kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۵۹۳
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۵

رژیم صهیونیستی با خیانت تشکیلات خودگردان / 4 نفر از 6 اسیر فراری فلسطینی را دستگیر کرد

رژیم صهیونیستی 6 روز پس از فرار 6 اسیر فلسطینی از امنیتی‌ترین زندانش، با کمک هزاران نیروی پلیس، 4 نفر از اسرای فراری را دستگیر کرده است. تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد، اسرای دستگیر شده به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.



سرویس خارجی-

دوشنبه هفته گذشته 6 اسیر فلسطینی موفق شدند از طریق حفر ده‌ها متر تونل، از زندان فوق امنیتی «جلبوع» در شمال فلسطین اشغالی فرار کنند؛ زندانی که تحت تدابیر شدید امنیتی قرار دارد.
این مسئله به شکست بزرگ امنیتی برای این رژیم تبدیل و این زندان را به طور موقت هم که شده به تعطیلی کشاند. به دلیل حیثیتی شدن این موضوع، نیروهای زیادی ماموریت یافتند به هر صورت ممکن این اسرا را دوباره دستگیر کنند. درنهایت 4 تن از این اسرا با خیانت برخی اعراب یهودی و به زندان بازگشتند. مسئله‌ای که خشم نیروهای مقاومت را به دنبال داشته است.
رسانه‌های صهیونیستی دیروز اعلام کردند، 2 اسیر فراری دیگر از مجموع 6 اسیر فراری از زندان جلبوع را بازداشت کرده‌اند. به نوشته روزنامه «یدیعوت آحارونوت»، این دو نفر «زکریا الزبیدی» وابسته به جنبش فتح و «محمد العارضه» وابسته به جنبش جهاد اسلامی فلسطین هستند. بر اساس این گزارش، دو اسیر مذکور در نزدیکی شهر «الشبلی» در منطقه «الجلیل الاسفل» (در شمال فلسطین اشغالی) در حالی که در یک ایستگاه ویژه کامیون‌ها مخفی شده بودند، پیدا شده‌اند. یدیعوت افزود، هزاران نیروی پلیس با مشارکت نیروهای گارد مرزی و یگان ویژه «یمام» چند روز است که بسیج شده و دنبال این اسرا می‌گردند.
رسانه‌های صهیونیستی جمعه شب نیز از بازداشت دو اسیر فراری دیگر به نام‌های «محمود العارضه» و «یعقوب قادری» خبر داده بودند و بنابراین تا کنون چهار نفر از مجموع شش اسیر فراری بازداشت شده‌اند.
رژیم صهیونیستی طی روزهای گذشته برای یافتن این اسرا تدابیر امنیتی بسیار شدیدی را برقرار کرده بود و حتی دست به دامن اردن شد. تشکیلات خودگردان فلسطین هم به بهانه جلوگیری از وقوع تنش‌های بیشتر در پی اقدام احتمالی مرگبار رژیم صهیونیستی علیه اسرای فلسطینی، گفته بود به یافتن 6 اسیری که از زندان فرار کردند، کمک می‌کند.
هشدار گروه‌های مقاومت
در واکنش به دستگیری اسرای فراری فلسطین، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین تاکید کرد، بازداشت این اسرا، لکه ننگ را از چهره رژیم اشغالگر پاک نمی‌کند یا ارکان متزلزل این رژیم را ترمیم نمی‌کند. عبداللطیف القانوع سخنگوی حماس تاکید کرد، مسئله اسرا همچنان از اصول ملت فلسطین باقی خواهد ماند و ملت ما با اسرا تا زمان آزادی آنها اعلام همبستگی می‌کند. القانوع گفت: «ما مطمئن هستیم که آنها روزی خارج از میله‌های زندان رژیم ظالم صهیونیستی خواهند بود.» داوود شهاب سخنگوی جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز در اظهاراتی خبری گفت: «ما رژیم اشغالگر را کاملا در قبال جان اسرای بازداشتی و هر گونه به خطر‌انداختن جان آنها مسئول می‌دانیم و رژیم اشغالگر بهای سنگین و سلسله واری را برای هرگونه صدمه به آنها خواهد داد.» او تاکید کرد: «صدمه زدن به جان اسرای فلسطینی به مثابه اعلام جنگ علیه ملت فلسطین است.» کمیته اسرا و آزادگان فلسطین نیز کابینه رژیم صهیونیستی را نسبت به جان اسرای بازداشتی کاملا مسئول خواند.
