kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۴۰۹
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۰
عضو هیئت مدیره انجمن صنفی روغن‌کشی:

ظرفیت تولید 5/5 میلیون تن روغن در کشور وجود دارد

 


عضو هیئت مدیره انجمن صنفی روغن‌کشی ایران گفت: هم‌اکنون 25 کارخانه روغن‌کشی با ظرفیت سالانه بالغ بر 5/5 میلیون تن در سطح کشور وجود دارد.
 به گزارش خبرگزاری تسنیم‌، امیرحمزه توسلی درباره وضعیت تولید روغن در کشور با بیان اینکه حداقل 90 درصد نیاز داخلی کشور به واسطه واردات تامین می‌شود، تصریح کرد: هم‌اکنون
25 کارخانه روغن‌کشی با ظرفیت سالانه بالغ بر 5/5 میلیون تن در سطح کشور وجود دارد. از این بین حدود 22 کارخانه آن فعال هستند به طوری که در سال 99 حدود دو میلیون
و 500 هزار تن در کشور محصول تولید شد، در شرایطی که این رقم در
سال 97 برابر با سه میلیون تن بود.
وی به علل سیر نزولی تولید محصولات در صنعت روغن‌کشی پرداخت و گفت: کمبود ارز و تشدید تحریم‌های ظالمانه و شیوع ویروس کرونا موجب کاهش تولید روغن شد.
عضو هیئت مدیره انجمن صنفی روغن‌کشی ایران با انتقاد از اتخاذ سیاست‌های جزیره‌ای در بخش‌های مختلف مدیریتی کشور، افزود: در حوزه مدیریت، تصمیم‌گیری‌ها به صورت جزیره‌ای صورت می‌گیرد و این امر موجب شد کشور و صنعت در کنار تحریم‌های ظالمانه بیگانگان از خودتحریمی نیز متضرر شود. امید است دولت سیزدهم به خصوص وزارت جهاد کشاورزی در بهره‌مندی از همه ظرفیت‌های موجود در این صنعت تلاش ویژه و مستمری داشته باشد.
توسلی یادآور شد: سوال این است که آیا کشور برای واردات باید به سمت دانه‌های روغنی برود یا مستقیما روغن یا کنجاله وارد کند. در پاسخ به این پرسش باید گفت با در نظرگرفتن ظرفیت و پتانسیل کارخانجات مادر کشور و امکان تولید بالغ بر پنج میلیون تن روغن داریم.
وی افزود: با واردات دانه‌های روغنی به عنوان محور اصلی این صنعت علاوه بر اینکه امکان عرضه کنجاله مورد نیاز دام و طیور فراهم می‌شود، روغن خام نیز به شرکت‌های تصفیه روغن عرضه خواهد شد. از این طریق پروتئین مورد نیاز انسانی تامین و به عنوان جایگزین مناسب گوشت درکشور کنیم عرضه می‌شود.
عضو هیئت مدیره انجمن صنفی روغن‌کشی، حمایت ویژه از کشاورزان را به عنوان یکی از اصول مهم در پیشبرد اهداف کلان در عرصه تولید دانه‌های روغنی عنوان کرد.
گفتنی است، طبق برنامه ای که در دولت قبل، تدوین شد با افزایش سالانه 10 تا 15 درصد به تولید دانه‌های روغنی، کشور ظرف شش تا 9 سال از واردات روغن بی‌نیاز می شد اما این برنامه فقط یکسال اجرا شد و با کنار رفتن محمود حجتی از وزارت
جهاد کشاورزی ادامه نیافت!