kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۱۹۸
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۱
خطیب‌زاده:

ایران برنامه‌ای برای ملاقات با مقامات آمریکایی در نیویورک ندارد

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه‌ آیا هیئت ایرانی برنامه‌ای برای ملاقات با مقامات آمریکایی در نیویورک دارد؟ گفت: خیر. برنامه‌ای برای این موضوع فعلا در دستورکار نیست.


سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه روز یکشنبه در نشست هفتگی با رسانه‌ها که به صورت حضوری و تعداد محدود خبرنگاران و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا برگزار شد، ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.
خطیب زاده درباره سفر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه به نیویورک و نشست وزرای خارجه 1+4 در نیویورک اظهار داشت: آقای امیرعبداللهیان روز دوشنبه(امروز) برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل عازم نیویورک خواهد بود و حدود ۴۵ ملاقات دوجانبه با وزرای خارجه کشورهای مختلف از قاره‌های مختلف خواهد داشت.
وی بیان کرد: درباره نشست وزرای خارجه ۱+۴ باید تأکید کنم اگر ببینیم این ملاقات می‌تواند در مسیر آن‌چه گفتیم، یعنی مذاکره سودمند باشد، تصمیم آن را اتخاذ خواهیم کرد. الان تصمیمی اتخاذ نکرده‌ایم و باید ببینیم موضوع جلسه چه می‌تواند باشد و بعد براساس آن تصمیم بگیریم.
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: آن‌چه مهم است این است که وزیر امور خارجه کشورمان با همه وزرای خارجه ۱+۴ ملاقات‌های دوجانبه خواهد داشت و اگر لازم دیده شد و دستورکار ویژه‌ای بود و مشخصا موضوع خاصی مطرح شد می‌تواند به صورت جمعی بین ایران و 1+4 برگزار شود، ولی تا الان که در خدمت شما هستم در این خصوص تصمیمی اتخاذ نشده است. 
خطیب‌زاده در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه‌ آیا هیئت ایرانی برنامه‌ای برای ملاقات با مقامات آمریکایی در نیویورک دارد؟ گفت: خیر. برنامه‌ای برای این موضوع فعلا در دستورکار نیست.
وی در پاسخ به سؤالی درخصوص پذیرش عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای اظهار داشت: آنچه در مورد تایید نهایی سند عضویت ایران در سازمان شانگهای گفته شد آغاز یک پروسه است که شاید یک سال و یک سال و نیم طول بکشد و در طی این مدت باید یکسری کارهای تشریفاتی و آیینی از جمله تایید تمامی اسناد سازمان همکاری شانگهای توسط نهادهای ذی‌ربط در ایران از جمله مجلس شورای اسلامی صورت بگیرد ولذا این تایید نهایی پایان یک پروسه‌ای بوده که ایران برای عضویت آغاز کرده بود ولی آغاز یک پروسه آیینی و تشریفاتی برای عضویت دائم است.
سفر امیرعبداللهیان به آفریقا در هفته‌های آتی
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره توسعه مناسبات با کشورهای آفریقایی نیز اظهار داشت: سیاست خارجی دولت در چند مفهوم گفته شده است و در سیاست خارجی متوازن هر چند آسیامحور و همسایگان در اولویت هستند، ولی قطعا ظرفیت کشورها و قاره‌های دیگر مهم است.
خطیب‌زاده بیان کرد: قاره آفریقا نه فقط برای ما یک فرصت بلکه یک الزام در روابط خارجی است. ان‌شاءالله طی هفته‌های آتی سفر آقای امیرعبداللهیان به این قاره تدارک دیده خواهد شد و گسترش این روابط را شاهد خواهیم بود.
وی همچنین درباره ترکیب تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در وین نیز عنوان کرد: ترکیب تیم مذاکره‌کننده در حال بررسی است و طبیعتا تغییراتی صورت خواهد گرفت و شکل و شمایل این تغییرات هنوز نهایی نشده و به محض نهایی شدن به اطلاع همه خواهد رسید.