kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۳۰۲
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۵

افزایش 300 درصدی ابتلا به کرونا در آمریکا سویه «مو» 49 ایالت را آلوده کرد



سرویس خارجی-
همزمان با افزایش 300 درصدی مبتلایان به کرونا در آمریکا، رسانه‌های این کشور اعلام کردند سویه جدید ویروس کرونا موسوم به «مو» 49 ایالت از
50 ایالت آمریکا را آلوده کرده است.
داده‌های وبگاه «ورلدامترز» نشان می‌دهد تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا تا عصر دیروز از
40 میلیون و 800 هزار نفر فراتر رفته و شمار فوتی‌ها نیز به بیش از 666 هزار نفر رسیده است. روزنامه «یو‌اس‌ای تودی»
هم ضمن استناد به آمارهای دانشگاه «جانز‌هاپکینز» نوشته تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا از روز کارگر 2020 (11 اردیبهشت 99) تاکنون بیش از 316 درصد افزایش داشته و تعداد فوتی‌ها نیز دو برابر شده است. بر اساس این گزارش، تعداد بستری‌شدگان کرونایی در آمریکا نیز در این مدت 158 درصد رشد داشته است. این مسئله موجب شده تا بسیاری از ایالت‌های این کشور با کمبود تخت آی‌سی‌یو رو‌به‌رو شوند.
این در شرایطی است که شیوع سریع و گسترده سویه دلتای ویروس کرونا موجب نگرانی‌های تازه‌ای در بین کارشناسان بهداشت و درمان شده است. همزمان منابع خبری روز دوشنبه گزارش دادند سویه جدید کرونا معروف به «مو» که در برابر واکسن‌ها مقاوم است در ۴۹ ایالت آمریکا مشاهده شده است. طبق گزارش «نیوزویک» ایالت نبرسکا تنها ایالت موجود در آمریکاست که هنوز در آن بیمار مبتلا به سویه «مو» کرونا یافت نشده است. این سویه از زمان کشف در کلمبیا در ماه ژانویه (دی) به ۴۱ کشور از جمله آمریکا گسترش پیدا کرده است. این سویه بیشترین شیوع را در ایالت‌های «هاوایی» و «آلاسکا» داشته اما کمتر از یک درصد موارد ابتلا در آمریکا را تشکیل می‌دهد.
 «مو» پنجمین سویه ویروس کرونا است که سازمان جهانی بهداشت آن را در رده «زیر نظر» قرار‌داده. نظام سلامت عمومی انگلیس در ماه ژوئیه(تیر) اعلام کرده بود که هیچ‌گونه شواهدی مبنی بر اینکه سویه «مو» علایم شدیدتری داشته باشد یا اثربخشی واکسن بر آن کمتر باشد، وجود ندارد. با این حال، این سازمان از همان موقع اعلام کرد که این سویه جهش‌هایی دارد که می‌تواند آن را نسبت به سایر گونه‌های ویروس‌ کرونا که اکنون شایع‌اند، در مقابل واکسن مقاوم‌تر کند.
ادامه تلفات مدرنا در ژاپن
خبر دیگر از کرونا اینکه رسوایی واکسن‌های کرونای آلوده آمریکایی در کشور ژاپن همچنان ادامه دارد و این بار واکسن شرکت «مدرنا» یک قربانی دیگر در این کشور گرفت.
به گزارش فارس وزارت بهداشت ژاپن شامگاه دوشنبه (به وقت ایران) اعلام کرد یک مرد ۴۹ ساله که ماه گذشته یک دوز واکسن مدرنا تزریق کرده بود، جان باخته است. آن واکسن جزو سری واکسن‌های مدرنا بوده که به دلیل آلودگی توسط شرکت جمع‌آوری گردید. به نوشته روزنامه «ماینیچی» شرکت مدرنا و شاخه آن در ژاپن «تاکِدا فارماسوتیکال» چهارشنبه هفته قبل اعلام کردند سه سری از واکسن‌های توزیع‌شده در این کشور را به دلیل پیدا شدن آلودگی فولاد در برخی ویال‌ها، جمع می‌کنند. وزارت بهداشت ژاپن توضیح داد مرد ۴۹ ساله‌ای که بر اثر واکسن مدرنا فوت کرده، در تاریخ ۱۱ آگوست(20 مرداد) دوز دوم را دریافت کرده بود و فردای آن روز مرگ وی تایید شد. بر اساس این گزارش، در ماه آگوست(مرداد) همچنین دو ژاپنی دیگر که در دهه سوم عمر خود بودند، بر اثر تزریق همان دسته از واکسن‌های مدرنا جان باختند.