kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۹۷۰
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۸
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

اذعان روزنامه اصلاح‌طلب به هوشمندی رفتار ایران در مواجهه با تحولات افغانستان

 

سرویس سیاسی-
روزنامه اعتماد روز گذشته ضمن اذعان به درستی و هوشمندی سیاست اتخاذ شده از سوی جمهوری اسلامی ایران در مواجه با تحولات افغانستان‌، مزایای حفظ ارتباط با طالبان را برشمرد و نوشت: «منافع جمهوري اسلامي ايران ايجاب مي‌كرد كه با رصد تحولات سياسي و ميداني اين كشور و اتخاذ راهكارهاي مناسب منافع خود را تامين كند. لذا حفظ ارتباط با طالبان به چند دليل بهتر از قطع ارتباط با آنها است: 1- در دوران تحريم بازار افغانستان يكي از بازارهاي اصلي صادرات ايران است. 2- حضور در تحولات افغانستان و ارتباط با طالبان مي‌تواند اهرمي براي كنترل رفتار آنها در قبال شيعيان و ديگر اقوام غيرپشتون باشد. 3- حضور در صحنه سياسي افغانستان ايران را از تحولات اين كشور آگاه و سياستگذاران جمهوري اسلامي ايران را قادر به تصميم‌گيري براساس تحولات جهت ممانعت از تبديل اين كشور به كانون بحران عليه ايران خواهد كرد.»
در ادامه این مطلب آمده است:« 4- وابستگي شرق ايران، استان سيستان‌وبلوچستان، به حقابه آب رودخانه هيرمند از طريق حفظ رابطه با طالبان بهتر قابل تحقق است. 5- ممانعت از تبديل افغانستان به كانون توليد و صادرات مواد مخدر از طريق همكاري با طالبان بهتر امكان‌پذير است. 6- در داخل ايران در نواحي مرزي با افغانستان گروه‌هايي ساكنند كه از نظر مذهبي به طالبان سمپاتي داشته و از تحولات اين كشور استقبال كرده‌اند، لذا منافع ملي اقتضا مي‌كند كه ايران از طريق تنش‌زدايي منطقه‌اي مانع از رويكرد اين گروه‌ها به سمت رفتار راديكاليسم گردد. 7- حضور در صحنه افغانستان مانع از تبديل اين كشور به حياط‌خلوت رقباي منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي ايران مي‌گردد. لذا به‌ نظر مي‌رسد در شرايط كنوني جمهوري اسلامي ايران از نظر عقلاني بايد سياست فعلي در قبال تحولات افغانستان را ادامه و در عين ‌حال با اتخاذ راهكارهاي سياسي مانع از افزايش اعمال خشونت عليه گروه‌هايي مانند شيعيان يا زنان در اين كشور گردد.»
چند روز پیش هم عباس عبدی از فعالین سیاسی مدعی اصلاحات در گفت وگو با یک سایت خبری گفته بود: «مخالفت با مذاکره با طالبان، واقعاً موضع عجیب و غریبی است؛ یعنی اصلا نمی‌توان تصور کرد که چرا اینها چنین ایده‌ای دارند؟ خودشان به دولت ایران می‌گویند با همه مذاکره کنید، ولی وقتی که یک نیرویی در کنار ما است، می‌گویند خیر، با اینها مذاکره نکنید! با رفتار آمریکا که 20 هزار کیلومتر با اینجا فاصله دارد و با آنان وارد مذاکره و امضای توافق می‌شود، هیچ مسئله‌ای ندارند و اعتراض نمی‌کنند که چرا دستور می‌دهید ۵ هزار زندانی‌ طالبان آزاد شود و چرا می‌نشینید و در بالاترین سطح مذاکره و توافق می‌کنید؛ اما وقتی نوبت ایران می‌شود، باید ظریف یواشکی مذاکره کند. این اصلا درست نیست.وقتی می‌گوییم باید از مقاومت پنجشیر حمایت شود، آیا زمینه‌ای هم برای موفقیت دارد؟ طالبانی که ایالات متحده را بیرون کرده و مردم از حضور آنها استقبال کردند، یا حداقل مخالفتی موثر نکردند و این همه امکانات به دست آورده، چگونه ممکن است فقط در پنجشیر در برابر آن مقاومت شود؟ آیا ما هیچ ارزیابی دقیقی داریم؟ باید منطقا احتمال نتیجه‌بخشی هم داشته باشد و همین‌طوری نمی‌شود از این اقدام حمایت کرد.»
