kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۵۰۸
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۹

پیشنهاد بخش خصوصی به دولت برای حفظ صادرات بنزین

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: دولت جدید می‌تواند در چهارچوب یک توافق، واحد‌های از کارافتاده پالایشگاه‌های بخش خصوصی را فعال کرده و صادرات بنزین را حفظ کند.

سید حمید حسینی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره علل روند کاهشی صادرات بنزین در تابستان امسال، تصریح کرد: اولین علت این است که امسال به نسبت پارسال مردم شرایط کرونا را جدی نگرفته‌اند و مصرف بنزین در داخل افزایش پیدا کرده است.
وی افزود: علاوه‌بر اینکه پالایشگاه‌ها، چهار ماه اول سال در اورهال (overhaul) به سر می‌برند، چند پالایشگاه به مدت ۲۰ تا ۲۵ روز از مدار خارج بودند که این مسائل منجر به کاهش تولید بنزین در چهار ماهه ابتدایی سال شده
است.
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق ضمن تقسیم بازیگران فروش بنزین به دولتی و خصوصی گفت: پالایشگاه‌ها عمدتاً بنزین را به صورت مستقیم در بورس عرضه کرده و خریداران خارجی که غالبا افغانستانی‌ها و عراقی‌ها هستند خودشان مستقیم بنزین را خریداری می‌کنند.
حسینی ادامه داد: در واقع خریداران خارجی نیازی به ایرانی‌ها نداشته و خودشان مستقیم بدون اینکه نه دفتر و نه نماینده‌ای در ایران داشته باشند، بنزین را خریداری کرده و می‌بردند. آن مقداری از بنزین هم که در بخش خصوصی تولید می‌شود، توسط خود این بخش صادر می‌شود.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا برنامه‌ای برای گسترش صادرات بنزین کشور وجود دارد یا خیر گفت: فعلا که هیچ طرح و پروژه‌ جدیدی وجود ندارد. با اضافه شدن چهار فاز مجموعه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، تولید بنزین به حدود 110 میلیون لیتر در روز رسیده است و قاعدتاً مازاد نیاز بنزین داریم اما به دلایلی نظیر ذخیره‌سازی، صادرات غیررسمی و قاچاق، دیگر در صادرات حرفی برای گفتن نداریم.
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با ‌اشاره به لزوم اتخاذ سیاست‌های انگیزه‌بخش صادراتی افزود: ظرفیت پالایشگاه‌های بخش خصوصی علی‌رغم اینکه کیفیت تجهیزاتشان خیلی خوب نیست و دولت باید برای ارتقای کیفیت آنها برنامه‌ریزی لازم را انجام دهد، برای صادرات بنزین به کشورهای همسایه قابل قبول است.
حسینی افزود: دولت جدید می‌تواند در چهارچوب یک توافق واحد‌های از کارافتاده پالایشگاه‌های بخش خصوصی را فعال کند؛ بدین صورت که میعانات گازی را که انبار کردن آن برای دولت هزینه زیادی دربر دارد را به پالایشگاه‌ها داده و از آنها بنزین و گازوئیل دریافت کرده و بدین ترتیب روند صادرات خود را حفظ کند.
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، ضمن ابراز نگرانی از افت میزان صادرات بنزین در سال جاری گفت: پارسال بزرگ‌ترین رقم صادراتی کشور بنزین بود که طبق آمار گمرک تا سه میلیارد دلار صادرات انجام دادیم. اگر بخواهیم به روند درخشان سال گذشته برگردیم باید ظرفیت‌سازی اتفاق بیفتد که با برنامه‌ریزی دقیق در یکی دو سال آینده می‌توانیم به این مهم دست پیدا کنیم.