kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۴۶۹
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۱

اخبار ویژه

 

رکورد 6 ساله «تورم تولید» در 6 ماهه آخر دولت روحانی شکست!
نتیجه تورم تولید در 6 ماهه اول امسال، تداوم نرخ تورم در پاییز است.
روزنامه همشهری در گزارشی نوشت: دولت سیزدهم اکنون میراث سنگین تورم بجا مانده از دولت پیشین را تحمل می‌کند و فشار آن البته بر مردم و سفره‌های آنها سنگین‌تر است. راستی چرا قیمت‌ها در حال افزایش است؟
از یک سو وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده که ۷۰ درصد اقلام خوراکی در محدوده بحرانی قیمت‌ها حرکت می‌کنند و احتمال افزایش بازهم وجود دارد. از سوی دیگر مرکز آمار گزارش داده که هزینه تولید هم بالاتر رفته که می‌تواند بر قیمت مصرف‌کننده اثر بگذارد.
آیا قیمت کالا‌های تولید شده در داخل کشور در آینده نزدیک کاهش می‌یابد؟ پاسخ در گزارش جدید مرکز آمار نهفته است که نشان می‌دهد چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. چرا که هزینه تولید همچنان روند افزایشی را تجربه می‌کند و قیمت تمام‌شده تولید در فصل بهار امسال بیانگر این واقعیت است که انتظار کاهش سریع قیمت‌ها منطقی نیست.
به گزارش همشهری مرکز آمار در برآورد تازه خود از شاخص قیمت تولیدکننده در بهار امسال به‌عنوان متر اندازه‌گیری و پیش‌بینی نرخ تورم در بخش مصرف به این نتیجه رسیده که میانگین قیمت تمام‌شده کالا‌های تولیدی در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته ۷۳ درصد قد کشیده است و نرخ تورم نقطه به نقطه فصل بهار امسال در تولید کالا‌های کشاورزی،
71/9 درصد، در بخش کالا‌های معدنی ۱۵۴ درصد، کالا‌های صنعتی
94/7 درصد، تولید برق 32/1 درصد و بخش خدمات هم 48/7 درصد رشد داشته است. مرکز آمار تأیید کرده میانگین هزینه تولید در بهار امسال به ۷۳ درصد
رسیده که بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه در طول دست‌کم ۶ سال گذشته است. این روند نگران‌کننده باعث شده که نرخ تورم سالانه فصل بهار امسال در بخش تولید ایران به 60/4 درصد برسد که یک رکورد در طول سال‌های اخیر به شمار می‌رود.

سوءاستفاده غرب از حسن‌نیت و مهلت 6 ماهه ایران به آژانس
عدم دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تاسیسات ایران در پی تصمیم تهران برای متوقف کردن همکاری‌های فراپادمانی، این نهاد را در وضعیت دشواری قرار داده است.
به گزارش «وطن‌امروز»، خبرنگار روزنامه وال‌استریت ژورنال مدعی شد ایران با درخواست مدیرکل آژانس برای سفر به ایران و گفت‌وگو درباره همکاری‌ها میان ۲ طرف مخالفت کرده است.
ایران در نتیجه بدعهدی طرف غربی در برجام به موجب قانون هسته‌ای مجلس- اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملی- اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف و دسترسی‌های فراتر از پادمان را از آژانس سلب کرد. طبق ماده 6 قانون هسته‌ای مجلس، دولت موظف است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعاهد 1+4 (آلمان، فرانسه، انگلستان، چین و روسیه) در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع کامل موانع صادرات و فروش کامل نفت و فرآورده‌های نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز حاصل از فروش نفت، ۲ ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون (اسفند 99) در مجلس شورای اسلامی، نظارت‌های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه سند (پروتکل) الحاقی را متوقف کند.
این مسئله در آن مقطع موجب شد رافائل گروسی، مدیرکل آژانس به سرعت به تهران سفر کند و نتیجه حضور دیپلمات آرژانتینی، تفاهم فنی و موقت ۳ ماهه ایران و آژانس بود تا مذاکرات احیای برجام به نتیجه برسد. طی این توافق مقرر شد دوربین‌های آژانس در تاسیسات هسته‌ای ایران به‌طور آفلاین فعالیت داشته و آرشیو آن در اختیار ایران باشد و اگر طرف مقابل به تعهداتش عمل نکرد، دوربین‌های آژانس خاموش شود و آرشیو طی این مدت پاک شود. از اسفندماه تاکنون آژانس به دوربین‌های خود دسترسی نداشته و چشم نظارتی خود در ایران را از دست داده است. از طرف دیگر طرف آمریکایی و تروئیکای اروپا با رویکرد زیاده‌خواهانه خود در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در گرند هتل وین با هدف حصول یک توافق حداقلی، امیدها برای احیای توافق هسته‌ای را کمرنگ کردند و عدم تمدید تفاهم فنی با آژانس نتیجه این رفتار بود.
در حقیقت ایران بیش از 6 ماه است به آژانس و غرب فرصت داده تا حقوق ایران در قالب برجام و قطعنامه 2231 (درباره لغو تحریم‌ها در ازای همکاری‌های هسته‌ای)‌ ادا شود. اما با وجود این مهلت 6 ماهه، حقوق ایران تأدیه نشده است.

