kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۵۱۲
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
معاون وزیر راه:

آزادراه‌های کشور باید به 10هزار کیلومتر برسد

معاون وزیر راه و شهرسازی از مطالبات وزیر مبنی بر بهسازی آزادراه‌های موجود و رسیدن به رقم ۱۰ هزار کیلومتر آزادراه در کشور خبر داد.

خیرالله خادمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با موضوع توسعه خطوط ریلی با حضور وزیر راه‌وشهرسازی اظهار کرد: در بخش توسعه خطوط ریلی، برنامه‌ریزی شد تا با هماهنگی کامل با بهره‌بردار خط، احداث ریل‌ با محوریت توجیه بار و مسافر مورد نیاز در خطوط انجام شود و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی بتواند بهره‌وری بالاتری از این خطوط داشته باشد.
وی ادامه داد:‌ همچنین مطرح شد که پروژه‌های ریلی با پیشرفت فیزیکی بالا و مورد نیاز شبکه ریلی با میزان پیشرفت 60 درصد به بالا در سال‌های 1400 تا 1402 به بهره‌برداری برسانیم که در این باره پروژه‌های ریلی مهمی به وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: امیدواریم بتوانیم حداقل 1.5تا دو برابر متوسط ساخت ریل در کشور در سال جاری تا سال 1402 از محل منابع عمومی یا روش‌های تأمین مالی که در قانون بودجه پیش‌بینی شده است، نظیر تهاتر نفتی، احداث خط داشته باشیم.
تأمین مالی بین‌المللی پروژه‌ها
خادمی بیان کرد: همچنین در موضوع ابرپروژه‌های ریلی کشور که مورد نیاز جدی شبکه ریلی هستند و تکمیل‌کننده خطوط ریلی محسوب می‌شوند، مباحثی با وزیر راه و شهرسازی مطرح شد.
وی ادامه داد: ‌ما برای آنکه بتوانیم بهره‌وری کل این شبکه
14 هزار کیلومتری راه‌آهن را افزایش دهیم، باید ابرپروژه‌های ریلی اتصالی و تکمیل شبکه را زودتر اجرا کنیم که در این‌باره می‌توان به راه‌آهن رشت - آستارا به عنوان حلقه مفقوده بین ایران و کشور آذربایجان اشاره کرد تا در ادامه مسیر، راه‌آهن کشورمان به آذربایجان و شبکه راه‌آهن روسیه و اروپا متصل شود؛ همچنین خط ریلی ‌شمال-جنوب در شرق کشور که از چابهار به زاهدان و در نهایت به مشهد مقدس متصل می‌شود، یا خط آهن اصفهان - اهواز به عنوان افزایش استفاده از ظرفیت بندر امام‌ و یا مسیر ریلی شیراز - بوشهر باید زودتر تکمیل شود. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور یادآور شد: پروژه‌هایی که نام برده شد، پیشرفت فیزیکی چندانی ندارند و نیاز است کشور فکری به حال تأمین مالی آنها مثلاً از طریق فاینانس بین‌المللی یا سرمایه‌گذاری خارجی یا قانون بودجه در قالب تهاتر نفتی‌ کند ‌که این موارد در قالب این سه برنامه در حال تدوین شدن است.
6000 کیلومتر آزادراه جدید
به گفته خادمی، در قالب برنامه‌ زمان‌بندی هدف‌گذاری شد شش آزادراه که نیاز به ترمیم رویه دارد و بخش خصوصی مدیریت آنها را برعهده دارد، بررسی و برآورد هزینه‌ها انجام ‌و به مشاور واگذار شود، این پروژه‌ها‌ به زودی آماده خواهند شد و در برنامه‌ای حداکثر
دو ساله تعیین وضعیت می‌شوند.
وی افزود: برآورد ما برای ترمیم رویه این چند آزادراه بین چهارهزار میلیارد تومان تا چهار هزار و 500 میلیارد تومان است که نیاز داریم که اگر بتوانیم قیر آنها را تأمین کنیم سرمایه‌گذار بخش خصوصی هم می‌تواند منابع مالی اجرا را تأمین کنند و در یک برنامه دو تا سه ساله می‌توان رویه این جاده‌ها را ترمیم کرد.
این مسئول عنوان کرد: در بخش توسعه‌ آزادراه‌ها نظر وزیر
راه و شهرسازی این بود که با توجه به اینکه شبکه آزادراهی ما در افق چشم‌انداز باید به 10 هزار کیلومتر افزایش یابد و امروز حدود 2760‌کیلومتر آزادراه زیر بار ترافیک و یک‌هزار و 50 کیلومتر هم در دست اجرا داریم، بنابراین برای رسیدن به عدد چشم‌انداز باید
شش هزار کیلومتر آزادراه جدید بسازیم.
خادمی گفت: مجموعه این پروژه‌های آزادراهی، هم آنهایی که در قالب پیوست قانون بودجه باید زودتر به پایان برسند و هم آنهایی که ضرورت ایجاب می‌کند اجرا کنیم، حدود شش هزار کیلومتر خواهد بود و برنامه مالی آنها هم طوری که بتوانیم از ظرفیت‌های احداث این آزادراه‌ها که در کنار آن ایجاد می‌شود، نظیر امکانات رفاهی، شهرک‌های گردشگری و شهرک‌های صنعتی و غیره هم استفاده خواهد شد و این ظرفیت‌ها برای کمک به توسعه شبکه آزادراهی کشور به کار گرفته می‌شود.