kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۸۹۱
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۸
گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا

اگر تحریم‌ها کاهش نیابد ایران، رآکتور آب سنگین را راه‌اندازی می‌کند

جامعه اطلاعاتی آمریکا در گزارش سال ۲۰۲۱ خود اذعان کرد: اگر تهران کاهش تحریم‌ها را دریافت نکند، احتمالاً مقامات ایرانی گزینه‌هایی از غنی‌سازی بیشتر اورانیوم تا طراحی و ساخت یک رآکتور جدید آب سنگین را در نظر خواهند گرفت.

جامعه اطلاعاتی آمریکا در گزارش سال ۲۰۲۱ خود اذعان کرد: اگر تهران کاهش تحریم‌ها را دریافت نکند، احتمالاً مقامات ایرانی گزینه‌هایی از غنی‌سازی بیشتر اورانیوم تا طراحی و ساخت یک رآکتور جدید آب سنگین را در نظر خواهند گرفت. 
جامعه اطلاعاتی آمریکا در گزارش سال ۲۰۲۱ خود درباره تهدیدهایی که مدعی است امنیت ملی ایالات متحده را تهدید می‌کند و هر ساله توسط دفتر مدیریت اطلاعات ملی آمریکا منتشر و به کمیته‌های اطلاعاتی کنگره ارائه می‌شود، در کنار مسائل فراملی مثل همه‌گیری، تغییرات آب و هوایی، فناوری در حال ظهور، مسائل سایبری، مهاجرت، ‌تروریسم جهانی و همچنین درگیری‌ها و بی‌ثباتی در بخش‌های مختلف جهان از جمله غرب آسیا، به‌طور خاص از ایران در کنار کشورهای روسیه، چین و کره شمالی نام برده است.
در این گزارش که در تاریخ نهم آوریل ۲۰۲۱ منتشر شده و اطلاعات تا این زمان را دربرمی‌گیرد، ادعا شده این ارزیابی بر مستقیم‌ترین و جدی‌ترین تهدیدها علیه ایالات متحده در سال آینده پرداخته است. 
به ادعای جامعه اطلاعاتی آمریکا که در این ارزیابی آمده، ایران همچنان تهدیدی متداوم علیه منافع آمریکا و متحدانش در منطقه است، زیرا تلاش می‌کند نفوذ آمریکا را از بین ببرد و نفوذ خود را تحکیم و قدرتش را به کشورهای همسایه گسترش دهد، فشار بین‌المللی را منحرف کند و تهدیدات علیه ثبات خود را به حداقل برساند.
در ادامه این گزارش، گفته شده که تهران از طیفی از ابزارها از جمله دیپلماسی، گسترش برنامه هسته‌ای خود، خرید و فروش نظامی و آنچه حملات نیابتی و متحدان ایران خوانده شده برای پیشبرد اهدافش بهره خواهد برد. 
در این گزارش به رغم حضور غیرقانونی و اقدامات تنش‌زای آمریکا و متحدانش در منطقه غرب آسیا، ادعا شده که انتظار می‌رود ایران ریسک‌هایی را انجام دهد که می‌تواند تنش‌ها را افزایش دهد و منافع آمریکا و متحدانش را تهدید کند.
در گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا پیش‌بینی شده که مقامات ایران احتمالاً تمایلی به مشارکت دیپلماتیک در گفت‌وگوها با آمریکا در آینده نزدیک بدون کاهش تحریم‌ها یا تخفیف‌های مرتبط با مسائل انسان‌دوستانه یا بدون پیوستن ایالات متحده به برجام نخواهند داشت و ایران متعهد به مقابله با فشار آمریکا می‌ماند و در عین حال درخصوص کشیده شدن به یک درگیری تمام‌عیار محتاط است.
پاسخ محکم ایران
به بی‌عملی آمریکا 
طبق این ارزیابی، ایران مشغول فعالیت‌های کلیدی توسعه سلاح‌های اتمی‌نیست اما به دنبال خروج آمریکا از برجام در مه ۲۰۱۸، مقامات ایرانی برخی از تعهدات ایران را کنار گذاشته و برخی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را از سر گرفته‌اند که از محدودیت‌های برجام فراتر رفته است.
بر اساس این گزارش، اگر تهران کاهش تحریم‌ها را دریافت نکند، احتمالاً مقامات ایرانی گزینه‌هایی از غنی‌سازی بیشتر اورانیوم تا غنای ۶۰ درصد (ایران در حال حاضر این میزان غنی‌سازی را انجام داده است) تا طراحی و ساخت یک رآکتور جدید ۴۰ مگاوات آب سنگین را در نظر خواهند گرفت.
در ادامه این مطلب آمده است: ایران به‌طور مداوم از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای خود را به‌عنوان پاسخی برگشت‌پذیر به خروج آمریکا از برجام مطرح کرده و این پیام را داده که اگر آمریکا به تعهدات کامل برجامی خود بازگردد، تهران هم به تعهدات کامل خود بازخواهد گشت.
