kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۵۸۹
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۴

بندر اماراتی‌ها در غرب یمن 3 هفته پس از افتتاح با 3 موشک هدف قرارگرفت



منابع یمنی گزارش دادند که بندر «المخاء» در غرب این کشور با سه موشک هدف حمله قرار گرفته است. این بندر همین سه هفته پیش توسط امارات افتتاح شده بود!
امارات هرچند به صورت رسمی اعلام کرده که نیروهای خود را از یمن خارج کرده‌اما این کشور با استفاده از مزدوران خود جنوب و غرب یمن را اشغال کرده است. انقلابیون یمن نیز بارها علیه اشغالگری امارات هشدار داده و اقداماتی انجام داده‌اند. در همین راستا رسانه‌های خبری، دیروز از شنیده شدن صدای چند انفجار در بندر «المخاء» در غرب یمن خبر دادند. بر اساس گزارش منابع یمنی، تنها پس از چند هفته از افتتاح این بندر، چند بخش آن‌ هدف حمله موشکی قرار گرفته است. رسانه‌های وابسته به نیروهای «طارق صالح» تحت حمایت امارات ارتش یمن را به انجام این حمله متهم کرده‌اند؛ اما ارتش یمن هنوز این ادعا را رد یا تأیید نکرده است. بر اساس گفته منابع یمنی، این بندر تحت کنترل شورای انتقالی جنوب(تحت حمایت امارات) قرار دارد.
شورای انتقالی جنوب گروهی سیاسی است که در سال ۲۰۱۷ تحت حمایت امارات در جنوب یمن تأسیس شد و ریاست این شورا را «عیدروس الزبیدی» بر عهده‌دارد؛ الزبیدی فعال سیاسی در تحرکات جنوب یمن است و پیش‌تر پست استانداری یمن را بر عهده داشته است. فرماندهی «الحزام الامنی»‌ شاخه نظامی شورای انتقالی جنوب را ۲۶ نفر از جمله «هانی بن بریک» بر عهده‌دارد؛ بن بریک به عنوان نائب رئیس‌شورای انتقالی جنوب نزدیک به مقامات امارات است.
از سوی دیگر، سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن، عصر دیروز جزئیات مربوط به آزاد‌سازی ناحیه «رحبه» و «ماهلیه» در استان مأرب را در قالب مرحله سوم عملیات «النصر المبین» اعلام کرد. بر اساس گزارش شبکه «المسیره»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد: «نیروهای نظامی ما به منظور آزاد‌سازی و پاک‌سازی ناحیه رحبه و ماهلیه، از چند مسیر و با همکاری اهالی آزاده مأرب یک عملیات را آغاز کرد. نظامیان ما تنها پس از چند ساعت پیشروی بسیار خوبی به سمت مرکز ناحیه رحبه داشتند». یحیی سریع ادامه داد: «جنگنده‌های ائتلاف متجاوز در جریان این عملیات، ۳۷ مرتبه حمله هوایی انجام دادند و سعی بر آن داشتند تا از ادامه مأموریت جلوگیری کنند. نیروهای ما به لطف خداوند- توانستند در مدت زمان کوتاهی ناحیه رحبه را آزاد کنند». سریع با بیان اینکه ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با اسرا و جسد مزدوران مطابق با اخلاق و اصول اسلامی رفتار کردند، افزود که در جریان مرحله سوم عملیات النصر المبین، ۱۵۱ نفر از مزدوران ائتلاف سعودی یا کشته شدند یا مجروح و یا اسیر شدند.
سخنگوی نیروهای مسلح یمن همچنین خاطر نشان کرد که نیروهای یمنی با همکاری مقامات محلی مأرب وضعیت زندگی را در نواحی یادشده را به حالت عادی بازگرداند. سرتیپ یحیی سریع در ادامه اظهاراتش به نقش به سزای قبایل آزاده مأرب در این نبرد اشاره و از آن تمجید کرد. وی همچنین به سخنرانی اخیر سید عبدالملک بدر الحوثی رهبر جنبش انصارالله درباره باز پس گیری تمام مناطق یمن اشاره کرد و در این خصوص گفت که ارتش یمن با رهبر انصارالله عهد بسته است که این سخن را عملی کند. نبرد آزاد‌سازی استان مهم مأرب در شرق استان صنعا از سال گذشته میلادی آغاز شده و بیشتر مناطق و شهرهای آن تحت کنترل نیروهای صنعا درآمده است.