kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۷۷۵
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۲

حداد عادل: گسترش زبان فارسی در جهان نشان از قدرت ایران دارد(اخبار ادبی و هنری)

مراسم رونمایی از سامانه آموزش وب محور زبان فارسی «مینا» ظهر روز دوشنبه (۲۲ شهریورماه) به صورت برخط برگزار شد.

 


این مراسم با حضور رئیس‌سازمان صدا و سیما، رؤسای مراکز آموزش زبان و رایزنی‌ها، رئیس‌و معاونان بنیاد سعدی برگزار شد.
به گزارش ایرنا، غلامعلی حدادعادل رئیس‌بنیاد سعدی در این مراسم تاکید کرد: امروز دستاوردهایی را در بنیاد سعدی داریم که حاصل یک دهه تلاش است.
وی ادامه داد: در جهان امروز رابطه مستقیم معناداری بین اقتدار هر کشور و میران نفوذ آن کشور فراتر از مرزهای خود وجود دارد.از آثار قدرت هر کشور فرارفتن زبان آن کشور از مرزهای خود است و در هزار ساله گذشته در هر زمانی و جایی که ایران مرزی داشته، زبان فارسی از آن مرز فراتر رفته است و بسیاری از مناطق آسیا از شبه قاره هند تا آسیای مرکزی تا چین و بین النهرین زبان فارسی، زبان علمی و ادبی و عرفانی و دلی آنان بوده است.
حدادعادل تصریح کرد: امروز در جمهوری اسلامی ایران وظیفه داریم از زبان فارسی هم در داخل کشور پاسداری کنیم و هم برای گسترش آن به خارج از کشور اهتمام داشته باشیم. موضوعی که در شکل اول از سوی فرهنگستان زبان و در شکل دوم به واسطه تلاش‌های بنیاد سعدی دنبال می‌شود.
رئیس‌بنیاد سعدی اظهار داشت: اگرچه ۱۰ سال اخیر با شدت تحریم‌ها روبرو بوده‌ایم اما همکارانم در بنیاد سعدی با سخت کوشی و علاقه خود اجازه ندادند که زبان فارسی در خارج ایران کم‌سو شود و این کار را با تدوین ۳۰ کتاب آموزشی برای غیرفارسی زبانان دنبال کرده‌اند؛ این کتاب‌ها توسط کسانی تدوین شد که در آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان تخصص دارند.