kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۶۴۰
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۰
مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان از راه رسید

استقلال- الهلال؛ ۲ تیم با شرایط متفاوت تلاش نماینده ایران برای رسیدن به جمع 8 تیم برتر آسیا

تیم فوتبال استقلال ایران برای رسیدن به جمع 8 تیم برتر آسیا امشب باید از سد تیم الهلال عربستان عبور کند.

 

سرویس ورزشی-

اولین مسابقه از مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا بین دو تیم استقلال ایران و الهلال عربستان امشب ساعت 21:30 در کشور امارات برگزار می‌شود. تیم پیروز این دیدار می‌تواند به جمع 8 تیم برتر آسیا راه پیدا کند. مسابقه‌ای که حساسیت‌های زیادی دارد و البته اخبار ضد و نقیضی در مورد حضور تماشاگر در این بازی هم منتشر شد. الهلال عربستان یکی از تیم‌های قدرتمند و مدعی است که دلارهای زیادی برای جذب بازیکنان و مربیان اسم و رسم دار خرج می‌کند. در این سوی میدان اما استقلال ایران با دو قهرمانی در فوتبال آسیا حضور دارد. تیمی که از جوانان شایسته و توانمند ایرانی بهرمند است که بارها نشان داده‌اند مرد روزهای سخت هستند.
این دوازدهمین تقابل دو تیم در آسیا می‌باشد. این دیدار از آنجایی اهمیت پیدا می‌کند که هر دو تیم سابقه قهرمانی آسیا را در کارنامه دارند و از پرافتخارترین تیم‌های آسیایی به حساب می‌آیند.استقلال و الهلال پیش از این ۱۱ بار با یکدیگر دیدار داشته‌اند که در دیدارهای گذشته کفه ترازو بیشتر به سود آبی پوشان تهران سنگینی کرده و آنها برتری نسبی نسبت به آبی پوشان سعودی دارند. در ۱۱ بازی گذشته دو تیم، استقلال ۵ و الهلال ۴ بار پیروز شده‌اند و ۲ بار هم بازی دو تیم به تساوی کشیده است. آبی پوشان ایران در این بازی‌ها ۱۱ و آبی پوشان عربستان ۱۰ بار گلزنی کرده‌اند.
نخستین دیدار دو تیم که در سال ۱۹۹۱ انجام شد، با پیروزی تیم عربستانی همراه بود. این دیدار در مرحله گروهی جام باشگاه‌های آسیا در سال ۹۱ برگزار شد و استقلال که مدافع عنوان قهرمانی آسیا بود، در این دیدار با یک گل مغلوب حریف عربستانی شد. دیدار دو تیم در فینال همان دوره مسابقات تکرار شد و در حالی که بازی در پایان ۱۲۰ دقیقه با تساوی یک-یک به پایان رسید، در ضربات پنالتی باز هم تیم عربستانی بود که به پیروزی رسید تا نخستین قهرمانی آنها در آسیا ثبت شود و استقلال که قهرمان فصل گذشته رقابت‌ها بود، به
نایب قهرمانی این دوره بسنده نماید.
اولین پیروزی استقلال
با گلزنی فرهاد مجیدی
نخستین پیروزی استقلال در چهارمین تقابل دو تیم به دست آمد. آبی پوشان که در مرحله گروهی مسابقات فصل ۹۹-۹۸ آسیا که به صورت متمرکز در شهر العین امارات برگزار می‌شد، توانستند در نخستین دیدار خود در حالی با نتیجه ۲ بر یک از سد الهلال عبور کنند که بیش از یک نیمه را به دلیل اخراج رضا حسن زاده،
۱۰ نفره بازی کردند.
در این دیدار ابتدا فرهاد مجیدی در نیمه اول برای استقلال گلزنی کرد و سپس سیروس دین محمدی دومین گل آبی پوشان را به ثمر رساند و در نهایت استقلال تهران که با هدایت ناصر حجازی در آن بازی به میدان رفت، با نتیجه ۲ بر یک پیروز شد که این اولین پیروزی آنها در تقابل دو تیم بود. استقلالی‌ها در پایان آن فصل از جام باشگاه‌های آسیا به دیدار نهایی راه یافتند اما در فینال با نتیجه ۲ بر یک مقابل جوبیلو ایواتا شکست خوردند و به نایب قهرمانی آسیا رسیدند.
