kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۲۱۷
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۸
کاهش تدریجی موارد ابتلا، بستری و فوت ناشی از کووید 19

تزریق واکسن کرونا در کشور به ۴۳ میلیون و ۳۷۲ هزار دُز رسید

براساس آخرین آمار اعلامی از سوی وزارت بهداشت، در شبانه روز گذشته یک میلیون و ۳۶۸ هزار دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است و ۳۹۱ بیمار دیگر هم قربانی بیماری کرونا شدند.


به گزارش وبدا، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد: «تا کنون ۲۹ میلیون و ۴۶۷ هزار و ۵۶۸ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۳ میلیون و ۹۰۴ هزار و ۷۰۲ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۴۳ میلیون و ۳۷۲ هزار و ۲۷۰ دُز رسید.
افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند.
از 27 تا ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۵ هزار و ۹۷۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی و دو هزار و ۲۰۷ نفر از آنها بستری شدند.
مجموع بیماران کرونا در کشور به پنج میلیون
و ۴۲۴ هزار و ۸۳۵ نفر رسید.
در طول این بازه زمانی، ۳۹۱ بیمار کرونا جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری
به ۱۱۷ هزار نفر رسید.
خوشبختانه تا کنون چهار میلیون و ۷۶۴ هزار
و ۹۹۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان ها ترخیص شده‌اند.۶ هزار و ۷۶۵ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در بخش‌های مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.‌تا‌کنون ۳۱ میلیون و ۷ هزار و ۱۳۴ آزمایش تشخیص کرونا در کشور انجام شده است.
هم اکنون ۵۷ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۳۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۳۶ شهر در وضعیت زرد و ۱۷ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.»
کاهش تدریجی موارد ابتلا، بستری
و فوت ناشی از کرونا
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌ های واگیر وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه در روزهای اخیر، شاهد کاهش تدریجی موارد ابتلا، بستری و فوت ناشی از بیماری کووید ۱۹ در کشور هستیم. هرچند که این توزیع در همه استان ها یکسان نیست، اما اکثر استان ها به مرحله ای از آرامش دست پیدا می کنند.
محمدمهدی گویا، در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر، افزود: هم‌اکنون استان‌ های غربی کشور با بیشترین چالش بیماری مواجهند که لازم است با دقت و مراقبت بیشتری روند بیماری کنترل شود.
واکسیناسیون تنها راه کنترل بیماری نیست
گویا با بیان اینکه وزارت بهداشت موضوع واکسیناسیون را با جدیت دنبال می کند، تاکید کرد: واکسیناسیون تنها راه کنترل بیماری نیست، بلکه در کنار واکسیناسیون، مردم، صاحبان مشاغل و گروه‌ هایی که با این بیماری به نوعی سروکار دارند، باید رعایت شیوه‎ نامه‌ های بهداشتی را مورد توجه جدی قرار دهند. اگر همه موارد با هم رعایت نشود، نمی توانیم شاهد کاهش جدی آمار
ابتلا باشیم.
واکسیناسیون
رکن اساسی کنترل کرونا است
وی درخصوص اثربخشی واکسن ها، گفت: واکسیناسیون رکن اساسی کنترل این همه گیری است، اما تمام ابعاد را در بر
نمی‌گیرد، چنانچه فقط بر واکسن تمرکز کنیم به بیراهه خواهیم کرد. رعایت پروتکل های بهداشتی نباید فراموش شود. یا وقتی مسئولین ذی ربط سیاستی را اعلام می کنند، مردم و سایر مسئولین باید رعایت کنند. برای مثال زمانیکه تعطیلی و اعمال محدودیت های تردد اعلام می شود، اگر مردم همراهی نکنند این سیاست شکست می خورد و ما را به هدفی که داریم نمی‌رساند.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌ های واگیر وزارت بهداشت اظهارداشت: کادر درمانی کشور خسته هستند، چراکه دو سال مداوم به صورت شبانه روزی کار می کنند، تلاش ما این است که وضعیت را به ساحل آرامش برسانیم که بدون همکاری مردم و سایر ارگان ها امکان پذیر نیست.
عبور از قله پیک پنجم
به معنی کنترل همه‌گیری نیست
گویا تصریح کرد: اینکه از یک پیک عبور می کنیم و تصور می کنیم همه خطرات رفع شده، تفکر گمراه کننده و اشتباهی است. اگر ما از قله پنجم عبور کنیم به این معنی نیست که از کنترل همه گیری عبور کرده ایم.
نگرانی از سویه «لامبدا»
وی درخصوص سویه های جدید کرونا گفت: کووید 19 ویروسی است که مدام درحال تغییر است، برخی سویه ها قدرت کمتر و برخی قدرت سرایت بیشتری دارند مانند دلتا که نگرانی بسیاری ایجاد کرد و قدرت سرایتش 9 برابر ویروس ووهان و قدرت مرگ آوری اش نیز چهار برابر نوع اولیه ویروس است. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌ های واگیر وزارت بهداشت بیان داشت: نباید خوش خیال باشیم زیرا ممکن است سویه‌هایی به وجود بیایند که به واکسن و داروها پاسخ نمی دهند که در آن صورت قدرت سرایت بالایی نیز خواهد داشت. گویا یادآور شد: سویه لامبدا جزو سویه هایی است که مراقب آن هستیم، اما به سمت و سوی نگران کننده ای پیش می رود. متاسفانه در چند کشور همسایه ما، رد این سویه پیدا شده است، اما در کشور ما براساس سیستمی که طراحی کردیم و مطابق آن تمام موارد مشکوک ویروس بررسی دقیق ژنومی می شوند، هنوز این سویه دیده نشده است.