kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۵۹۰
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۴

محاکمه وزیر بهداشت سابق فرانسه به‌ اتهام سهل‌انگاری در مواجهه با کرونا

 

وزیر بهداشت سابق فرانسه که مدیریت وی در ابتدای شیوع ویروس کرونا مورد انتقاد شدید قرار گرفته بود از سوی دستگاه قضایی این کشور به
«سهل‌انگاری» و «به خطر ‌انداختن جان دیگران» متهم شده است.
داده‌های وبگاه «ورلد امترز» نشان می‌دهد تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در فرانسه تا عصر دیروز از مرز 6 میلیون و 887 هزار نفر فراتر رفته و شمار فوتی‌ها نیز به بیش از 115 هزار نفر رسیده است. در این کشور اعتراضات نیز علیه محدودیت‌های کرونایی همچنان ادامه دارد و شماری از مردم هر شنبه به خیابان‌ها می‌ریزند و علیه واکسیناسیون اجباری و گواهی سلامت بهداشتی شعار می‌دهند. دیروز نیز خبر رسید وزیر بهداشت سابق فرانسه که مدیریت وی در ابتدای شیوع ویروس کرونا مورد انتقاد قرار گرفته بود از سوی دستگاه قضایی این کشور به«سهل‌انگاری» و « به خطر‌انداختن جان دیگران» متهم شده است.
به گزارش ایسنا، دادستانان در دیوان دادگستری جمهوری فرانسه در پایان نشست روز جمعه که به استماع سخنان وزیر سابق بهداشت این کشور اختصاص داشت، وی را به دلیل «ناکارآمدی» در مدیریت بحران همه‌گیری بیماری «کووید ۱۹» تحت پیگرد قضایی قرار ‌دادند.
پرونده بزرگ و فراگیر رسیدگی به «سهل‌انگاری و مدیریت نادرست بحران کرونا» در فرانسه از سال گذشته میلادی در دست بررسی قرار گرفت و خانم «بوزن» نخستین فردی است که در این ارتباط تفهیم اتهام می‌شود. وزیر بهداشت سابق فرانسه همچنین بر اساس مستندات این پرونده در اتهامی دیگر با عنوان «خودداری داوطلبانه در مبارزه با فاجعه» در جایگاه مطلوب‌تری به عنوان «شاهد آگاه» قرار گرفته است.
به گزارش یورونیوز بازجویی از «بوزن» که پیش از وزارت در سال ۲۰۱۷ به داشتن سابقه درخشان در حرفه پزشکی شهرت داشت نخستین مرحله از رسیدگی جدی به پرونده چگونگی مدیریت بحران کرونا در فرانسه به خصوص در ابتدای همه‌گیر شدن ویروسی است که بر اساس آمارهای دولتی تاکنون دست کم ۱۱۵ هزار کشته بر جای گذاشته است.آنیِس بوزَن که تا فوریه(بهمن) سال گذشته میلادی سکان هدایت وزارت بهداشت فرانسه را در دست داشت، از جمله شخصیت‌های کلیدی و تصمیم‌ساز در نخستین موج همه‌گیری بیماری «کووید ۱۹» در کشورش بود.وی در زمانی که همه جهان پس از دریافت نخستین اطلاعات هشدار دهنده از شیوع یک بیماری همه‌گیر در استان ووهانِ چین نگران و بهت زده بودند در روز بیست و چهارم ژانویه ۲۰۲۰(چهار بهمن 98) طی سخنانی خطر سرایت ویروس کرونا و گسترش آن در کشورش را «بسیار ‌اندک» توصیف کرده و سپس تصریح کرده بود که این تحلیل ممکن است در آینده دستخوش تغییر شود.