این در حالی است که طی هفته‌های اخیر برخی چهره‌های مدعی اصلاحات در مواضعی عجیب و تامل برانگیز تلاش داشتند با وارونه‌نمایی از تحولات افغانستان‌، ضمن پوشاندن شکست خفت بار آمریکا در این کشور، ایران را شریک ورشکستگی آمریکا کرده و در فضای مجازی خواستار ورود ایران به صحنه افغانستان و جنگ با طالبان شده بودند.
تهدید در برابر تهدید، اقدام در برابر اقدام
روزنامه ایران دیروز طی گفت‌وگویی با یک کارشناس حقوق سایبری آورده است: «متاسفانه بارها شاهد تحریم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری اعمال شده بودیم اما کشور به صورت درست عکس‌العمل نشان نداده و این کار باعث جری‌تر شدن کشورهای صاحب قدرت برای اعمال تحریم شده است. وی گفت: پیش از این شرکت سامسونگ اعلام کرده بود که اگر کافه بازار روی گوشی‌های سامسونگ نصب شود به گوشی‌های ارسالی به ایران خدمات و گارانتی نمی‌دهیم و حتی زمانی را برای حذف اعلام کرد ولی بخش حقوقی سازمان فناوری اطلاعات به این شرکت کره‌ای التیماتوم داده و اعلام کرد اگر این موضوع را لغو نکند ایران هیچ گوشی را وارد کشور نکرده و رجیستر نمی‌کند و همین مسئله باعث شد شرکت کره‌ای مجبور شد در ۴۸ ساعت حرف خود را پس بگیرد و نتوانست کاری از پیش ببرد.»
برآشفتگی از نظارت بر اقدامات دولت قبل
روزنامه شرق در شماره دیروز خود در گزارشی نوشت: «اصولگرایان و مجلس یازدهمی که از هیچ تلاشی در زمان دولت دوازدهم برای حمله به رئیس‌جمهور دریغ نکردند، این روزها همچنان در تاب‌و‌تب فضای سیاسی قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری خواستار محاکمه روحانی شده‌اند. در جدید‌ترین حمله اصولگرایان افراطی به حسن روحانی، ماجرای واردات واکسن کرونا دستمایه توئیت‌های تند شده است.» در ادامه این گزارش در دروغی تامل برانگیز آمده است: «نکته تأمل‌برانگیز این نقدها و حمله‌ها را باید در توئیت‌هایی دید که مخالفان واردات واکسن خارجی کرونا در زمان دولت دوازدهم که امروز جزء موافقان خرید واکسن هستند، می‌زنند. یک بام و دو هوایی در مسلک سیاسی اصولگرایان امر جدیدی نیست؛ اما در رابطه با کرونا و واکسن خارجی، اینجان مردم بود که ارزشی نداشت.» نکته نخست آنکه دولت تدبیر و امید با حمایت سرسختانه اصلاح‌طلبان در دو دوره 1392 و 1396 پیروز شد. در زمان دولت قبل هرگاه منتقدین در مورد دولت انتقادی را مطرح کرده‌اند روزنامه‌های اصلاح‌طلب به هیاهو پرداخته‌اند که به دولت محبوب ما حمله می‌کنند! حالا هم اصلاح‌طلبان که همواره از نظارت برآشفته می‌شوند یک طرح مجلس را که بنا دارد موضوع اقدامات دولت قبل را در مقابله با کرونا مورد تحقیق و تفحص قرار دهد موجب آشفتگی آنها شده است.
نکته دیگر اینکه آنها به دروغ مدعی شده‌اند که اصولگرایان مخالف ورود واکسن‌های خارجی بوده‌اند در حالی که مخالفت اکثریت این طیف تنها با ورود واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی بوده است.
عصبانیت مدعیان اصلاحات از شتاب گرفتن واکسیناسیون در کشور
روزنامه همدلی در مطلبی با عنوان «کیفیت واکسن خط قرمز باشد» نوشت: درخواست‌ها از قوه قضائیه درباره تحقیق و تفحص درخصوص واردات واکسن کرونا بالا گرفته است. علی خضریان، نماینده تهران و سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس طی یادداشتی در یکی از روزنامه‌های اصولگرا، مقامات دولت قبل ازجمله مدیران وزارت بهداشت و درمان و سازمان نظام پزشکی کشور را به سیاسی کردن مسئله واردات واکسن متهم کرده است و از دادستان کل کشور خواسته است که این مسئله را پیگیری کند.
