kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۴۴۴
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۷
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

تلاش برای محتاج نشان دادن ایران به مذاکره مأموریت یا ساده‌لوحی؟!

 

سرویس سیاسی ـ
روزنامه اعتماد روز گذشته در مطلبی با عنوان «چرا تسريع در احياي مذاكرات وين» نوشت: «...شعار اصلي دولت آقاي رئيسي تلاش براي بهبود وضع اقتصادي و معيشت مردم بوده است حال آنكه پيامدهاي رواني مشخص نبودن آينده مذاكرات سبب افزايش نرخ ارز و به تبع از آن افزايش قيمت بسياري از كالاهاي اساسي مورد نياز مردم در ماه نخست كار دولت جديد گرديده؛ واقعيتي كه برازنده دولت مردمي و مجلس انقلابي نيست. لذا بهتر است كه مجلس و دولت با هماهنگي يكديگر و در چارچوب اصول تعيين‌شده از سوي نظام به اصل مذاكره بازگردند...»
این روزنامه همچنین نوشت: «در صورت احياي مذاكرات وين در داخل يك ثبات نسبي در بازار برقرار مي‌گردد و اين در راستاي يكي از اهداف اصلي دولت است... اوضاع اقتصادي كشور بر اثر تحريم‌ها و پيامدهاي اقتصادي كرونا اقتضا مي‌كند راهكارهاي مختلفي براي آزادسازي سرمايه‌هاي بلوكه‌شده ايران در كشورهاي مختلف در دستور كار قرار گيرد كه شايد يكي از مهم‌ترين اين راهكارها احياي سريع مذاكرات وين باشد.»
گفتنی است، کارشناسان ارشد حوزه بین‌الملل بارها بر این مهم تأکید کرده‌اند که برنامه هیچ کشوری علیه کشور دیگر بدون همراهی عوامل وابسته یا مرعوب عملیاتی نخواهد شد و حمایت دولت آمریکا از برخی گروه‌های سیاسی داخلی ایران، برای بزنگاه‌هایی است که آمریکا قصد عملیاتی کردن برنامه‌های خود علیه ملت ایران را دارد. طی 8 سال گذشته طیف مدعی اصلاح‌طلبی با بزک آمریکا و گره زدن حل همه مشکلات کشور به مذاکره، کشور را در چاه برجام‌انداختند و با نابودی اقتصاد کشور و معیشت مردم، خساراتی جبران ناپذیر به کشور وارد کردند که تبعات آن تا سالها‌ گریبان‌گیر مردم خواهد بود. در چنین شرایطی که ماحصل این سیاست خسارت بار جلوی چشم مردم است، این طیف در رویکردی عجیب و تامل برانگیز همچنان همان نسخه شکست خورده و پر خسارت را به عنوان تنها راه‌حل مشکلات کشور معرفی کرده و از طرفی با گرا دادن و ارسال پیام ضعف از وضعیت اقتصادی کشور که دستاورد دولت برآمده از خودشان است، طرف غربی را به اعمال فشار بیش‌تر به کشور ترغیب کند.
2سال سردرگمی اصلاح‌طلبان در انتخاب شهردار به ضرر مردم نبود؟!
روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله شماره دیروز خود نوشت: «اصولگرایان به محض اینکه قدرت یکدست در اختیارشان قرار می‌گیرد با خود رقابت می‌کنند و در انتها نیز متشتت می‌شوند. لیکن حالا شهردار تهران هنوز یک ماه نیست که به تایید وزارت کشور رسیده دعوا در نهاد نظارتی شهر یعنی شورای شهر بر سر انتخاب شهردار و حواشی آن شروع شده است.»
این روزنامه اصلاح‌طلب در تکاپو برای گل‌آلود کردن آب و ماهیگیری از آن آورده است: «سربسته عرض کنم که ماجرای بیماری و غیبت مهدی چمران رئیس‌شورا را نباید جدی گرفت و ایشان الحمدلله در صحت و سلامت کامل هستند... اگر می‌خواهید بدانید چرا اصولگرایان این‌قدر زود وارد چالش شدند باید گفت ریشه در انتخاب شهردار دارد.»
اما نکته قابل توجه این است که این روزنامه اصلاح‌طلب در بخشی از سرمقاله خود تاکید می‌کند: «آنچه این روزها در شورای شهر تهران شاهد هستیم به ضرر مردم پایتخت تمام می‌شود[!!]»
