kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۳۰۹
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۹

ایران به لبنان سوخت صادر کرد / آمریکا لبنان را به تحریم تهدید کرد

همزمان باورود محموله‌های سوخت از ایران به لبنان در میان استقبال مردمی، وزارت خارجه آمریکا هشدار داده است که واردات نفت از ایران به نفع لبنان نیست و ممکن است این کشور را در معرض خطر تحریم قرار دهد.


بحران سوخت در لبنان به اوج خود رسیده و قطعی‌های طولانی برق و درگیری بر سر سوخت در پمپ بنزین‌های لبنان، مردم این کشور را به ستوه آورده بود؛ در این وضع، منابع لبنانی پنجشنبه گذشته از ورود کامل اولین کاروان حامل سوخت ایران به خاک این کشور خبر دادند.
شبکه «المنار»‌ گزارش داد که ۲۰‌تانکر حامل سوخت ایران وارد خاک لبنان شده‌ است. تصاویر مختلف از شهرهای لبنان نشان از استقبال مردمی از این کاروان داشت، چنان‌که با ورود این کاروان مردم شهر بعلبک در میان جوی امنیتی و حفاظتی به شادی پرداخته و دور هم جمع شدند و در کل شهر شیرینی پخش کردند.
حالا وزارت امور خارجه آمریکا که تحریم‌های آن یکی از عوامل اصلی بحران سوخت در لبنان بود، در اظهاراتی مداخله‌جویانه مدعی شده است: «واردات نفت از ایران و افزایش فعالیت‌های حزب‌الله، لبنان را در معرض خطر قرار می‌دهد.» این مقام آمریکایی درباره احتمال اعمال تحریم‌های آمریکا علیه لبنان گفت: «تحریم‌های آمریکا، هرگونه تعامل و تجارت غیرقانونی با کشورهای موجود در فهرست تحریم‌ها از جمله ایران را هدف قرار می‌دهد و این بر هیچ کس پوشیده نیست که فعالیت‌های حزب‌الله نهادهای لبنانی را تضعیف کرده و ممکن است لبنان را در معرض تحریم‌ قرار دهد.» گفتنی است، او هیچ اشاره‌ای به علل بحران سوخت از این کشور نکرد.
این در حالی است که «ابراهیم امین السید» رئیس‌شورای سیاسی حزب‌الله لبنان روز یکشنبه از عملکرد مسئولان این کشور در عدم حل مشکلات مردم انتقاد کرد و گفت که تصمیم وارد کردن سوخت از ایران از طریق دریا، تصمیمی بود که حزب الله آن را اتخاذ کرد تا کرامت مردم حفظ و به تحقیر آنان پایان داده شود. «سزار معلوف» نماینده لبنانی وابسته به حزب «القوات اللبنانیه» نیز گفت، از منطق اخلاقی و انسانی و برای کاستن از رنج ملت لبنان از سوخت ایرانی استقبال می‌کند. او افزود که ایران دوست ماست، همه قدردان کسی باشیم که به لبنان
سوخت رساند.
هشدار حزب‌الله
خبر دیگر از لبنان اینکه در پی انتشار اخباری مبنی بر برنده شدن یک شرکت آمریکایی برای حفاری در منطقه مورد منازعه میان لبنان و رژیم صهیونیستی،رئیس‌فراکسیون حزب‌الله هشدار دارد مقاومت اجازه نخواهد داد رژیم صهیونیستی به خواسته اش
برسد. بر اساس گزارش «العهد»، «محمد رعد» رئیس‌فراکسیون «الوفاء للمقاومه» (وابسته به حزب‌الله) به اخباری مبنی بر اینکه شرکت آمریکایی «هالیبرتون» برنده قراردادی برای استخراج نفت و گاز در منطقه مورد منازعه میان لبنان و رژیم صهیونیستی شده، واکنش نشان داد. وی گفت: «نبیه بری» رئیس‌پارلمان لبنان اولین نفری بود که این موضوع را گوشزد کرد و حزب‌الله نیز دوشادوش بری این موضوع را پیگیری می‌کند تا دشمن صهیونیستی را از تحقق خواسته‌هایش در دریا بازدارد. گفته می‌شود در همین ارتباط، وزارت خارجه لبنان نیز شکایتی به شورای امنیت ارائه کرده و از این نهاد خواسته، اطمینان حاصل کند که حفاری‌ها در منطقه مورد منازعه لبنان و رژیم صهیونیستی انجام نمی‌شود و حقوق و حاکمیت لبنان حفظ می‌شود. وی همچنین درباره واردات سوخت از ایران نیز گفت:« وارد کردن سوخت از ایران دفاع از عزت، کرامت و حاکمیت لبنان بود».