ایفا می‌کند.
موارد مذکور تنها بخش کوچکی از اقدامات تحول‌آفرین در دولت سیزدهم است. مواردی که مصداق مدیریت جهادی و به عبارتی تدبیر و امید در رسیدگی به امور کشور است.
این در حالی است که در دولت سابق مواردی از جمله تسریع در واکسیناسیون سراسری، توقف قطعی برق، ساخت مسکن و بسیاری موارد دیگر به رفع تحریم‌ها موکول شد و این رویکرد غلط، خسارت‌های فراوانی به کشور و مردم تحمیل کرد.
رهبر معظم انقلاب- 6 شهریور 1400- در بخشی از بیانات در نخستین دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت سیزدهم فرمودند:«حلّ مشکلات اقتصادی را موکول به رفع تحریمها نکنید؛ رفع تحریمها در اختیار ما و شما نیست، در اختیار دیگران است. برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات را با فرض وجود تحریم انجام بدهید و برنامه‌ریزی کنید که ان‌شاءالله بتوان این کار را پیش برد. اینها با همّت و تدبیر خود شما و با کار جهادی خود شما بایستی ان‌شاءالله حل بشود، و حل هم خواهد شد».
ایشان در بخش دیگری از بیانیات مذکور فرمودند:«یک جمله هم در باب سیاست خارجی عرض بکنیم. البتّه در مسئله‌ سیاست خارجی حرفهای زیادی هست که حالا در زمان خود، در جای خود ان‌شاءالله گفته خواهد شد؛ اجمالاً [اینکه] سیاست خارجی خیلی مهم است، در مسائل کشور خیلی تأثیرگذار است. باید تحرّک ما در عرصه‌ دیپلماسی افزایش پیدا کند و مضاعف بشود. بایستی در دیپلماسی، جنبه‌ اقتصادی تقویت بشود؛ دیپلماسی اقتصادی یک چیز بسیار مهمّی است. امروز انسان مشاهده می‌کند که خیلی از کشورها وزیرخارجه هم دارند امّا خود رئیس‌جمهور در زمینه‌ مسئله‌ اقتصادی با کشورهای مختلف یا با فلان کشور خاص، بخصوص وارد می‌شود و [مسئله را] دنبال می‌کند؛ یعنی ارتباط با کشورهای مختلف در زمینه‌ اقتصادی خیلی مهم است. این جنبه‌ اقتصادی دیپلماسی را بایستی تقویت کرد».
بر همین اساس تایید عضویت ایران در سازمان شانگهای که اخیرا صورت گرفته است، یکی از مصادیق توجه ویژه به مقوله اقتصاد در سیاست خارجی بر پایه عزت، حکمت و مصلحت است.
امید است که با مدیریت جهادی شاهد کاهش روزافزون مشکلات مردم و همچنین پیشرفت روزافزون در امور کشور باشیم.