kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۵۱۴
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۱

تمدید وضعیت اضطراری در بیستمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر

دولت آمریکا وضعیت اضطراری پس از حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ را برای یک سال دیگر در این کشور تمدید کرد تا بعد از 20 سال جنگ و خونریزی و کشتار صدها هزار نفر در عراق و افغانستان و نابودی این دو کشور، به بهانه مبارزه با تروریسم، در خود آمریکا نیز وضعیت اضطراری همچنان ادامه یابد.



سرویس خارجی-

امروز سالروز حملات 11 سپتامبر است. سال ۲۰۰۱ در این روز (20 شهریور 1380) سلسله‌ای از حملات انتحاری که ادعا شد توسط اعضای گروه تروریستی القاعده – که آن موقع در پناه طالبان در افغانستان بود – در خاک آمریکا انجام گرفت، حملاتی که شاید تاریخ آمریکا و جهان را دگرگون کرد. در جریان این حملات ۲۹۷۷ نفر جانشان را از دست دادند. این حملات بهانه جنگ 20 ساله آمریکا در افغانستان شد، جنگی که به گفته سناتور آمریکایی «برنی سندرز»،
8 تریلیون دلار هزینه داشت و 900 هزار تن را به کشتن داد. پایان این جنگ هم همراه با فرار آمریکا و به قدرت رسیدن همان‌هایی بود که برای از بین بردن آنان حمله صورت گرفته بود! مجله «نیشن» که قدیمی‌ترین مجله آمریکاست تیتر این هفته خود را به سرگردانی آمریکا در بیستمین سالگرد حملات 11 سپتامبر اختصاص داده و نوشته است:«۲۰ سال خونریزی و توهم، شش جنگ، ميليون‌ها کشته، میلیاردها دلار هدر رفته و آفت رنجهایی که بر مسلمانان جهان تحمیل شد.» هفته نامه فرانسوی «کوریه انترناسیونال» نیز نوشته است:
«20 سال پس از حملات 11 سپتامبر شکست در افغانستان نقطه عطفی است. به نظر می‌رسد دوره طولانی تسلط ایالات متحده بر جهان رو به پایان است.»
حالا پس از 20 سال، دولت آمریکا به ریاست «جو بایدن» شامگاه پنجشنبه و در آستانه فرا رسیدن سالگرد این حملات در پیامی به کنگره وضعیت اضطراری مربوط به «تهدیدهای تروریستی» علیه آمریکا که نخستین بار سال ۲۰۰۱ اعلام شده بود را به مدت یک سال دیگر تمدید کرد تا در عمل ثابت کند این همه هزینه و این همه کشتار در واقع هیچ امنیتی برای آمریکا به ارمغان نیاورده است.
این در حالی است که رئیس‌جمهور آمریکا جمعه هفته پیش دستور بازنگری خارج شدن اسناد مربوط به حملات ۱۱ سپتامبر و انتشار عمومی آنها را صادر کرد. براساس این گزارش، بایدن به وزارت دادگستری دستور داده اسناد مربوط به تحقیقات پلیس «اف بی‌آی» درباره این حملات را برای خارج کردن از طبقه بندی محرمانه مورد بررسی قرار دهد.
عربستان مدعی است که هیچ نقشی در ربودن هواپیماها که با برجهای تجارت جهانی در روز
۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ برخورد کردند نداشته است. اما ماه گذشته بسیاری از خانواده‌های قربانیان از
جو بایدن خواستند اسنادی را که آنها معتقدند نقش رهبران سعودی در حمایت از این حملات را نشان می‌دهد، منتشر کند یا از حضور در مراسم یادبود قربانیان خودداری کند. در حملات ۱۱ سپتامبر، ۱۹ عضو القاعده که اقدام به هواپیماربایی کردند، اهل عربستان بودند.
گفتنی است از همان روزهای اول این حملات پرسش‌ها و ابهام‌هایی مطرح شد؛ مثل اینکه چگونه در کشوری مدعی امنیت 4 هواپیما ربوده می‌شود و از این 4 هواپیما 3 تا عملیات انتحاری خود را موفقیت‌آمیز انجام می‌دهند؟ یا گفته شد حفره ایجاد شده در پنتاگون به‌اندازه یک هواپیمای بوئینگ ۷۵۷ نیست، بلکه مربوط به یک سامانه کروز است. درباره برج‌های مرکز تجارت جهانی، به‌خصوص برج شماره ۷، نیز برخی گفتند که فروریختن برج‌ها در اثر انفجار کنترل شده صورت گرفته‌است و نه آتش‌سوزی داخل ساختمان. در پایان باید پرسید، صرف نظر از اینکه این انفجارهای کار چه کسی بود؟ پرسشی که در این میان مطرح است این است که آیا آمریکا به اهداف خود بعد از این حملات رسید؟ آیا آمریکا و جهان پس از 11 سپتامبر امن‌تر شده است؟!