kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۸۱۴
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۱

پنتاگون، تحقیق درباره کشتار کودکان افغان در کابل را نپذیرفت!

 


سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با توجیه حمله هواپیماهای این کشور به منزلی در کابل که منجر به کشته‌شدن حداقل ۱۰ غیرنظامی افغان شد، گفت پنتاگون برنامه‌ای برای اعزام بازرس جهت تحقیق در این‌باره ندارد.
یکشنبه هفتم شهریور ماه بود که رسانه‌ها از یک حمله پهپادی ویرانگر به یک خودرو در نزدیکی فرودگاه کابل از سوی آمریکا خبر دادند. شبکه خبری «فاکس نیوز» درباره این حمله نوشته بود این حمله در فاصله 3 کیلومتری فرودگاه کابل انجام شده و طی آن دو عضو گروه تروریستی داعش کشته شدند. اما سی ان ان همان زمان به نقل از شاهدان عینی گزارش داد که در این حمله 9 عضو یک خانواده شامل 6 کودک کشته شده‌اند. اما هفته گذشته نیویورک تایمز با انتشار گزارشی اعلام کرد خبری از تروریست‌ها نبوده و حمله پهپادی آمریکا منجر به کشته شدن امدادگری شد که هیچ‌گونه وابستگی و ارتباطی با داعش نداشت. به گزارش نیویورک تایمز در این حمله وحشتناک۱۰ عضو خانواده‌ این امدادگر از جمله هفت کودک کشته شدند.
در خبری دیگر از این جنایت پنتاگون رسماً اعلام کرد درباره این جنایت تحقیق نمی‌کند. «جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا شامگاه دوشنبه گفت این کشور قصد ندارد برای بررسی کشتار غیرنظامیان در حمله اخیر هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به اطراف فرودگاه کابل، بازرس به افغانستان اعزام کند. به نوشته وبگاه «هیل» کربی طی نشست خبری در پنتاگون به سؤال خبرنگاری در این‌باره پاسخ داد: «من این گزینه را در حال حاضر ممکن نمی‌بینم که بخواهیم بازرس‌های میدانی را به کابل اعزام کنیم تا ارزیابی‌های خود را تکمیل کنند». وی با ادعای اینکه مرکز فرماندهی نیروهای آمریکایی در غرب آسیا (سازمان تروریستی سنتکام) هنوز در حال ارزیابی نتایج حمله پهپادهای آمریکایی به اطراف فرودگاه کابل است، گفت قصد ندارد زودتر از ارتش این کشور در این‌باره اظهار نظر کند. به گزارش فارس سخنگوی پنتاگون با توجیه دوباره حمله به اطراف فرودگاه کابل که منجر به کشته‌شدن حداقل ۱۰ غیرنظامی افغان شد، ادعا کرد: «آن حمله برای جلوگیری از وقوع حمله قریب‌الوقوع به فرودگاه انجام شد».
نشست سازمان ملل
خبر دیگر درباره افغانستان اینکه پس از بلوکه شدن دارایی‌های افغانستان توسط آمریکا، کشورها و سازمان‌‍‌های کمک‌کننده به افغانستان در نشست ویژه سازمان ملل برای این کشورمتعهد تامین بیش از 1.1 میلیارد دلار کمک به افغانستان شدند. تعهدی که به گفته کارشناسان کمتر از یک درصد احتمال تحقق آن نیز وجود ندارد و بیشتر یک ژست بشردوستانه جلوی دوربین و رسانه‌ها به نظر می‌رسد و تا اجرایی شدن فاصله بسیار زیادی دارد. «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در این نشست گفت: مردم افغانستان به زندگی نیاز دارند و پس از چندین دهه جنگ، رنج و ناامنی شاید با خطرناک‌ترین زمان خود رو‌به‌رو هستند، اکنون زمان آن است که جامعه بین‌الملل در کنار آنها بایستد.وی تصریح کرد: اجازه دهید واضح بسازم؛ این کنفرانس صرفاً در مورد آنچه ما به مردم افغانستان خواهیم داد نیست، این کنفرانس بخاطر این است که ما مدیون آن هستیم.دبیرکل سازمان ملل با اظهار اینکه مردم افغانستان با فروپاشی تمام کشور رو‌به‌رو هستند، اظهارداشت: ما باید از پیشرفت دو دهه گذشته محافظت کنیم. با انجام این کار، ما باید اطمینان حاصل کنیم که اقتصادهای محلی فعال هستند، مردم می‌توانند در اجتماعات خود و در خانه‌های خود بمانند و اینکه آنها به خدمات اولیه، درآمد و حفاظت اجتماعی دسترسی دارند.
حرف تا عمل
سازمان ملل همچنین اعلام کرد گزارش‌های موثقی وجود دارد که نشان می‌دهد طالبان دست به قتل و کشتار نیروهای سابق امنیتی افغانستان می‌زند. به گزارش ایسنا، «میچل باچله»، مسئول کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد با استناد به این گزارش‌ها مدعی شد که برخی مقامات سابق دولت افغانستان و بستگان آنها خودسرانه بازداشت و کشته شده‌اند. «باچله» طی سخنانی در شورای حقوق بشر ضمن هشدار نسبت به آنچه وی «مرحله جدید و خطرناکِ» پس از طالبان در افغانستان خواند به گزارش‌ها و شواهد متعددی اشاره کرد که بر اساس آنها طالبان برای یافتن کارمندان سابق دولت و یا افرادی که با نظامیان و شرکت‌های آمریکایی همکاری داشته‌اند دست به جست‌وجوی خانه به خانه زده‌اند. رئیس‌کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل این سخنان را خطاب به ۴۷ عضو شورای حقوق بشر در جریان افتتاح نشست پاییزه این نهاد زیر مجموعه سازمان ملل متحد ایراد کرد.وی سپس با یادآوری گزارش‌هایی که از کشتار کارکنان سابق دولت افغانستان و بستگانشان حکایت دارد، تاکید کرد اختلاف فاحشی میان سخنان و اقدامات رهبران تازه افغانستان مشاهده می‌شود