kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۲۶۴
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۲
خطیب‌زاده:

حملات نیروهای خارجی به پنجشیر محکوم است

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن محکومیت حوادث در ولایت پنجشیر افغانستان گفت: اخبار پنجشیر واقعا نگران‌کننده و حملات نیروهای خارجی به ‌اشد وجه محکوم است.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه صبح دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: اخبار پنجشیر واقعا نگران‌کننده و حملات به ‌اشد وجه محکوم است.
خطیب زاده افزود: ما حملات نیروهای خارجی را در دست بررسی داریم و همگان باید بدانند که تاریخ افغانستان نشان داده مداخله خارجی نتیجه‌ای جز شکست برای نیروی متجاوز نداشته است.
وی تصریح کرد: محاصره مردم پنجشیر نگران‌کننده است و ایران تمام مساعی خودش را برای کمک به آلام مردم افغانستان و تشکیل دولت فراگیر بکار می‌گیرد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: این خواست مردم افغانستان است که باید محقق شود و آینده افغانستان را معلوم کند و نه دخالت خارجی‌ها.
خطیب‌زاده با بیان اینکه صلح پایدار از طریق گفت‌وگوهای اصیل بین افغانی می‌گذرد، اظهار داشت: من تذکر جدی می‌دهم که تمامی خطوط قرمز و تعهدات ذیل حقوق بین‌الملل رعایت شود.
وی همچنین با‌ اشاره به بیانات رهبر انقلاب درخصوص افغانستان، گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، رفتار دولت آتی و گروه‌هایی که در افغانستان در قدرت قرار می‌گیرند، رفتار جمهوری اسلامی و کشورها را در عرصه بین‌الملل مشخص می‌کند.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: هرچقدر مسئولانه رفتار کنند پاسخ درست‌تری از کشورها، از جمله همسایگان و به ویژه ایران و نظام بین‌الملل خواهند گرفت.
واردات ۲۰ میلیون دوز واکسن تا سه هفته آینده
خطیب زاده همچنین درخصوص روند واردات واکسن کرونا به کشورمان گفت: از دوستانم در وزارت بهداشت درخواست می‌کنم آمار دقیق و ریز را ارائه کنند. اما من این نوید بزرگ را می‌دهم که حداقل به میزان ۲۰ میلیون دوز واکسن تا سه هفته آینده وارد ایران خواهد شد که یک جهش عمده‌ در تزریق واکسن در کل کشور خواهد بود.
آمریکا باید مجوز
ورود به میز «برجام» را
از ایران بگیرد
وی در واکنش به اظهارات یکی از مقامات آمریکایی نیز گفت: این ایران نبود که از «برجام» خارج شد و قطعنامه ۲۲۳۱ و تعهدات خود را نقض کرد؛  آمریکا بود که از برجام خارج شد و قطعنامه را نقض و تمام تلاش خود را کرد تا همه کشورهایی را که ذیل برجام با ما همکاری داشتند، مورد تحریم و تنبیه قرار دهد.
سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: ایران همواره در میز و اتاق برجام بوده و این ایالات متحده است که باید مجوز ورود به این میز را از ایران بگیرد.
خطیب‌زاده درباره مذاکرات وین گفت: آن‌چه که وجود دارد، این است که گفت‌وگوهای وین، گفت‌وگوهای کاملاً فنی برای اطمینان از اجرای برجام توسط ایالات متحده و طرف‌های دیگر است. مذاکرات برای رسیدن به یک متن جدید نیست؛ همچنین مذاکرات برای پذیرفتن تعهدات جدید هم نیست.