سپس در‌ اشاره به اقدامات ایران در کاهش تعهدات برجامی در واکنش به خروج آمریکا و بدعهدی طرف‌های اروپایی، ذکر شده که از ژوئن ۲۰۱۹، ایران حجم و سطح غنی‌سازی ذخایر اورانیوم خود را فراتر از برجام افزایش داده است. از سپتامبر ۲۰۱۹، ایران محدودیت‌های تحقیقات و توسعه سانتریفیوژ پیشرفته را نادیده گرفته و عملیات غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات زیرزمینی فردو را از سر گرفته است. در ژانویه، ایران غنی‌سازی اورانیوم را تا ۲۰ درصد آغاز کرد و همچنین تحقیق و توسعه را با هدف اعلام‌شده تولید اورانیوم فلزی برای سوخت رآکتورهای تحقیقاتی شروع کرد و در ماه فوریه مقادیر گرمی ‌اورانیوم فلزی طبیعی را در یک تجربه آزمایشگاهی تولید کرد. 
اذعان به توانمندی‌های
نظامی ایران
در بخشی از ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا به قابلیت‌های نظامی متنوع ایران اذعان و در ادامه گفته شده «رویکرد ‌ترکیبی آن در جنگ- با استفاده از قابلیت‌های متعارف و غیرمتعارف- همچنان تهدیدی برای منافع ایالات متحده و متحدانش در منطقه در آینده قابل پیش‌بینی خواهد بود.»
طبق این گزارش، ایران استراتژی نظامی متعارف خود را نشان داده که عمدتاً بر اساس بازدارندگی و توانایی مقابله به مثل از طریق حمله موشک‌های بالستیک متعدد است و حمله ایران به پایگاه استقرار نظامیان ‌تروریست آمریکایی در عراق در واکنش به ‌ترور ناجوانمردانه سردار سپهبد شهید «حاج قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در ژانویه ۲۰۲۰، به‌عنوان نمونه ذکر شده است.
به اذعان جامعه اطلاعاتی آمریکا، ایران بزرگ‌ترین قدرت موشکی بالستیک در منطقه را دارد و با وجود چالش‌های اقتصادی، به‌دنبال بهبود و دستیابی به تسلیحات متعارف جدید خواهد بود. 
طبق ادعای مطرح شده در این گزارش، عملیات جنگی غیرمتعارف ایران و شبکه شرکای شبه‌نظامی و نیابتی تهران را قادر می‌سازد منافع خود را در منطقه پیش ببرد، عمق استراتژیک را حفظ کند و گزینه‌های تلافی‌جویانه نامتقارن را فراهم کند. همچنین گفته شده که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای وابسته به آن در مرکز قدرت نظامی ایران باقی خواهند ماند.
‌ترس آمریکا
از انتقام ‌ترور سردار سلیمانی
در ادامه این گزارش، به‌رغم ادامه حضور غیرقانونی آمریکا در عراق بعد از آنکه پارلمان این کشور در دی‌ماه ۹۸ طرح اخراج نیروهای بیگانه از خاک این کشور را تصویب کرد، ادعا شده که «ایران همچنان به یک بازیگر مشکل‌ساز در عراق که امسال میدان نبرد اصلی نفوذ ایران خواهد بود، باقی
می‌ماند».
درخصوص کشور سوریه هم که آمریکا سال‌هاست در آن علی‌رغم تمایل دولت دمشق به حضور نظامی غیرقانونی خود در جهت دست‌درازی به منابع نفتی این کشور و تامین منافع خود و تداوم بحران داخلی این کشور ادامه داده، ادعا شده ایران به‌دنبال حضور نظامی دائمی ‌و معاملات اقتصادی در سوریه با رو به پایان رفتن درگیری‌ها در این کشور است. 
به نوشته این گزارش، تهران تقریباً به‌طور حتم به‌دنبال این موارد است تا نفوذ منطقه‌ای خود را ایجاد کند، از حزب‌الله حمایت و اسرائیل را تهدید کند.
 بعد از سوریه در‌ اشاره به وضعیت یمن، اتهامات همیشگی درخصوص کمک نظامی ایران به انصارالله تکرار و بدون‌ اشاره به تجاوز نظامی عربستان سعودی به این کشور که بیش از شش سال است ادامه یافته، ادعا شده «ایران به دلیل حمایت از حوثی‌ها- از جمله از طریق تأمین موشک‌های بالستیک و کروز و همچنین سیستم‌های بدون سرنشین، یک نیروی بی‌ثبات‌کننده در یمن باقی خواهد ماند و برای شرکا و منافع ایالات متحده به‌ویژه از طریق حملات به عربستان سعودی تهدید ایجاد می‌کند».
درخصوص رژیم صهیونیستی، تهران تهدیدی برای این رژیم هم مستقیماً از طریق توان موشکی و هم غیرمستقیم از طریق حمایت از حزب‌الله و گروه‌های دیگر که در ادعایی سخیف ‌تروریستی خوانده شده‌اند، تلقی شده است.
در ادامه، به تداوم ‌ترس آمریکا از تهدید ایران به انتقام ‌ترور سردار شهید سلیمانی علیه مقام‌های آمریکایی‌ اشاره و گفته شده ایران پیش از این تلاش کرده به عملیات‌های مرگبار در ایالات متحده دست بزند.