اینکه یک جریان سیاسی مانند اصولگرایان در انتخاب شهردار کلان شهری مانند تهران دچار اختلاف نظر باشند کاملا طبیعی است. مهم این است که اختلاف نظرها به ماجراهایی مانند تعویض 3 شهردار آن هم تنها در حدود 2 سال منتهی نشود.
زمانی که در دوره قبل انتخابات شورای شهر، ترکیب شورای شهر تهران کاملا در اختیار اصلاح‌طلبان قرار گرفت، آنها 2 سال از مدت 4 سال خود را به دعواهای درونی برای انتخاب شهردار اختصاص دادند. آیا آن مدت قریب به 2 سال به ضرر ملت تمام نشد؟! ضمن آنکه ماجرای اختلاف نظر میان اصولگرایان به چیزهایی شبیه آنچه بین اصلاح‌طلبان به وجود آمد، ختم نشده و شهردار تهران اکنون بر سر کار خود در شهرداری تهران حاضر است.
نکته قابل تامل آنکه در آن ایام، همین روزنامه آفتاب یزد در گزارشی ضمن انتقاد از رویه اصلاح‌طلبان مستقر در شورای شهر تهران به 3 دوره قبل از آن دوره اشاره کرد که چگونه اصولگرایان در فضایی عقلایی و منطقی با انتخاب محمدباقر قالیباف و فرصتی که در 2 دوره دیگر برای وی تمدید کردند، آرامشی بر مدیریت شهری ایجاد کردند که منجر به جهشی در توسعه زیرساخت‌ها و خطوط مترو شد. آفتاب یزد سپس خطاب به هم‌قبیله‌های خود گفته بود که آیا به این نمی‌اندیشید که مردم دوره اصلاح‌طلبان که با تغییر 3 شهردار در طول 4 سال همراه بود را با دوره‌هایی که قالیباف در شهرداری تهران بود مقایسه خواهند کرد. البته آن موقع این روزنامه ننوشت که این سردرگمی 2 ساله به ضرر مردم تمام خواهد شد.
نسخه‌پیچی به غایت ساده‌انگارانه مدعیان اصلاحات
روزنامه آرمان دیروز طی یادداشتی مدعی شد: «در صحنه عمل ما شاهد آن هستیم که ایران تاجیک‌ها، هزاره‌ها و فارسی زبان‌ها را رها کرده است و به طالبانی چسبیده است که قطعاً دل خوشی از جمهوری اسلامی ایران نداشته و ندارد. لذا اگر ایران طی دو سه هفته اخیر حمایت جدی از مقاومت دره پنجشیر داشت و سکوت خود را در حمایت از احمد مسعود می‌شکست منافع و اهدافی را در بلندمدت برای خود در افغانستان ایجاد می‌کرد، هر چند که شاید در کوتاه مدت این حمایت از احمد مسعود و جریان مقاومت پنجشیر در ظاهر سود و منفعتی برای ایران نداشته باشد، اما بی‌شک در بلندمدت می‌تواند دایره نفوذ ایران را میان اقوام و مذاهب غیر پشتون افغانی افزایش دهد.»
معلوم نیست نویسنده که عنوان تحلیلگر مسائل افغانستان را یدک می‌کشد، ادعای بی‌اساس و فاقد واقعیتِ رها کردن تاجیک‌ها، هزاره‌ها و فارسی زبان‌ها در افغانستان و چسبیدن به طالبان را از کجا آورده است! نسخه‌پیچی به غایت ساده‌انگارانه در نوشته فوق در حالی است که جمهوری اسلامی رسما اعلام کرده؛ در همه احوال طرفدار ملت افغانستان است و همه طرف‌ها را به خویشتنداری، گفت‌وگو و راه‌حل سیاسی دعوت کرده است. سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرده بود؛ جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری برای تسهیل در روند توافق بین طرف‌های مختلف افغانستانی است. جمهوری اسلامی ایران در چهل سال گذشته همواره در کنار مردم افغانستان بوده و این برهه خطیر نیز در کنار مردم افغانستان خواهد ماند. جمهوری اسلامی ایران به همه اقوام و گروه‌ها ضرورت حفظ جان، مال، ناموس مردم و حفظ اموال و ابینه تاریخی و دستاوردهای علمی را تأکید می‎کند... هر آنچه در افغانستان اتفاق بیفتد و بخواهد به دولت با ثبات بینجامد، باید بازتاب‌دهنده ترکیب جمعیتی و قومیتی افغانستان باشد و این از طریق راه‌حل سیاسی و گفت‌وگوهای اصیل حاصل می‌شود.