در ادامه این مطلب آمده است: این‌که عنوان شده است دولت تازه‌نفس با پرهیز از نگرش سیاسی به مقوله سلامت مردم، در تأمین واکسن گل کاشته است و ناگهان عده‌ای با پیش کشیدن اسامی چون محمدرضا ظفرقندی، رئیس‌وقت سازمان نظام پزشکی و حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق، و طرح «واکسن سیاسی» خواستار ورود دادستانی به پروژه واکسیناسیون می‌شوند، جای تعجب دارد.
همدلی نوشت: آنچه مسلم است؛ درباره واردات و تولید و مصرف واکسن تنها خط قرمز بایستی کیفیت واکسن و سلامت مردم باشد و نه کمیت واکسن و رکوردشکنی تا سر حد رتبه دوم و اول جهانی در شتاب تعداد واکسیناسیون!
بعد از روی کار آمدن دولت رئیسی و در روزهای گذشته، واردات واکسن شتاب گرفته و رکورد واکسیناسیون روزانه کرونا شکسته شده است. مدعیان اصلاحات از اینکه دولت موردحمایتشان که می‌گفت «زبان دنیا را بلدم» ولی با سیاسی‌کاری نتوانست واکسن موردنیاز کشور را تأمین کند عصبانی‌اند و با شگردهای روانی القای «بی‌کیفیت بودن واکسن‌های وارداتی» را در دستور کار خود قرار‌داده‌اند.
اقدامات روحانی باعث ارتقای خدمت‌رسانی در دولت رئیسی شده است!
روزنامه اعتماد روز گذشته در مطلبی ضمن طرح این ادعا که رکورد‌شکنی واردات واکسن در روزهای اخیر حاصل اقدامات دولت روحانی بوده است‌، نوشت: «در حالي كه طي اين سال‌ها عادت كرده بوديم مسئولاني كه روي كار مي‌آيند در هر بحث و موضوع از دولت يا مسئولان پيشين به عنوان عامل اصلي مشكلات نام ببرند، اين‌بار اوضاع متفاوت است و انگار اين‌بار آن‌چه از «دولت قبل» به دولتي كه تازه روي كار آمده، به ارث رسيده، زمينه‌ساز ارتقاي كيفيت خدمات‌دهي به شهروندان شده است. هرچند برخي مخالفان دولت قبل ترجيح مي‌دهند موضوع را به شكلي متفاوت جلوه دهند. »
چنین ادعایی از این روزنامه اصلاح‌طلب در حمایت از روحانی در حالی مطرح می‌شود که حتی خود مسئولان دولت قبل نیز چنین ادعایی نداشتند و پیش از تحویل مسئولیت خود به دولت جدید در مقابل سیل انتقادها نسبت به اهمال کاری دولت تدبیر در واردات واکسن بهانه می‌آوردند که به خاطر تحریم و FATF امکان واردات واکسن وجود ندارد. ادعایی که البته با روی کار آمدن دولت جدید و رکوردشکنی در وارادت واکسن بدون حل مشکل تحریم یا تصویب لوایح FATF خیلی زود رنگ باخت و به رسوایی جدیدی برای دولتمردان بی‌تدبیر دولت دوازدهم و حامیان آنها تبدیل شد.
اعتماد همچنین در حالی در ادعای مضحک‌، میراث دولت قبل را موجب ارتقاء خدمت رسانی در دولت جدید عنوان کرده است که افزایش600٪ قیمت مسکن، افزایش 300٪ قیمت دلار، افزایش 100 تا 700٪ قیمت اقلام خوراکی، رکوردشکنی در افزایش شاخص فلاکت، رکوردشکنی در رشد منفی اقتصادی، رکوردشکنی در کاهش ارزش پول ملی (300‌٪) با ماحصل بحران مسکن‌، بحران برقی، بحران نفتی، بحران ارزی، بحران بنزینی، بحران تورم، بحران نقدینگی، بحران جمعیتی، بحران بیکاری و... تنها بخشی از میراث شوم دولت روحانی برای دولت سید ابراهیم رئیسی است.