kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۵۱۶
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۷
مقام ارشد بهداشتی کاخ سفید:

هنوز به مرحله مهار و کنترل کرونا در آمریکا نرسیده‌ایم

مقام ارشد بهداشتی آمریکا هشدار داد این کشور هنوز به مرحله مهار و کنترل ویروس کرونا نرسیده است و کشور آمریکا همچنان در مرحله همه‌گیری کرونا قرار دارد.


داده‌های وبگاه «ورلد امترز» نشان می‌دهد که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در سراسر جهان تا عصر دیروز از مرز 224 میلیون و 117 هزار نفر فراتر رفت و شمار فوتی‌ها نیز به بیش از 4 میلیون و 622 هزار نفر رسید. بر اساس داده‌های این مرز آمریکا همچنان با 41 میلیون
مبتلا و 674 هزار فوتی بدترین وضعیت را در بین کشورهای جهان دارد. علیرغم واکسیناسیون گسترده اما مقامات ارشد بهداشتی این کشور بر این باور هستند که آمریکا با مهار و کنترل ویروس کرونا فاصله دارد.
در همین رابطه «آنتونی فائوچی» ویروس‌شناس برجسته آمریکایی و مشاور پزشکی کاخ سفید در مصاحبه با وبگاه خبری «آکسیوس» گفت: نرخ ابتلا به کرونا در میان آمریکایی‌ها 10 برابر رقم لازم برای پایان دادن به همه‌گیری ویروس کرونا است.
وی در این خصوص گفت: «آخرین مرحله، سرکوب ویروس است. در حال حاضر، ما هنوز در حالت همه‌گیری هستیم، زیرا روزانه ۱۶۰ هزار نفر مبتلای جدید داریم. در این وضعیت حتی نمی‌توان گفت که کنترل اعمال‌شده روی ویروس از لحاظ مطلوبیت متوسط بوده است. این بدان معناست که کرونا (همچنان) یک تهدید برای سلامت عمومی است».
به گزارش فارس فائوچی افزود: «در کشوری با‌اندازه (جمعیت) ما، شما نمی‌توانید در حال رفت و آمد باشید و روزانه ۱۰۰ هزار ابتلا داشته باشید. قبل از اینکه بتوانید احساس راحتی کنید، باید آن را به زیر ۱۰ هزار نفر برسانید».این مقام آمریکایی در ادامه تاکید کرد: هنگامی که تعداد کافی از افراد واکسینه شده باشند، هنوز هم برخی از افراد مبتلا می‌شوند، اما آن را به عنوان تهدیدی برای سلامت عمومی نخواهید داشت. 
فائوچی رئیس‌موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا پیش از این نیز به شبکه «سی‌ان‌ان» گفته بود افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا و رکود نرخ واکسیناسیون در بخش‌هایی از آمریکا می‌تواند ۱۰۰ هزار مرگ جدید را تا ماه دسامبر (آذر) رقم بزند.در حالی که آمریکا هنوز بر سویه «دلتا» فائق نیامده، منابع خبری دوشنبه هفته گذشته گزارش دادند سویه« مو» در ۴۹ ایالت
آمریکا مشاهده شده است.طبق گزارش «نیوزویک» ایالت «نبرسکا »تنها ایالت موجود در آمریکا است که هنوز در آن بیمار مبتلا به سویه «مو» یافت نشده است.این سویه از زمان کشف در کلمبیا در ماه ژانویه(دی 99) به ۴۱ کشور از جمله آمریکا گسترش پیدا کرده است.
تحقیقات آمریکا روی کرونا در ووهان
خبر دیگر از کرونا اینکه اسنادی که به تازگی منتشر شده‌اند نشان می‌دهند آمریکا پیش از شیوع «کووید-۱۹» میلیون‌ها دلار صرف تحقیقات بر روی ویروس کرونا در موسسه ویروس‌شناسی «ووهان» چین کرده است. اسناد جدید نشان می‌دهند سازمانی در آمریکا پیش از شیوع بیماری «کووید-۱۹» میلیون‌ها دلار از بودجه‌های دولت فدرال را صرف تحقیق بر روی انواع گونه‌های ویروس کرونا در «موسسه ویروس‌شناسی ووهان» در چین کرده است.
پایگاه افشاگر «اینترسپت» در این باره نوشت به بیش از ۹۰۰ صفحه سند در این باره دست یافته است. «گری راسکین»، مدیرعامل گروهی به نام «حق آمریکا برای دانستن» که در حال تحقیق بر روی منشأ بیماری کووید-۱۹ است گفت: «این نقشه‌راهی است به تحقیقات پرخطری که ممکن است به بیماری همه‌گیر کنونی منجر شده باشد». عنوان یکی از پژوهش‌هایی که به آنها کمک‌هزینه تعلق گرفته «درک خطر پیدایش کرونا ویروس خفاش» است. اینترسپت نوشته این اسناد حاوی جزئیات کلیدی تازه‌ای درباره تحقیقات انجام‌شده در «ووهان» هستند.پایگاه اینترسپت نوشته اسناد جدید، این تئوری را که بیماری همه‌گیر کرونا ممکن است حاصل یک تصادف آزمایشگاهی باشند با سؤالات بیشتر و جدی‌تری مواجه می‌کنند.مطابق این اسناد، «موسسه ملی سلامت»، یکی از شاخه‌های وزارت بهداشت آمریکا ۵۹۹ هزار دلار در موسسه ویروس‌شناسی ووهان هزینه کرده است. دست‌کم بخشی از این هزینه‌ها صرف انجام مطالعات لازم «جهت شناسایی و تغییر آن دسته از کروناویروس‌های موجود در خفاش‌ها که می‌توانند انسان‌ها را مبتلا کنند» شده‌اند.   اینترسپت نوشته حتی قبل از شیوع کرونا بسیاری از دانشمندان درباره خطرات احتمالی چنین آزمایش‌هایی هشدار داده بودند.