تقلای دیگر باره برای هل دادن ایران در چاه اعتماد به غرب
روزنامه آرمان دیروز طی یادداشتی آورده است: «روسیه و چین در وهله نخست به فکر خودشان هستند و اینگونه نیست که این دو کشور بتوانند، اقتصاد ایران را نجات دهند. به همین علت دولت سیزدهم برای سامان دادن به مهم‌ترین دغدغه مردم یعنی اقتصاد باید در عرصه بین‌المللی، چالش‌های ایجاد شده را حل و فصل کند. در این مسیر برجام وجود دارد که در این روزها هم دولتمردان ایران و هم اروپایی‌ها و هم آمریکا خواستار به نتیجه رسیدن آن هستند و مشخصا این می‌تواند مسیری باشد تا ایران از طریق آن وضعیت اقتصادی خود را مدیریت کند.»
مدعیان اصلاحات 8 سال کشور را به نام رفع تحریم در چاه اعتماد به غرب‌انداختند و نتیجه آن عهدشکنی، کارشکنی و گستاخی روزافزون آمریکا و اروپا، رکوردهای تورم و رکود و افزایش ترور، تحریم، فقر، بیکاری و شکاف طبقاتی بود. جالب اینجاست، با وجود خباثت آمریکا و اروپا در برجام، همچنان برای گشایش اقتصادی، آدرس غرب می‌دهند و به چین و روسیه که می‌رسند می‌گویند آنها دنبال منافع خودشان هستند، مواظب باشید! نمی‌گویند اگر چین و روسیه دنبال منافع خودشان هستند، غربی‌ها حتی دارو را تحریم کرده‌اند و کمر به نابودی ایران بسته‌اند. طیف مأموریت دار به پشت‌هم‌اندازی، دست‌درازی و شرارت برجامی غرب اعتراض نمی‌کند و در صدد است ایران را کماکان معطل وعده‌های پوچ آمریکا و اروپا نگه دارد و فرصت‌های خنثی ‌سازی تحریم و رشد درون‌زا را بسوزاند.
اختلاف بین واشنگتن و لندن از محالات است
اسرائیل هم فرزند مشترک آنهاست
روزنامه آفتاب یزد در مطلبی نوشت: یک دیپلمات اسبق [فریدون مجلسی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب] در گفت و شنودی کوتاه به آفتاب یزد گفت: «رسانه‌های ایران به جای درج اخبار از منابعِ اصلی و توجه به پشت پرده‌ها، صرفاً بر اساس یک عادت نهادینه شده، گاهی به جای درج خبر تلاش می‌کنند غرب‌ستیزیِ خود را به وجودِ مثلاً اختلاف بین آمریکا و انگلستان تقلیل دهند در حالی که از این دو کشور به هم شبیه‌تر و نزدیک تر، در جهانِ سیاست نظیری نمی‌توان یافت»
در ادامه این مطلب آمده است: «مطمئن باشید هیچ اختلاف بنیادی بین انگلیس و آمریکا وجود ندارد و آنها پسر عمو هستند و نزدیک‌ترین کشورهای جهان آمریکا و انگلیس هستند. فرزند مشترک آنها هم اسرائیل است که تا ابد هوای او را خواهند داشت.
فریدون مجلسی تاکید می‌کند:« در اینکه شک ندارم محافظه‌کاران و نو محافظه‌کاران بریتانیایی از روی کارآمدنِ دموکرات‌ها به ویژه بایدن اصلا خرسند نیستند نباید خللی یافت اما بی‌تردید خواهم گفت؛ اختلاف بین واشنگتن و لندن از محالات است!»
اظهار نظر اصلاح‌طلبان در‌باره وحدت استراتژیک آمریکا و انگلیس در قبال ایران در حالی است که مدعیان اصلاحات پیش از این و در ماجرای برجام و به ویژه مسئله اینستکس، می‌گفتند انگلیسی‌ها با آمریکایی‌ها فرق دارند و از حامیان ما هستند!