kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۷۴۰
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۶

وزیر صنعت: دولت برنامه‌ای برای واردات خودرو ندارد

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دولت در حال حاضر برنامه‌ای برای واردات خودرو ندارد و رسیدن به تولید سالانه سه میلیون خودرو برای افق چهار ساله خودروسازی کشور را ترسیم کرده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، سیدرضا فاطمی امین با بیان اینکه دولت در حال حاضر برنامه‌ای برای واردات خودرو ندارد، افزود: وزارت صمت برای صنعت خودروسازی کشور دو برنامه شش ماهه و دو ساله با توان داخلی مشخص کرده است. هر دو برنامه به صورت همزمان از مهرماه امسال آغاز می‌شود که برنامه کوتاه مدت با هدف رسیدن به اهداف تعیین شده تا پایان سال ترسیم شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت، کاهش قیمت همزمان با افزایش تولید و کیفیت و اجرای تعهدات خودروسازان را از جمله اهداف وزارت صمت برشمرد و گفت: رسیدن به تولید سالانه سه میلیون خودرو برای افق چهار ساله خودروسازی کشور ترسیم شده است.
گفتنی است؛ قرار است موضوع واردات خودرو فردا سه شنبه 23 شهریور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بررسی شود.
همچنین روح الله ایزدخواه؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان با‌اشاره به آخرین جزئیات طرح آزادسازی واردات خودرو، گفت: طرح ساماندهی واردات خودرو در مجلس دهم مطرح شد اما شورای نگهبان به آن ایراداتی وارد کرد.
او درخصوص ایراد شورای نگهبان درخصوص واردات خودرو، گفت: شورای نگهبان واردات را خلاف سیاست کلی صنعت دانست که ایراد به حقی بود و اکنون آن را در قالب یک تنظیم‌گری اصلاح کرده‌ایم. در برخی رسانه‌ها به غلط اعلام شد که قرار است موضوع آزادسازی واردات خودرو در مجلس مطرح شود که در اصل طرح تنظیم واردات در جهت حمایت از تولید است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: اکنون طرح تنظیم واردات بر این اساس اعلام شده است که واردات خودرو به اندازه کمبود تقاضای موثر هر شش ماه یکبار با سقف معینی انجام شود. شاخصی مشخص برای واردات گذاشته ایم، یعنی چه نوع خودرویی، با چه مصرف سوختی و با چه کیفیتی می‌تواند بدون فشار ارزی به کشور وارد شود. این موضوع را هم قید کرده‌ایم که از محل صادرات یا از محل ارز بدون منشا خارجی بدون فشار این واردات انجام شود.
ایزدخواه با تاکید بر اینکه بازار کشور به شدت ملتهب است، گفت: طبق آمارهایی که داریم، برخی خودرو‌های خارجی در کشور تا ۹ برابر قیمت جهانی خرید و فروش می‌شوند که این اجحاف به کشور است. اگر مصوبه تنظیم واردات خودرو در مجلس به تصویب برسد حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد قیمت‌ها افت می‌کند.
در حالیکه مجلس در تلاش است تا بازار خودرو را سامان بدهد، رضا شیوا؛ رئیس‌شورای رقابت هم در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه پیش فروش خودرو باید نفعی هم برای مصرف‌کننده داشته باشد، گفت: وقتی مصرف‌کننده برای پیش فروش اقدام می‌کند پول خود را مدت‌ها در اختیار خودروساز قرار می‌دهد که در گذر زمان و در شرایط تورمی موجود مشمول تورم می‌شود و ارزش پولش پایین می‌آید. وی ادامه داد: بهتر است خودروسازان طبق مصوبه شورای رقابت عمل کرده و تعهدات خود را نیز انجام دهند و به این هم فکر کنند که اگر در موقعیت مسلط در بازار قرار دارند باید انصاف را هم در نظر بگیرند.
رئیس ‌شورای رقابت با تاکید بر اهمیت ایجاد بازار رقابتی در خودرو گفت: اگر چنین بازاری داشتیم و چندین خودروساز خودرو ارائه می‌کردند آیا باز هم کسی حاضر بود پولش را برای پیش فروش یکساله آن هم وقتی حتی قیمت نهایی مشخص نیست در اختیار خودروسازان قرار دهد؟