kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۳۱۹
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۸

فارين پاليسي: پيروز خاورميانه به آمريکا امتياز نمي‌دهد

يک نشريه آمريکايي تاکيد کرد: ايران هيچ تغيير يا عقب‌نشيني‌اي نسبت به راهبرد منطقه‌اي خود يا برجام نخواهد داشت.

فارين پاليسي در يادداشتي نوشت: دولت ايران مي‌خواهد نشان دهد تنگناي اقتصادي موجود، عمدتا ناشي از حکومت آمريکاست. دولت ابراهيم رئيسي، رئيس‌جمهور جديد ايران، مي‌تواند روي حمايت داخلي از اين روايت، حساب کند والبته او از حمايت کامل جناح‌هاي اصولگرا نيز کاملا برخوردار است.
پيچيدگي اين سناريو اين است که رئيسي نه قصد دارد رويکردهاي منطقه‌اي تهران را محدود کند و نه با تغييرات موردنظر غرب در توافق هسته‌اي موافقت کند. آمريکا مايل است توسعه موشک‌هاي بالستيک دوربرد از سوي ايران، در مذاکرات بعدي مورد بحث قرار گيرد، اما سيدحسين موسويان، ديپلمات سابق ايراني که در تيم ديپلماسي روحاني در مذاکرات با اتحاديه اروپا در سال 2015 حضور داشته، تفکر رئيس‌جمهور ايران را اين‌گونه خلاصه مي‌کند: «آن‌طور که من فهميدم، رويکرد رئيس‌جمهور رئيسي اين است که 5+1 و ايران متعهد به برجام باشند، «همان‌طور که هست» و «انطباق کامل در برابر انطباق کامل».
اين بدان معناست که موضوعات وسيع‌تري که ايالات متحده و متحدانش مانند عربستان سعودي(چه برسد به اسرائيل) به عنوان اقدامات بعدي مهم در نظر مي‌گيرند در حال حاضر اساسا روي ميز نيست.
سيمون هندرسون، مدير برنامه برنشتاين در حوزه خليج فارس و سياست انرژي در موسسه واشنگتن، گفت که فکر مي‌کند ايران به تقويت نفوذ منطقه‌اي خود ادامه مي‌دهد. هرگونه تعديل نيز به دلايل تاکتيکي و نه راهبردي خواهد بود. جوست هيلترمن، مدير برنامه خاورميانه و شمال آفريقا در گروه بين‌المللي بحران گفت که ايران، شرکاي منطقه‌اي را براي وضعيت و جايگاه خود در منطقه بسيار مهم مي‌داند.
تحليلگران معتقدند تا آنجا که امتيازات متقابل در نظر گرفته مي‌شود، سوريه براي عربستاني‌ها ميوه کم‌دردسر است و با يمن براي ايرانيان يکسان است. عربستان سعودي مي‌تواند به امارات متحده عربي بپيوندد و خواستار به رسميت شناختن ديپلماتيک دولت، دولت اسد شود، در حالي که ايران مي‌تواند متحدان محلي خود يعني حوثي‌ها را به توافق با دولت [ادعايي] يمن - تحت حمايت عربستان - سوق دهد. مي‌توان براي عراق و لبنان نيز سازش پيدا کرد. اما ايران احتمالا چنين ايده‌اي را يک وضعيت غيرضروري مي‌داند: متحدان محلي ايران، از جمله سوريه و حزب‌الله، با حمايت روسيه، گروه‌هاي معارض را از خاک سوريه بيرون رانده‌اند. حوثي‌ها در حال پيروزي در جنگ يمن هستند و ايران از مدت‌ها قبل داخل دولت‌هاي عراق و لبنان متحد دارد. ايران نفوذ خود را در خاورميانه گسترش داده است و از اين نظر در جنگ سردي که در آن بوده است، پيروز شده است.