kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۷۶۹
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۰
پس از شبانه‌روزی شدن ثبت شد

رکورد تازه واکسیناسیون روزانه یک میلیون و ۵۹۰ هزار دُز



مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ای از تزریق یک میلیون و ۵۹۰ هزار دُز واکسن در شبانه‌روز گذشته خبر داد.
به گزارش وبدا، در اطلاعیه این مرکز آمده است: «تاکنون ۲۴ میلیون و ۱۴۴ هزار و ۷۵۰ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۲ میلیون و ۴۹۲ هزار و ۵۹۸ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۳۶ میلیون و ۶۳۷ هزار و ۳۴۸ دُز رسید. در شبانه‌روز گذشته با تزریق یک میلیون و ۵۹۰ هزار و ۲۰۵ دُز واکسن کرونا، رکورد تزریق روزانه واکسن در کشور برای چندمین بار، شکسته شد. از 21 تا ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۲ هزار و ۵۴۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار
و ۱۶۳ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به پنج میلیون و ۳۱۸ هزار و ۳۲۷ نفر رسید. ۷ هزار و ۲۰۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.
متاسفانه در طول این مدت، ۴۴۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۱۴ هزار و ۷۵۹ نفر رسید. خوشبختانه تا‌کنون چهار میلیون و ۵۹۷ هزار
و ۲۱۵ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. تا‌کنون ۳۰ میلیون و ۳۳۷ هزار و ۳۲۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر نیز ۱۶۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۰۹ شهر در وضعیت نارنجی و ۷۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.»
واکسیناسیون طبق برنامه زمانبندی سنی
اجرا می‌شود
همچنین سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بر اجرای واکسیناسیون کووید 19 بر اساس زمانبندی سنی تاکید کرد. علیرضا رئیسی ضمن تکذیب برخی اخبار در شبکه‌های اجتماعی پیرامون واکسیناسیون در سنین مختلف، افزود: واکسیناسیون کووید 19 در پایگاه‌ها و مراکز سراسر کشور منحصرا بر اساس زمانبندی سنی انجام شده و هیچگونه تغییری در این روند ایجاد نشده است. معاون بهداشت وزارت بهداشت از همه هموطنان خواست فقط با مراجعه به سامانه سلامت به نشانی
salamat.gov.ir و تکمیل مشخصات خود بر اساس نوبت بندی صورت گرفته به پایگاه‌ها و مراکز واکسیناسیون مراجعه نمایند.
تشکیل تیم‌های بازرسی
به منظور نظارت بر روند واکسیناسیون
در همین ارتباط، رئیس‌دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اهمیت نظارت بر مراکز تجمیعی واکسیناسیون، بر ضرورت تشکیل تیم‌های بازرسی تاکید کرد. علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران در دیدار با جمعی از مدیران و بازنشستگان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اهمیت موضوع واکسیناسیون و تاکید رهبر معظم انقلاب و سایر مسئولان ارشد بر تسریع در روند انجام آن عنوان کرد: به دنبال افزایش واردات واکسن، نیاز به تقویت زیرساخت‌های لازم به نحو مقتضی حس شد، بر همین اساس دانشگاه‌های علوم پزشکی، مراکز واکسیناسیون متعددی را وارد مدار خدمت رسانی کردند و به تبع آن در استان تهران نیز بالغ
بر ۱۴۴ پایگاه تجمیعی راه‌اندازی شد.
زالی با بیان اینکه ۷۰ درصد این مراکز در شهر تهران مستقر هستند، ادامه داد: امور اجرایی تعدادی از این مراکز توسط سایر دستگاه‌ها تعیین تکلیف می‌شود و نظارت و تامین لجستیک آنها بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی است. تعداد این قبیل مراکز رو به افزایش است و با وجود همکاری‌های بی‌شائبه دستگاه‌های اجرایی، ممکن است با چالش‌هایی مواجه شود، بنابراین نظارت بر این مراکز اهمیت ویژه‌ای دارد. وی بیان داشت: به علت شرایط پیچیده و تراکم جمعیت در استان تهران، نیاز به اقدامی جهادی در روند واکسیناسیون حس می‌شود و بنا به تاکید وزیر بهداشت باید حلقه نظارتی در این خصوص شکل گیرد تا شرایط به طور کامل مدیریت شود و نیازسنجی مراکز صورت گیرد.
فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران، با تاکید بر لزوم تشکیل هرچه سریع‌تر تیم‌های بازرسی، از حاضران در این نشست به منظور رسیدگی به چالش‌ها و کمبودهای برخی مراکز بر اساس چک لیست تهیه شده درخواست همکاری کرد. زالی، مهم‌ترین مولفه قابل توجه در امر بازرسی مراکز را خدمت رسانی در ساعات تعیین شده دانست و گفت: نظم و جلوگیری از ازدحام، حضور پزشک، وجود تجهیزات مورد نیاز و رعایت موازین شرعی نیز از جمله مواد مهم محسوب می‌شود. وی یکی از مشکلات واکسیناسیون را مراجعه بدون نوبت در بسیاری از مراکز اعلام کرد و اظهارداشت: هرچه گروه‌های سنی کاهش پیدا کند، این مشکل کمتر می‌شود و در حال حاضر دو گروه در حال دریافت واکسن هستند؛ گروهی که مطابق با سال تولد از طریق سامانه وزارت بهداشت ثبت‌نام می‌کنند و گروه مشاغل که با معرفی نامه مجاز به
تزریق هستند.
رکورد تزریق ۲۴۰ هزار دُز واکسن در تهران
فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران گفت: به رکورد تزریق ۲۴۰ هزار دز واکسن در تهران رسیدیم.
به گزارش ایسنا، علیرضا زالی دیروز در جلسه سپاه محمد رسول‌الله که با هدف آمادگی برای سه شیفته شدن مراکز واکسیناسیون سپاه برگزار شد، اظهارداشت: بیش از هزار و 900 نیروی بسیجی آموزش‌های لازم را دیده‌اند تا در مراکز واکسیناسیون کمک کنند. با این کار تحول جدیدی در افزایش توان نیروی انسانی برای تزریق واکسن به وجود می‌آید. زالی ادامه داد: یکی از برنامه‌های ما استفاده از نیروهای بسیج برای سه شیفته شدن مراکز واکسیناسیون بود. در حال حاضر ۱۱ مرکز سه شیفته شده‌اند و هفته آینده مراکز بیشتری سه شیفته خواهند شد. وی گفت: به همت کادر بهداشت و درمان و بسیج روز یکشنبه برای اولین بار در تهران ۲۴۰ هزار دز واکسن تزریق شد و رکورد جدیدی به دست آمد.
مراکز واکسیناسیون تهران 3 شیفته می‌شود
فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران گفت: دو هزار نیروی بسیج برای کمک به واکسیناسیون در تهران آموزش دیده‌اند. سردار حسن زاده در جلسه آمادگی برای سه شیفته شدن مراکز تزریق واکسن‌، اظهارداشت: محور اصلی ما در طرح شهید سلیمانی، واکسیناسیون است. اکنون تمام مراکز ما در شیفت صبح و بعد از ظهر فعالیت می‌کنند و ما شیفت سوم را در دوازده مرکز راه‌اندازی کرده‌ایم.
وی با اشاره به آموزش دو هزار نفر بسیجی برای واکسیناسیون افزود: با استفاده از این نیروها می‌توانیم مراکز واکسیناسیون را سه شیفته کنیم تا مردم در ساعات شبانه‌روز بتوانند واکسن دریافت کنند. نیروهای بسیج نقطه پایانی ندارند و در هفته آینده هم پنج هزار نیروی دیگر آموزش می‌بینند تا بتوانیم واکسیناسیون را در تهران
دو برابر کنیم. با همکاری که میان نهادهای مختلف شکل گرفته است نگرانی بابت این موضوع نداریم.
استفاده از ظرفیت دانشجویان علوم پزشکی
در تسریع واکسیناسیون عمومی
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز طی نامه‌هایی جداگانه به رؤسا و سرپرستان دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، بر لزوم بهره‌مندی بیشتر از ظرفیت دانشجویان علوم پزشکی در تسریع امر واکسیناسیون عمومی تاکید کرد.
