kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۳۲۱
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۹

دريادار ايراني: به‌زودي شاهد ساخت اولين پيشران تمام ايراني خواهيم بود

فرمانده نيروي دريايي ارتش بومي‌سازي پيشران‌هاي دريايي را از اولويت‌هاي مهم نيروي دريايي عنوان کرد و گفت: به‌زودي شاهد ساخت اولين پيشران تمام ايراني خواهيم بود که در عرصه دريا به همه ارگان‌ها کمک مي‌کند.

امير سرتيپ دريادار شهرام ايراني روز سه‌شنبه در نشست خبري در تشريح هفتادوپنجمين ناوگروه اعزامي ‌به اقيانوس اطلس افزود: امروز بزرگ‌ترين رويداد تاريخي نظامي در حوزه دريا توسط نيروي دريايي راهبردي ارتش با اعزام ناوگروه رزمي ‌متشکل از ناوشکن هميشه ايراني و تمام ايراني جمهوري اسلامي ايران سهند و ناو بندر مکران به سلامتي و با اقتدا و موفقيت به اتمام رسيد و توانست مأموريت خود را با عبور از اقيانوس هند جنوبي و اطلس شمالي و پيمودن حدود ?? هزار کيلومتر در اقيانوس‌ها و درياها و در مقابله با درياهاي خروشان و طبيعت خشن اقيانوس‌ها به اتمام رسانده و به ميهن عزيزمان برگردد.
فرمانده نيروي دريايي ارتش تصريح کرد: امروز که صحبت از ناوشکن سهند مي‌شود، نشان‌دهنده اوج توانمندي در حوزه‌هاي مختلف آموزش، تعمير و نگهداري، ساخت، نوسازي و بهره‌مندي از به‌روزترين توانمندي‌هاي علمي ‌و تحقيقاتي است که به دست جوانان و دانشمندان ايراني و صنعتگران توانمندمان رقم خورده است که توانسته‌اند با عبور از همه درياهاي خروشان نماد پرچم هميشه سرافراز جمهوري اسلامي را به جهانيان نشان دهند.
ايراني بيان کرد: پيام اعزام هفتاد و پنجمين ناو گروه اين است که کساني که اين توانمندي را باور نداشتند امروز به اين باور رسيده‌اند و دوستانمان به اين خود اتکايي مي‌بالند و افتخار مي‌کنند و مي‌توانند از اين ظرفيت به نحو مطلوب استفاده کنند.
دريادار ايراني ادامه داد: اين مأموريت خودباوري، اقتدار و بالندگي ايران را نشان مي‌دهد، زماني که صحبت از ناو سهند مي‌شود يعني نماد اوج خودباوري و بالندگي ايران در عرصه دريا و دريانوردي.
به تجهيزات راهبردي
دست پيدا کرديم
فرمانده نيروي دريايي ارتش درباره دستاوردهاي نيروي دريايي گفت: توانمندي ما در سه حوزه سطح، زيرسطح و هوا تعريف شده و توانسته‌ايم به تجهيزات راهبردي دست پيدا کنيم. اميدواريم به زودي شاهد رونمايي از موتور دريايي تمام ايراني باشيم.
دريادار ايراني در ادامه تامين امنيت دريايي و خطوط تجارت دريايي عنوان کرد و گفت: با اقتدار ايستاده‌ايم و با فرمان فرماندهي معظم کل قوا آماده انجام هر مأموريتي هستيم.
وي درباره توجه جهانيان به حضور نيروي دريايي ارتش در اقيانوس اطلس گفت: اعزام ناوگروه هفتادوپنج حاصل تجربياتي است که از سال ?? تا کنون کسب شده است. ما بجز اقيانوس هند به سمت درياي چين هم رفتيم و با ناوشکن سبلان در آن منطقه حضور پيدا کرديم. در ادامه در درياي مديترانه حضور پيدا کرديم و از کانال سوئز عبور کرديم و پا را از اين فراتر گذاشته و به دماغه اميدنيک رفتيم و در سال ???? با عبور از سه اقيانوس با افتخار در مراسم روز نيروي دريايي روسيه حضور پيدا کرديم.
فرمانده نيروي دريايي ارتش با بيان اينکه در اين مسير همواره منادي صلح و دوستي بوديم گفت: ما فقط امنيت را براي خودمان برقرار نکرديم بلکه بقيه نيز در سايه اين امنيت از اين مسيرها عبور کردند و امنيت را به منطقه و جهان هديه کرديم.
دريادار ايراني در بخش ديگري از نشست، بومي‌سازي پيشران‌هاي دريايي را از اولويت‌هاي مهم نيروي دريايي عنوان کرد و گفت: به‌زودي شاهد ساخت اولين پيشران تمام ايراني خواهيم بود که در عرصه دريا به همه ارگان‌ها کمک مي‌کند.
ناوگروه هفتادوپنج
از سه کانال و هشت تنگه
مهم دريايي عبور کرد
وي با بيان اينکه چالش‌هاي پيش روي ناوگروه هفتادوپنج موجب شد خودباوري خود را ثابت کنيم، ‌اظهار کرد: ما تنها کشوري هستيم که امنيت دريايي خودمان را به تنهايي تامين مي‌کنيم و اين ناوگروه نيز بدون تامين نيازمندي از هيچ کشوري به مسير خود ادامه داد حتي در طول مسير براي رفع نيازهاي فني به هيچ بندري نياز پيدا نکرديم. فرمانده نيروي دريايي ارتش يادآورشد: دقت نظر دشمن روي ناوگروه ما بيشتر به اين خاطر بود که ببيند ما قوانين را نقض مي‌کنيم يا نه که خدا را شکر ما هيچ قانوني را نقض نکرديم و توانستيم از سه کانال مهم و هشت تنگه دريايي با سلامت عبور کنيم.
دريادار ايراني همچنين درباره برگزاري رزمايش‌هاي مشترک گفت: يکي از برنامه‌هاي ما برگزاري رزمايش‌هاي مرکب با ساير کشورها است. ما هر دوسال يک‌بار با کشور عمان رزمايش امداد و نجات برگزار مي‌کنيم و به‌دنبال اين هستيم که با دعوت از کشورهاي بيشتر رزمايش‌هاي بهتري برگزار کنيم.