آمریکا هرگز نخواست هویت ملی واحد در افغانستان ایجاد شود
آمریکا نه تنها در افغانستان شکست بزرگی خورد، بلکه افغانستان را به دورانی به مراتب عقب‌افتاده‌تر از قبل از ‌اشغال این کشور بازگرداند.
پایگاه خبری «پراجکت سندیکیت» درباره این ارزیابی خود نوشت: عقب‌نشینی و خروج آمریکا از افغانستان، توجهات زیادی را در جهان به خود جلب کرده است. هرج و مرج، پریشانی و ناراحتی گسترده میان آن دسته از اتباع افغانستانی که توسط آمریکا رها شدند (و با آمریکا همکاری داشتند)، انتقادهای بنیادینی را از آمریکا برانگیخته است. به هیچ وجه قابل تصور نیست که ۲۰ سال جنگ در افغانستان، کشته شدنِ ده‌ها هزار غیرنظامی، و هزینه‌کردِ قریب به دو تریلیون دلار از سوی آمریکا در جنگ افغانستان، در نهایت نتوانسته به ایجاد و ساختِ یک افغانستان جدید ختم شود.
هیچ کشوری در سال‌های اخیر به اندازه افغانستان نیاز به یک هویت مشترک ملی نداشته است. این کشور حدودا ۱۴ گروه قومی شناخته شده دارد که در چهار منطقه جغرافیای جداگانه زندگی می‌کنند. افغانستان همچنین از ۴۰ تا ۵۹ زبان مادری جداگانه در اقصی نقاط این کشور برخوردار است. این کشور به مدت چند دهه به دلیل وقوع جنگ‌های داخلی در آن ازهم‌گسیخته شده است. در این چارچوب، حمله سال ۲۰۰۱ آمریکا به این کشور نیز عملا ایجاد فضای اعتماد و همکاری در افغانستان را سخت‌تر از هر زمان دیگری کرده است.
وقتی آمریکا و ناتو تصمیمِ خود مبنی بر خروج از افغانستان را عملیاتی کردند، عملا هیچ مولفه‌ای مبنی بر یک هویت مشترک ملی در افغانستان ایجاد نشده بود.
آمریکا و متحدان غربی آن به جایِ ترویج یک هویت ملی مشترک، صرفا سعی کردند به گونه‌ای رفتار کنند که متهم به عدم حساسیت فرهنگی در افغانستان نشوند.
باید گفت ۲۰ سال برای یک جنگ بسیار طولانی است اما برای ایجاد یک هویت ‌ملی خیلی کوتاه است. از این رو چندان شگفت‌انگیز نیست که شاهدیم غرب در ایجاد هویت ملی در افغانستان شکست خورد زیرا هیچگاه مایل نبوده تا به شیوه‌ای معنادار یک هویت ملی را در افغانستان ایجاد کند. از این رو، هر زمان که آمریکا بنای خروج از افغانستان داشت، در پشت سرِ خود جامعه‌ای را برجا می‌گذاشت که کاملا چند تکه است و صرفا دو انتخاب دارد: یا حکومتی که در آن طیف‌ها و گروه‌های مختلف نماینده داشته باشند و یا جنگ‌های داخلی خونین و زیانبار برای ملت افغانستان».

مقام صهیونیست: ایران با متحدان بسیار مصمم به نابودی اسرائیل است
رئیس بخش ایران در ارتش رژیم صهیونیستی می‌گوید: ایران متحدان بسیاری در منطقه دست و پا کرده و قصد نابودی اسرائیل را دارد.
«تال کالمان» رئیس بخش راهبردی ایران در ارتش اسرائیل، در گفت‌وگو با روزنامه معاریو گفت: ایران یک هدف بلندمدت برای از بین ‌بردن اسرائیل دارد.
وی گفته است: ایرانیان به فردا چشم ندوخته‌اند بلکه به دهه‌های آینده چشم دارند. اکنون هر آنچه که در خاورمیانه ‌روی می‌دهد با ایران در ارتباط است. ایران، تنها نیست بلکه سوریه، عراق، یمن، لبنان و همچنین غزه را در کنار خود دارد.
او خاطرنشان کرد: ایران یک هدف بلندمدت برای از بین ‌بردن کشور اسرائیل دارد. تهران اقدامات بسیاری اتخاذ کرده و آماده است تا برای تحقق اهداف خود هزینه کند. ایران بسیار شکیبا و دارای دیدگاه راهبردی بلندمدتی است.
این مقام صهیونیست ادامه داد: ایران در حال ایجاد نیروهای نیابتی با توان نظامی و در حال مجهز کردن آن با تجهیزات بسیار پیشرفته است و سعی دارد تا حلقه محاصره در اطراف اسرائیل ایجاد کند. وی توضیح داد: ایران هم اکنون در مدت زمان تقریبا کوتاهی می‌تواند بمب اتم تولید کند. اسرائیل گزینه‌های دیگری در اختیار دارد هر چند به‌دنبال جنگ نیست. دستیابی به توافق جدید میان ایران و غرب، اولین اولویت ما است که می‌تواند مسائل گذشته توافق برجام را حل و فصل نماید. کالمان تأکید کرد: ما اهداف مشترکی با آمریکایی‌ها داریم و هم‌اکنون دو طرف درخصوص اهداف و تحرکات موردنیاز برای ماه‌های آینده هماهنگ هستند.