kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۲۴۵
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۷
آغاز واکسیناسیون دانشجویان

وزیر بهداشت: دانشگاه‌ها اواسط مهرماه بازگشایی می‌شوند

وزیر بهداشت با اشاره به آغاز واکسیناسیون دانشجویان و بازگشایی دانشگاه‌ها از اواسط مهرماه گفت: در حال حاضر راهبرد اصلی وزارت بهداشت برای کنترل کرونا واکسیناسیون است.


به گزارش وبدا، بهرام عین‌اللهی در حاشیه نشست با رئیس‌و معاونان دانشگاه علوم پزشکی ایران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در این روزها که همه دل‌ها متوجه امام حسین(ع) است و مردم حاجات خود را از ایشان می‌خواهند ما هم از اباعبدالله می‌خواهیم که ان‌شاالله کمک کنند تا مشکلات مردم‌ به خصوص در حوزه سلامت رفع شود، اظهار داشت: متاسفانه امروزه شاهد یک فاجعه هستیم و روزانه بیش از ۶۰۰ نفر از هموطنان عزیز ما به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست می‌دهند و خانواده‌های عزیزی داغدار می‌شوند و این موضوع برای من و همکارانم یک واقعه تلخ است.
عین‌اللهی ادامه داد: همه تلاش ما این است که بتوانیم از این بحران نجات پیدا کنیم، همپای تمام مردم و بیماران عزیز، همه کادر سلامت شبانه‌روزی برای ارائه خدمات در تلاش هستند و تمام امکانات وزارت بهداشت هم برای مهار بیماری بسیج شده است.
وی با بیان اینکه فروکش کردن این بیماری حداقل چند هفته زمان لازم دارد، توضیح داد: ما تا امروز از کلمه مدافعان سلامت استفاده می‌کردیم اما امروز از لفظ دیگری به عنوان مجاهدین واکسیناسیون در کنار آن استفاده خواهم کرد؛ واکسیناسیون یکی از راه‌حل‌های بزرگی است که می‌تواند همه‌گیری کرونا را کنترل کند. در تحقیقاتی که در دنیا انجام شده و ما هم در تجربیات خود کسب کرده‌ایم این موضوع مشهود است که واکسیناسیون به سرعت از بسیاری از موارد مرگ و میر جلوگیری خواهد کرد.
وزیر بهداشت افزود: هرجایی از دنیا که واکسیناسیون انجام شده است، میزان مرگ و میر کاهش یافته است. افرادی که واکسن تزریق می‌کنند به بیماری مبتلا می‌شوند اما در اغلب موارد شدت بیماری کاهش می‌یابد، بنابراین راهبرد اصلی وزارت بهداشت برای کنترل بیماری واکسیناسیون است.
واکسن به مقدار کافی وارد کشور شده
و واردات همچنان ادامه دارد
عین‌اللهی با بیان اینکه متاسفانه وقتی که دولت را تحویل گرفتیم با کمبود واکسن مواجه شدیم، گفت: در همین راستا رئیس‌جمهور، معاون اول رئیس‌جمهور و وزرای ذی‌ربط و وزارت بهداشت با تلاشی شبانه‌روزی برای تامین واکسن اقدام کردند و امروز این مژده را می‌دهم که واکسن به مقدار کافی وارد کشور شده و واردات همچنان ادامه دارد.
وی ادامه داد: ان‌شاالله برنامه داریم محدودیت‌هایی که برای کرونا در کشور ایجاد شد را لغو کنیم و افرادی که واکسن تزریق کرده باشند بتوانند تردد کنند.
وزیر بهداشت اظهار داشت: روند واکسیناسیون عمومی در کشور شتاب می‌گیرد و تلاش ما این است که روزانه یک و نیم تا دو میلیون دُز واکسن در کشور تزریق شود و از مرگ و میرهای بیشتر مردم، پیشگیری شود و با تسریع واکسیناسیون می‌توان از موج‌های بعدی بیماری کرونا در کشور جلوگیری کرد.
آغاز واکسیناسیون دانشجویان
عین‌اللهی یادآور شد: متاسفانه کرونا صدمات زیادی به همه حوزه‌ها از جمله آموزش وارد کرد و آموزش به شکل مجازی به ویژه در رشته‌هایی که نیاز به کار عملی دارد، دشوار است. رئیس‌جمهور و معاون اول رئیس‌جمهور تاکید دارند که دانشگاه‌ها سریعا بازگشایی شوند و لازمه بازگشایی دانشگاه‌ها، واکسیناسیون اساتید و دانشجویان است. تقریبا بخش عمده واکسیناسیون اساتید انجام شده و از امروز واکسیناسیون دانشجویان نیز در کشور آغاز شده و هیچ محدودیتی در این زمینه نداریم. تمام مراکز ما، دانشجویان را واکسینه می‌کنند و دُز دوم آنها نیز یک ماه آینده قابل تزریق است و بازگشایی دانشگاه‌ها را در اواسط مهرماه خواهیم داشت.
وی خاطرنشان کرد: دانشجویان برای حضور در دانشگاه‌ها باید واکسینه شوند و کارت واکسن داشته باشند. برنامه ما این است که محدودیت‌ها از جمله محدودیت‌های سفر و زیارت و... را با انجام واکسیناسیون به تدریج، برداریم البته همچنان باید شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت و از ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده استفاده شود اما با واکسیناسیون اصناف، می‌توان محدودیت‌های مشاغل را برداشت تا شاهد شکوفایی وضعیت اقتصادی، رفاهی و اجتماعی مردم باشیم.
وزیر بهداشت گفت: همه واکسن‌های تزریق شده به دانشجویان در سامانه‌های وزارت بهداشت ثبت می‌شود و دانشجویان با داشتن کارت دانشجویی می‌توانند واکسینه شوند البته به سرعت، محدودیت‌های سنی در تزریق واکسن کرونا را بر می‌داریم که جزییات آن از طریق معاونت بهداشت وزارت بهداشت به اطلاع عموم می‌رسد.
دانشجویان برای حضور در کلاس‌های دانشگاه‌ها باید کارت واکسن داشته باشند
عین‌اللهی بیان داشت: از 15 مهرماه کلاس‌های دانشگاه‌ها باید دایر شود و اساتید باید در دانشگاه‌ها حاضر شوند. حضور فراگیران و دانشجویان می‌توانند متفاوت باشد.
وی افزود: دانشجویان بر اساس قرنطینه هوشمند، اگر بخواهند به صورت حضوری در کلاس‌های دانشگاه‌ها، حضور داشته باشند باید کارت واکسن داشته باشند. علاوه‌بر مراکز واکسیناسیون، هر دانشگاه، ارگان و نهادی که اعلام داوطلبی برای واکسیناسیون کند، به آنها اجازه می‌دهیم بنابراین دانشگاه‌ها هم می‌توانند در این امر و در راستای واکسیناسیون دانشجویان کمک کنند.