kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۵۴۰
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۴
غریب‌آبادی:

هیچ ابهامی ‌در اجرای تعهدات جاری هسته‌ای با آژانس نداریم

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران شفاف‌ترین کشور از منظر اجرای تعهدات هسته‌ای است، تصریح کرد: هیچ نکته و ابهامی‌در اجرای تعهدات جاری هسته‌ای با آژانس نداریم.

کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌در گفت‌و‌گویی تلویزیونی درباره گزارش اخیر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران شفاف‌ترین کشور از منظر اجرای تعهدات هسته‌ای است.  
وی افزود: ایران هیچ نکته و یا ابهامی‌در فعالیت‌های جاری هسته‌ای و اجرای تعهدات جاری هسته‌ای با آژانس ندارد.
به گفته این دیپلمات ارشد ایرانی، جمهوری اسلامی ایران بیشترین بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌را می‌پذیرد و تمام فعالیت‌های آن وفق تعهداتمان و حقوقمان تحت معاهده ان.پی.تی و موافقت‌نامه پادمان است.
غریب‌آبادی با ذکر این نکته که کسی نمی‌تواند اجرای تعهدات ما تحت توافق هسته‌ای که خودشان در حوزه رفع تحریمی ‌به آن احترام نمی‌گذارند را از ما طلب کند، یادآور شد: حتی گزارش‌های آژانس هم نمی‌تواند هیچ مبنای حقوقی را برای چنین درخواست‌های غیرموجهی فراهم کند. 
وی خاطرنشان کرد: متأسفانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌همواره رویکردهای سیاسی اتخاذ کرده و استقلال، بی‌طرفی و حرفه‌ای‌گری‌ خودش را نقض کرده است.
گفتنی است رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌هفته گذشته در گزارش خود مدعی شد که فعالیت‌های آژانس در ایران بطور جدی تضعیف شده است. وی در این گزارش مدعی شده است: من به‌طور فزاینده‌ای نگران هستم که مسائل مربوط به سایت‌های اعلام نشده، حل نشده باقی بماند و ایران باید آنها را هرچه سریع‌تر حل کند.
هشدار به آژانس
غریب‌آبادی همچنین در توئیتی درباره تحولات مرتبط با آژانس و نشست هفته جاری شورای حکام نوشت: سیاست‌زدایی، استقلال، بی‌طرفی و حرفه‌ای‌گری از اصول ضروری برای حفظ اعتبار آژانس و جلب اعتماد کشورهای عضو به آن است.
وی تصریح کرد: آژانس باید برای تقویت همکاری‌ها و تعاملات برنامه‌ریزی کند، نه اینکه به ایجاد بی‌اعتمادی با کشورهای عضو مبادرت کند. 
نماینده ایران خاطرنشان کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌و نهادهای سیاستگذار آن نمی‌توانند خود را از سرنوشت تفاهم هسته‌ای جدا کنند. هر اقدام غیرسازنده، مخل فرآیند مذاکره خواهد بود. البته، امیدوارم عقلانیت بر نشست هفته بعد شورای حکام، حاکم شود.
رای منفی مسکو به قطعنامه احتمالی علیه ایران
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، تأکید کرد که مسکو به هرگونه قطعنامه احتمالی ضدایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رأی منفی می‌دهد.
اولیانوف در پاسخ به توئیت «لارنس نورمن» خبرنگار نشریه «وال‌استریت ژورنال» نوشت: هیچ توهمی ‌نداشته باشید. اگر پیش‌نویس قطعنامه‌ای علیه ایران در شورای حکام آژانس اتمی ‌علیه ایران مطرح شود، روسیه به آن رأی منفی می‌دهد.
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین همچنین در توییتی تأکید کرد نیازی به اقدام درباره ایران در نشست آتی شورای حکام آژانس نیست.
او در این خصوص در پاسخ به سؤال یک خبرنگار صهیونیست نوشت: معتقدم اعضا در نشست شورای حکام می‌توانند و باید از ایران و دبیرخانه‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌بخواهند تا بر مشکلات کنونی فائق آیند و همکاری عملی را که عمدتاًً به‌دلیل برخی عوامل خارجی تحت تأثیر قرار گرفت، حفظ کنند.
این دیپلمات روس در ادامه در‌ اشاره به نشست آتی شورای حکام تأکید کرد: هیچ اقدامی لازم نیست.
وی در پیامی ‌تأکید کرد که در جلسه روز دوشنبه هفته جاری(۲۲ شهریورماه) شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌که بر موضوع ایران متمرکز است، اعضا نباید در این جلسه تحت هیچ‌ شرایطی موجب شوند که این جلسه تأثیر منفی بر چشم‌انداز مذاکرات «وین» درباره برجام بگذارد.
