kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۹۵۷
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۸

قدرت‌نمایی دو کره علیه یکدیگر با شلیک و آزمایش موشک‌های بالستیک

 

کره شمالی 2 موشک بالستیک را از سواحل شرقی خود شلیک کرد؛‌ اندکی پس از آن، کره جنوبی با شلیک موشک بالستیک از زیردریایی، به نوعی پاسخ همسایه شمالی خود را داد.
مدتی است که با بسته شدن درِ گفت وگو بین دو کره، درِ تهدیدات نظامی گشوده شده و هر یک از دو کره با آزمایش تسلیحات خود خواهان تثبیت بازدارندگی هستند که البته ممکن است این معادله فرو بریزد و یک خطا تنشی جدی را بین این دو همسایه هم‌ریشه شعله‌ور کند؛ چرا که مداخلات عنصر سومی مثل آمریکا نیز در این میان مؤثر است.
ماجرا از آن‌جا شروع شد که خبرگزاری کره جنوبی دیروز بدون ارائه هرگونه جزئیاتی گزارش کرد که کره شمالی یک پرتابه ناشناس را به سمت دریای ژاپن شلیک کرده است. پس از آن ارتش کره جنوبی در بیانیه‌ای تأیید کرد که کره شمالی روز چهارشنبه دو موشک بالستیک را از سواحل شرقی خود شلیک کرده است. پس تأیید ارتش کره جنوبی، فرماندهی هند و اقیانوسیه ارتش آمریکا بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد: «گرچه طبق ارزیابی ما این رویداد تهدیدی فوری برای پرسنل یا سرزمین آمریکا یا متحدان ما نیست، پرتاب موشک تاثیر بی‌ثبات‌کننده برنامه سلاح‌های غیرقانونی کره شمالی را برجسته می‌کند». در پی این آزمایش همسایه جنوبی نیز به میدان آمد و توانست به‌طور موفقیت‌آمیزی از یک زیردریایی، موشک بالستیک شلیک کند. به گزارش فارس از خبرگزاری «یونهاپ»، دولت کره جنوبی اعلام کرد توانسته به‌طور موفقیت‌آمیزی یک موشک بالستیک بومی را از طریق زیردریایی شلیک کند تا هفتمین کشور جهان باشد که به این قابلیت دست پیدا می‌کند. «مون جائه این» رئیس‌جمهور کره جنوبی با حضور در یکی از مراکز محلی آژانس توسعه دفاعی این کشور، بر آزمایش شلیک این موشک بالستیک نظارت کرد. گفتنی است، خبرگزاری مرکزی کره شمالی روز دوشنبه هفته جاری
(۲۲ شهریور ماه) نیز گزارش کرد که پیونگ‌یانگ با موفقیت آزمایشات موشک کروز دوربرد جدیدی را در روزهای شنبه و یکشنبه هفته جاری (۲۰ و ۲۱ شهریور ماه) انجام داده است.