کاپیتان استقلال، تنها گلزن حاضر
در بین بازیکنان کنونی تیم استقلال، وریا غفوری تنها نفری است که سابقه گلزنی به تیم الهلال را دارد. در دیداری که در تاریخ ۲۷ فروردین ۹۷ در شهر کویت بین دو تیم برگزار شد، وریا غفوری در دقیقه ۳۶ دروازه الهلال را باز کرد تا آبی پوشان تهران با همان یک گل به پیروزی برسند. استقلال در آن سال با 12 امتیاز و بالاتر از تیم‌های الریان، العین و الهلال به عنوان صدرنشین راهی مرحله بعد شد. نکته جالب اینکه از ترکیب اصلی آبی‌ها در آن بازی، تنها وریا غفوری در جمع بازیکنان فعلی این تیم حضور دارد و سایر نفرات از این تیم جدا شده‌اند.
بزرگترین مشکل استقلال برای بازی امشب از دست دادن تعداد زیادی بازیکن و جذب نفراتی است که تجربه کمتری در لیگ قهرمانان آسیا دارند. در حالی که فرهاد مجیدی در اواخر فصل گذشته تنها خواسته‌اش از مدیریت باشگاه حفظ شاکله تیمی بود، اما به هر دلیلی این اتفاق نیفتاد و بازیکنان مهمی به دلایل مختلف از این تیم جدا شدند. بازیکنانی مثل رشید مظاهری، مسعود ریگی، مهدی قایدی، شیخ دیاباته، میلیچ، محمد نادری و شجاعیان اشاره کرد.
شرایط متفاوت الهلال
درخصوص تیم الهلال نیز باید به این موضوع اشاره داشت که الهلال که در 3 هفته نخست لیگ حرفه‌ای عربستان 7 امتیاز کسب کرده، انتظارات هواداران خود را برآورده نکرده و در این 3 مصاف، به سختی و به لطف گل‌های دقایق پایانی توانسته است از رقبای نه چندان قدرتمندش امتیاز کسب کند. همچنین سلمان الفرج، کاپیتان الهلال که در چند روز اخیر به دلیل مصدومیت پس از دیدار انتخابی جام جهانی 2022 برابر عمان به صورت انفرادی تمرین می‌کرد در تمرینات گروهی تیمش حضور یافته است. این موضوع باعث شد الهلال از نظر روحی و روانی در آستانه بازی با استقلال تقویت شود.
به دنبال غیبت عبدالله عطیف و محمد کنونی در دیدار با استقلال به دلیل آسیب‌دیدگی و محرومیت، آمادگی سلمان الفرج نقطه قوتی برای الهلال است. الهلال دیروز آخرین تمرین خود را پشت درهای بسته ورزشگاه زعبیل، محل برگزاری دیدار با استقلال برگزار می‌کند. بازیکنان الهلال روز شنبه بار دیگر روی برنامه‌های تاکتیکی و فنی این دیدار زیر نظر ژاردیم سرمربی پرتغالی تمرین و تمرکز کردند.
الهلال پس از 581 روز در ورزشگاه زعبیل دبی به مصاف استقلال می‌رود. این تیم آخرین بار 2 فوریه 2020 در همین ورزشگاه در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا رودرروی شهرخودرو ایران قرار گرفت و 2 بر صفر پیروز شد.همچنین عبدالله معیوف، دروازه‌بان الهلال به دنبال گل نخوردن در سومین بازی متوالی لیگ قهرمانان آسیا در رویارویی فردا با استقلال است.
برنامه دیدارهای مرحله یک هشتم
برنامه دیدارهای مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا به شرح زیر است:
دوشنبه 22 شهریور 1400
*استقلال ایران ............. الهلال عربستان (ساعت 21:30)
ﺳﻪشنبه 23 شهریور 1400
*ناگویا گرامپوس............. تگو کره جنوبی (ساعت 13:30)
*اولسان هیوندای......................... کاوازاکی (ساعت 15:30)
*استقلال تاجیکستان............. پرسپولیس(ساعت 19:30)
*النصرعربستان................................ تراکتور(ساعت 20:30)
*شارجه امارات.................... الوحده امارات(ساعت 21:30)
چهارشنبه 24 شهریور 1400
*چونبوک موتورز........................... پاتوم تایلند (ساعت 13)
*سرزو اوزاکا..................... پوهانگ استیلرز(ساعت 13:30)