در نامه سیماسادات لاری آمده است: «در پی واکسیناسیون عمومی کرونا در کشور و نیاز مبرم کادر بهداشتی و درمانی به یاری و مشارکت همه‌جانبه در این زمینه و با توجه به تاکید مقام عالی وزارت مبنی بر بهره‌مندی از ظرفیت دانشجویان در راستای تسهیل و تسریع واکسیناسییون عمومی کرونا، معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت اقدام به راه‌اندازی سامانه جهت ثبت‌نام دانشجویان داوطلب همکاری با عنوان مجاهدین واکسیناسیون کرده است که تاکنون فراتر از پنج هزار نفر دانشجو در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند. بدین منظور لیست داوطلبانی که در سامانه مربوطه ثبت‌نام کرده‌اند، براساس استان محل سکونت فعلی و دانشگاه محل تحصیل جهت بهره‌مندی آن دانشگاه از خدمات داوطلبانه این عزیزان از طریق سامانه به نشانی kanoonf.behdasht.gov.ir در اختیار معاونت فرهنگی و دانشجویی قرار گرفت.»
افزایش ساعت کاری مراکز واکسیناسیون
تا ۸ شب
از دیگر سو، رئیس‌دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به جذب نیروهای داوطلب و همکاری‌های بین بخشی برای توسعه و افزایش ساعت کاری مراکز تجمیعی واکسیناسیون، گفت: مرکز واکسیناسیون کردستان در شهر تهران شبانه‌روزی شد.
جلیل کوهپایه زاده اظهار داشت: تا هفته گذشته به طور متوسط روزانه ۵۰ تا ۶۰ هزار دوز تزریق واکسن کرونا داشتیم اما با افزایش ساعت کاری مراکز واکسیناسیون، تعداد جایگاه‌های واکسن در مراکز فعلی و همچنین افزایش مراکز تجمیعی این ظرفیت در هفته جاری، این میزان به دو برابر خواهد رسید. کوهپایه زاده با بیان اینکه 46 مرکز تجمیعی واکسیناسیون دانشگاه علوم پزشکی ایران تا پایان هفته به 50 مرکز می‌رسند، افزود: پیش از این بزرگترین چالش تامین واکسن بود اما در حال حاضر کمبود نیروی‌انسانی آموزش دیده و همچنین فضای فیزیکی برای راه‌اندازی مراکز جدید چالش‌های پیش رو برای افزایش ظرفیت واکسیناسیون هستند اما با همکاری‌های بین‌بخشی قطعا این چالش‌ها هم برطرف می‌شوند. وی گفت: با کمک داوطلبانه نیروی‌های بسیجی و مردمی، دانشجویان و داوطلبان هلال احمر، مراکز تجمیعی فعلی از روز گذشته به صورت دو شیفت تا هشت شب فعال هستند. رئیس‌دانشگاه علوم پزشکی ایران همچنین از شبانه‌روزی شدن مرکز واکسیناسیون کردستان خبر داد و افزود: در روزهای آینده نیز چند مرکز دیگر مانند مرکز خودرویی دژبان ارتش واقع در خیابان فاطمی، بیمارستان‌های تریتا و ساسان و یک بیمارستان دیگر در جنوب شهر شبانه‌روزی می‌شوند. کوهپایه زاده با اشاره به ظرفیت شبانه‌روزی شدن مرکز واکسیناسیون ایران مال، گفت: مرکز واکسیناسیون بوستان گفت‌و‌گو هم به تازگی راه‌اندازی شده و فعلا از ساعت ۱۴ تا ۲۰ فعال است اما به زودی شبانه‌روزی خواهد شد.
واکسیناسیون شبانه‌روزی توسط یگان ویژه ناجا
مرکز واکسیناسیون خودرویی شهید صیادی «یگان ویژه ناجا»؛ اولین مرکز واکسیناسیون خودرویی شبانه‌روزی کرونا است که در ضلع جنوب حرم حضرت عبدالعظیم(ع) آماده ارائه خدمت به مراجعین است.
به گزارش خبرگزاری فارس، شیوع ویروس کرونا عملکرد همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی را تحت‌الشعاع خود قرار‌داد به گونه‌ای که حتی دستگاه‌های نظامی و انتظامی کشور برای مقابله و پیشگیری از شیوع این ویروس به میدان آمدند. یگان ویژه از جمله نیروهایی بود که از ابتدا اقدام به ضدعفونی معابر، تهیه و توزیع ماسک و پک بهداشتی و بسته‌های معیشتی برای کمک به نیازمندان کرد و حالا هم با استقرار در طرح واکسیناسیون کرونا برای ریشه‌کن شدن این ویروس در حال خدمت رسانی است.