مناطق مختلف نوار غزه و کرانه باختری شامگاه جمعه در حمایت از اسرای فلسطینی و محکومیت بازداشت مجدد این دو اسیر فلسطینی شاهد راهپیمایی فلسطینی‌ها بود. در شهرک عرابه زادگاه محمود العارضه و در اردوگاه الدهیشه نیز در حمایت از این اسرا مردم به خیابان‌ها آمدند.
در همین حال، جمعه شب رسانه‌های فلسطینی از شلیک بیش از 10 موشک از سمت غزه به سمت سرزمین‌های اشغالی خبر دادند. بر اساس گزارش الجزیره، صدای آژیر خطر در شهرک صهیونیست نشین اشکول در نزدیک نوار مرزی با باریکه غزه به صدا درآمد و صدای انفجار در این منطقه شنیده شد. ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد که یک فروند موشکی را که از غزه به سمت اشکول شلیک شده بود، رهگیری کرده است.
کانال ۱۳ رژیم صهیونیستی به نقل از یک مقام شاباک مدعی شده است که این «زکریا الزبیدی» وابسته به جنبش فتح و «محمد العارضه» وابسته به جنبش جهاد اسلام را در حین شناسایی یک مکالمه تلفنی میان آنها با یکی از رهبران ارشد در نوار غزه بازداشت کرده است. دیگر رسانه‌های رژیم صهیونیستی می‌گویند که فردی در شهر الناصره (شهر عربی نشین در سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ در شمال فلسطین اشغالی) این دو اسیر را در یک خودرو مشاهده کرده و به پلیس اطلاع می‌دهد و پلیس هم فورا خود را به آنجا می‌رساند. آثار ضرب و جرح شدید روی صورت زکریا الزبیدی نشان می‌دهد که گونه‌اش در اثر ضرب با قنداق سلاح شکسته است.
از سوی دیگر، در درگیری‌هایی که در تظاهرات «جمعه خشم» میان فلسطینی‌ها و سربازان ارتش رژیم صهیونیستی شکل گرفت، ۱۷۴ شهروند فلسطینی در مناطق مختلف زخمی شدند. به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، احمد جبریل، مدیر مرکز امدادرسانی و حالات فوق‌العاده در هلال احمر نابلس اظهار کرد: «کادر امدادرسان به ۱۷۴ فلسطینی که در درگیری‌هایی با سربازان اسرائیلی در بیتا، اوصرین، حواره، جنوب نابلس و بیت دجن در شرق با شلیک گلوله سربی یا پلاستیکی و گاز اشک‌آور زخمی شده و یا دچار شکستگی و کوفتگی شده بودند، خدمات درمانی ارائه کردند.» روز جمعه پس از آنکه سربازان ارتش رژیم صهیونیستی راهپیمایی حمایت از اسرا در مناطق مختلف شهرک بیت امر واقع در شمال شهر الخلیل را سرکوب کردند، درگیری‌ها میان جوانان فلسطینی و ارتش رژیم صهیونیستی در این شهرک آغاز شدند.
منابع فلسطینی دیروز گزارش دادند که پس از راهپیمایی شبانه در بسیاری از شهرهای کرانه باختری، نوار غزه، قدس اشغالی و اراضی اشغالی سال ۱۹۴۸، روز شنبه نیز سراسر فلسطین شاهد راهپیمایی فلسطینیان خشمگین از اقدامات سرکوبگرانه رژیم صهیونیستی علیه اسرا بود.
در همین ارتباط، منابع آگاه به روزنامه فلسطینی «الایام» گفتند، گروه‌های فلسطینی پیامی شدیداللحن برای مصر فرستاده و تهدید کرده‌اند، تمام توافق‌های آتش‌بس سابق با رژیم صهیونیستی را در سایه ادامه سرکوب اسرا لغو خواهند کرد. از پانزدهم شهریور که شش اسیر فلسطینی موفق به فرار از زندان «جلبوع» در شمال فلسطین اشغالی شدند، اداره زندان‌های رژیم صهیونیستی به اقدامات سرکوبگرانه خود علیه اسرا شدت داده‌اند.
بر اساس این گزارش، مصر در پاسخ به گروه‌های فلسطینی گفته، حداکثر فشار ممکن را بر تل‌آویو وارد می‌کند تا از این اقدامات علیه اسرای فلسطینی دست بردارد. از سوی دیگر، گروه‌های فلسطینی به اطلاع مصر رسانده‌اند مهلتی را که به رژیم صهیونیستی برای لغو محاصره غزه داده‌اند، کاهش داده‌اند و این رژیم فقط امروز مهلت دارد.