اولیانوف در این پیام با‌ اشاره به جلسه آتی شورای حکام نوشت: روز دوشنبه، جلسه بعدی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌آغاز می‌شود. انتظار می‌رود که مثل همیشه بر موضوع ایران متمرکز باشد. اعضای شورای حکام باید سلسله مراتب محتاطانه‌ای از اولویت‌ها را تعیین کنند. تحت هیچ شرایطی این مباحثات نباید بر چشم‌اندازهای مذاکرات وین درباره برجام تأثیر منفی داشته باشد.
از طرف دیگر، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه نیز در گفت وگو با خبرگزاری «اسپوتنیک» در اظهاراتی مشابه به اولیانوف درخصوص نشست آتی شورای حکام آژانس ابراز امیدواری کرده بود که غرب اوضاع را برای روند احیای برجام پیچیده نکند.
وی در این خصوص گفت: «روسیه به غرب هشدار می‌دهد که به فکر گرفتن امتیازات از برجام از جمله از طریق شورای حکام نباشد».
روسیه همانند ایران هیچ‌گونه تغییری در برجام را نمی‌پذیرد
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌و‌گوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران گفت: روسیه همانند ایران هیچ‌گونه تغییری در برجام را نمی‌پذیرد و خواستار اجرای کامل توافق هسته‌ای است.
گفتنی است سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه و رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته در نشستی بر تداوم مذاکرات احیای برجام تأکید کردند.
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد که کشورش هنوز به نقطه‌ ترک مذاکرات وین درخصوص برجام نرسیده است.
پرایس در نشست خبری روزانه درباره مذاکراتی که در شهر وین برای بازگرداندن آمریکا به برجام انجام می‌شود گفت: این روند نمی‌تواند برای مدت نامعلوم ادامه پیدا کند. هنوز در نقطه‌ترک مذاکرات قرار نداریم. کماکان معتقدیم بازگشت به پایبندی برجام در محدوده احتمالات امکان‌پذیر قرار دارد.
مقام‌های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند اما تا کنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سر باز زده‌اند.
در حالی که دولت آمریکا از یک‌سو مدعی آمادگی برای تداوم مذاکرات وین با ایران است، اما همزمان مقام‌های واشنگتن از لحن اعمال فشار بر تهران دست برنداشته‌اند.
جوئی هود، دستیار موقت وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک بامداد پنجشنبه گفت فارغ از نتیجه مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ایران، تهران هرگز به سلاح اتمی ‌دست پیدا نخواهد کرد.
هود در ادامه گفت: هرچه پیشرفت ایران در برنامه هسته‌ای بیشتر شود، به همان اندازه منفعت بازگشت به برجام نیز کم می‌شود.
پاسخ به یاوه‌گویی وزیر خارجه رژیم صهیونیستی
سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به گزافه‌گویی وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در توئیتی نوشت: رژیم قانون‌شکن اسرائیل، با داشتن بمب‌های غیرقانونی اتمی ‌و خودداری از پیوستن به ان‌.پی‌.تی، بار دیگر ایران را که عضو ان‌.پی‌.تی است و بازرسی‌ شده‌ترین برنامه هسته‌ای جهان را دارد، تهدید می‌کند.
خطیب‌زاده افزود: این عزیزدردانه غرب، به باج‌خواهی عادت دارد، اما جهان به ماهیت ثبات‌زدای آن پی برده است.
وی تصریح کرد: ایران حق پاسخگویی را برای خود محفوظ می‌دارد.
یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی که به مسکو سفر کرده بود، ایران را به تلاش برای ساخت سلاح اتمی ‌متهم کرد. وی در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک، ادعا کرد: ایران در آستانه دستیابی به سلاح اتمی ‌است و باید بداند که این امر [از سوی اسرائیل] بی‌پاسخ نخواهد ماند.
عربستان سعودی با برعهده گرفتن ریاست کمیته‌ای چهارجانبه ضمن اتهام‌پراکنی علیه تهران، خواستار بازرسی فراگیر و فوری تمام سایت‌های هسته‌ای ایران شد.
ادعاهای اعضای حاضر در این نشست در حالی علیه ایران مطرح می‌شود که عربستان سعودی پیشتر نیز خواسته‌های مشابهی را مطرح کرده بود.
ریاض بارها اعلام کرده است که می‌خواهد در برنامه هسته‌ای ایران یکی از اعضای اصلی مذاکره‌کننده باشد و این در حالی است که تهران همواره تأکید کرده که اعضای برجام مشخص و تغییرناپذیرند.